arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

ابتکار: قرآن در بحث حجاب، ابتدا به مرد‌ها می‌گوید چشم شان را ببندند / چرا با مردان متلک گو برخورد نمی‌شود؟

در توییتر نوشتم که «منتسب به گشت ارشاد»، چون تا زمانی که از تمام ابعاد موضوع اطمینان نداشته باشیم نمی‌توانیم به صراحت راجع به این موضوع اعلام نظر کنیم. اما در هر صورت اتفاقی که در ظاهر افتاده و موارد دیگری که شاهد آن بودیم، اینگونه نیست که بخواهیم آن را به کلی انکار کنیم و بگوییم اصلا چنین مسائلی در جامعه اتفاق نیفتاده است، اما در یک دوره‌ای نسبت به این مساله فضای آرامی در جامعه ایجاد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معصومه ابتکار به روزنامه اعتماد در باره برخورد اخیر گشت ارشاد با یک دختر بدحجاب گفت:در توییتر نوشتم که «منتسب به گشت ارشاد»، چون تا زمانی که از تمام ابعاد موضوع اطمینان نداشته باشیم نمی‌توانیم به صراحت راجع به این موضوع اعلام نظر کنیم. اما در هر صورت اتفاقی که در ظاهر افتاده و موارد دیگری که شاهد آن بودیم، اینگونه نیست که بخواهیم آن را به کلی انکار کنیم و بگوییم اصلا چنین مسائلی در جامعه اتفاق نیفتاده است، اما در یک دوره‌ای نسبت به این مساله فضای آرامی در جامعه ایجاد شد.

*وقتي سال گذشته مسووليت را به عهده گرفتم برداشت و تصورم اين بود كه در مورد موضوع گشت ارشاد فضا در جامعه رو به بهبود است و حوادثي كه در گذشته اتفاق افتاده است نسبت به آن متعادل‌تر شده و فضاي بهتري داريم و تنش‌ها و برخوردها كمتر است. اين موضوع و موارد ديگري كه از گوشه و كنار گزارش مي‌شود، گزارش‌هايي كه افراد داشته‌اند، برخوردهاي سليقه‌اي كه بوده، تنها همين مورد نبوده است. در ماه‌هاي گذشته چندين مورد از برخوردهاي سليقه‌اي كه با افراد شده بود، و دليل برخورد صورت گرفته هم نوع پوشش فرد نبوده، داشته‌ايم.

* اينكه دولت بي‌تفاوت باشد و نسبت به اين مسائل اولويتي قايل نباشد هرگز چنين رويكردي در دولت نيست. موضوعات مطرح مي‌شود اما استراتژي با تنش و آسيب‌هاي بيشتر و ايجاد نااميدي بيشتر همراه نباشد، يقينا از يك جانبي فعالانه براي ايجاد نااميدي و رو در رويي و تند كردن فضا اقداماتي انجام مي‌شود، اينكه با چه نيتي اين كارها انجام مي‌شود را نمي‌دانم، اما قطعا نمي‌تواند تاثير مثبت و خيرخواهانه‌اي براي جامعه ما داشته باشد. مي‌تواند آسيب‌ها و تنش‌ها را بيشتر كند و اين اصلا به نفع هيچ كس نيست. قطعا هم جوانان ما اين را نمي‌خواهند، آنها مي‌خواهند وعده‌ها محقق شود، مي‌خواهند در يك فضاي سالم و آرام و به دور از تنش زندگي كنند و درس بخوانند و كار كنند.

 

*شايد مشخص‌ترين انتظار از شخص آقاي رييس‌جمهور شفاف سخن گفتن باشد. اينكه بگويند اين كارها در سيستمي صورت مي‌گيرد كه تحت دستور او نيست. اين تقسيم كار و مناسبات در جمهوري اسلامي ايران و تعريفي كه در قانون اساسي درباره آن شده وجود دارد. آنچه كه در واقعيت اتفاق افتاده، موازي‌كاري دستگاه‌ها و اتفاقاتي از اين دست را كم و بيش همه با آن آشنا هستيم.

*آقاي رييس‌جمهور هم اختيارات مشخص و محدودي دارد و همه اموري را كه دوست دارد را نمي‌تواند انجام دهد. اما در هر صورت قدرت تاثير‌گذاري دارد. اين قدرت تاثيرگذاري از طريق مذاكره و گفت‌وگو با روساي قوا و مقامات مختلف به دست مي‌آيد، از طرفي ايشان مجري قانون اساسي است و در اين زمينه با جديت پيگير هستند، به خصوص اينكه ايشان منشور حقوق شهروندي را آورده‌اند. فكر نمي‌كنم ايشان بخواهند فرافكني كنند، اما خب و اقعيت‌هايي وجود دارد و موازي‌كاري در اين مسائل زياد است.

 

*در اين مورد خاص ما خواستيم و موضع آقاي وزير كشور هم اين بود كه بايد شفافيت وجود داشته باشد و بايد رسيدگي شود و فكر مي‌كنم در اين مورد گشت ارشاد بايد در يك چارچوبي قرار گيرد، چون نيروي انتظامي يك سو است و گشت ارشاد يك سوي ديگر. درست است كه زيرمجموعه هم هستند اما ماهيت و جنس كاري كه انجام مي‌دهند، متفاوت است. عنوان هم متفاوت است، اين سو پليس است و سوي ديگري گشت ارشاد و هر كدام دستورالعمل‌ها و رفتارهايي جداگانه‌اي دارند. پليس ممكن است با مجرمان و جنايتكاراني سرو كار داشته باشد اما در مورد گشت ارشاد موضوع ارشاد است و بحث اخلاق.

 

*قرآن كريم مساله حجاب را با پوشش شروع نكرده، با غض بصر مردان شروع كرده است. چرا ما اين مساله را فقط با خانم‌ها مطرح مي‌كنيم آن هم با برخوردهاي سليقه‌اي؟ چرا سراغ آقاياني نمي‌رويم كه در بسياري موارد كار را از حد گذرانده‌اند و با ادبيات سخيف نسبت به خانمها صحبت مي‌كنند؟ اين ادبيات سخيف وهن زن است، چرا با اينها برخورد نمي‌شود؟ چرا نسبت به رفتار آقايان حساس نيستند؟ مثلا متلك گفتن در جامعه؛ چرا نسبت به واكنش‌هايي كه نسبت به حجاب وجود دارد در اين موارد هرگز نشنيده‌ايم واكنشي صورت گيرد؟ چرا در مورد عفت كلام حرفي نمي‌زنيم؟ چرا از تحقير و شوخي‌هاي جنسيتي كه شأن انساني فرد را زير سوال مي‌برد و روابط را در جامعه دچار خدشه مي‌كند، نمي‌گوييم؟ بخشي از اين موضوع با تذكر دادن به انسان اعم از مرد و زن است و قرآن از مرد شروع مي‌كند. آيات قرآن در بحث نگاه از مرد شروع مي‌كند، اگر ما از اين منظر به موضوع نگاه كنيم، در اسلام قرار نيست زن تحقير شود و كنترل شود.

نظرات بینندگان