arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

لاوروف: حمله غرب روند ژنو را هم هدف گرفت / تاکید دی‌میستورا بر ایجاد راه حل نهایی برای سوریه

وزیر خارجه روسیه در دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، غرب باید اجرای سناریوهای خود در سوریه را که علیه منافع مردم این کشور است، متوقف کند. وی افزود، حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش علیه سوریه روند مذاکرات ژنو را هم متضرر کرده و تحت تاثیر قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه روسیه در دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد، غرب باید اجرای سناریوهای خود در سوریه را که علیه منافع مردم این کشور است، متوقف کند. وی افزود، حمله متجاوزانه آمریکا و متحدانش علیه سوریه روند مذاکرات ژنو را هم متضرر کرده و تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: حمله سه گانه علیه سوریه به مذاکرات ژنو آسیب رساند و ماموریت استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه را دشوار کرد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پس از انجام مذاکرات با دی‌میستورا در مسکو گفت: آمریکا و متحدانش تنها ۱۴ آوریل پایگاه‌های سوریه را بمباران نکردند بلکه آنها روند مذاکرات ژنو را هم هدف گرفتند و این اقدام متجاوزانه موجب دشواری در بسیاری از موارد از جمله ماموریت دی‌میستورا در سوریه شد.

لاوروف در دیدار با دی‌میستورا از کشورهای غربی خواسته بود به قوانین بین‌المللی پایبند بوده و نسبت به اجرای سناریوهای ژئوپلتیک خود علیه منافع ملت سوریه اقدام نکنند.

وی تصریح کرد: با وجودی که شرایط امروز برای آغاز گفت‌وگو در راستای حل بحران سوریه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مانند چند ماه پیش امیدوار کننده نیست اما ما نباید در مقابل وضعیت کنونی تسلیم شویم. روسیه به منظور اجرای قطعنامه‌ها و توافقنامه‌هایی که در شورای امنیت و کنفرانس سوچی و آستانه صورت گرفته تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و مانع از توقف آنها خواهد شد.

لاوروف تاکید کرد: روسیه تلاش خواهد کرد تا همه شریکان غربی این کشور به این خط مشی پایبند باشند.

لاوروف: مسکو خواهان آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه در آینده‌ای نزدیک است.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: ما به پافشاری برای آغاز کار کمیته قانون اساسی در ژنو با مشارکت دی‌میستورا و با هماهنگی با کشورهای تضمین کننده آتش‌بس در سوریه در نزدیک‌ترین زمان ممکن ادامه می‌دهیم.

پیشتر فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرده بود طی روزهای آتی درباره تشکیل کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه طرح ابتکار عملی را اجرایی خواهد کرد. این در حالی است که ولید معلم، وزیر خارجه سوریه موضوع قانون اساسی را موضوع حاکمیتی خواند و گفت: امکان ندارد به خارج اجازه دهیم آن را بازیچه قرار دهد. به همین دلیل تا امروز این کمیته تشکیل نشده و تنها با اراده دولت سوریه تشکیل خواهد شد.

روسیه بر کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی در ماه ژانویه نظارت داشت که هیئت مذاکره کننده مخالفان سوریه این دور از نشست را تحریم کردند و نتیجه آن توافق بر سر تشکیل کمیته اجرای قانون اساسی به منظور کمک به حل سیاسی بحران این کشور تحت نظارت سازمان ملل بود. پس از این نشست دی‌میستورا اعلام کرد که کمیته مذکور با عضویت نمایندگانی از دولت سوریه و مخالفان تشکیل خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه افزود: روسیه و سازمان ملل نگران هستند که ائتلاف مخالف دولت سوریه از آمریکا و هم‌پیمانانش بخواهد اقدامات نظامی خود را در سوریه ادامه دهند به همین دلیل ما از کسانی که بر گروه مخالفان نفوذ و تاثیر دارند استفاده می‌کنیم تا آنها را به سمت نتایج درست و منطقی سوق دهیم.

۱۴ آوریل آمریکا و متحدانش در واکنش به حمله ادعایی دمشق با استفاده از مواد سمی به دوما پایگاه‌های وابسته به ارتش سوریه را با موشک هدف قرار دادند و پس از آن مسکو و دمشق اعلام کردند پدافند هوایی سوریه این حملات موشکی را رهگیری کرده و توانست بسیاری از موشک‌ها را سرنگون کند.

دی‌میستورا هم در این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: اولویت در حال حاضر در سوریه کاهش تنش است و وضعیت کنونی این کشور خطری برای امنیت و صلح جهانی است.

فرستاده سازمان ملل به سوریه هم نسبت به ادامه کار کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی ابراز امیدواری کرد و گفت: با وجود آنکه مذاکرات آستانه بسیار مهم است اما ما امیدواریم کنفرانس سوچی بتواند به کار خود ادامه دهد.

فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد: اولویت این سازمان ایجاد راه حلی نهایی برای بحران سوریه است و ما نیاز داریم که تنش در این کشور کاهش یابد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: اقدامات در روند مذاکرات آستانه و ژنو ادامه خواهد داشت و ما برای حمایت از تلاش‌های کاهش تنش در سوریه به مسکو آمده‌ایم و در حال حاضر خواهان کاهش تنش سیاسی و نه فقط نظامی هستیم.

دی‌میستورا همچنین از تحت فشار گذاشتن کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی با هدف انجام ماموریتشان در سریع‌ترین زمان ممکن بدون هیچ مداخله‌ای در دوما خبر داد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در دیدار با فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کرد: حمله متجاوزانه آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه مانعی در مسیر بحران سوریه بود و این حملات زمانی شروع شد که حل این بحران در مسیر پیشرفت قرار داشت.

شویگو تاکید کرد: به منظور برقراری ثبات در سوریه تلاش‌هایی صورت گرفته و در حال حاضر صحبت‌ها درباره اجرای نتایج کنفرانس سوچی و نشست‌های آستانه می‌چرخد.

لاوروف در عین حال تاکید کرد: کشورش با تلاش‌های برخی در راستای ویرانی سوریه، تجزیه آن و باقی ماندن نیروهای خارجی در خاک این کشور مخالف است.

وی در کنفرانس مطبوعاتی با همتای اتریشی خود در مسکو نیز گفت: این تلاش‌ها در چارچوب مهندسی ژئوپلتیک و مغایر با توافقنامه‌های بین‌المللی درباره حل بحران سوریه است و باید این بحران براساس قطعنامه‌های شورای امنیت و از طریق روند سیاسی که خود سوری‌ها آن را هدایت می‌کنند، حل شود.

لاوروف در پاسخ به ادعاهای واشنگتن مبنی بر اینکه دولت سوریه و روسیه جلوی ورود کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی به محل حمله شیمیایی ادعایی در دوما سنگ اندازی می‌کنند، از طرف آمریکایی خواست درخصوص این ادعاها اسناد و مدارکی ارائه دهد.

وی گفت: مسکو بارها درخصوص نمایشی بودن استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، تصاویر مربوط به آن و مذاکرات با شخصیت‌ها در این باره، اسناد خود را ارائه کرده است.

لاوروف تصریح کرد: واشنگتن و پاریس کارشناسان خود را در قالب تیم سازمان منع تسلیحات شیمیایی به دوما نفرستادند و به جای آن با همکاری لندن، سوریه را هدف قرار دادند. در نتیجه بر همه روشن است که چه کسی تلاش می‌کند تا مانع ورود کارشناسان این سازمان به دوما شود. حقیقت نباید پنهان شود.

وزیر خارجه اتریش نیز تاکید کرد: بحران سوریه نباید از طریق راه حل نظامی بلکه باید از طریق سیاسی و با گفت‌وگو حل شود.

وی بار دیگر بر پایبندی کشورش به حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی اتریش درباره امکان تشدید وضعیت سوریه و منطقه در پی ادعاها مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در دوما ابراز نگرانی و بر ضرورت پیگیری جدی این موضوع تاکید کرد.

هماهنگی میان مسکو و برلین برای حمایت از حل بحران سوریه براساس قطعنامه بین‌المللی ۲۲۵۴

همچنین وزیر خارجه روسیه با هایکو ماس، همتای آلمانی خود در گفت‌وگوی تلفنی اوضاع سوریه و اوکراین و راه‌های حمایت از روند حل سیاسی این دو بحران را مورد بررسی قرار داد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف در این گفت‌وگو پیرامون پرونده‌های بین‌المللی از جمله هماهنگی میان مسکو و برلین برای حمایت از حل بحران سوریه براساس قطعنامه بین‌المللی ۲۲۵۴ و با در نظر گرفتن نتایج مذاکرات آستانه و سوچی تبادل نظر کردند.

طبق این بیانیه دو مقام مذکور در این گفت‌وگو اقدامات آتی نشست چهارجانبه نورماندی یعنی روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان در راستای اجرای توافقنامه‌های "مینسک" با هدف حل بحران اوکراین را بررسی کردند.

نظرات بینندگان