arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

میرلوحی درباره تخلفات شهرداری در دوران قالیباف؛ از ۶۷۰ ملک نجومی، فقط۶۰ مورد مسترد شده/ از عیسی‌شریفی بی‌‌خبریم

معاون اجرایی شورای شهر تهران در تشریح تخلفات شهرداری سابق گفت: براساس گزارشی که به دست من رسیده، در مدیریت شهری گذشته ۶۷۰ ملک به افراد خاص واگذار شده بود که تاکنون ۶۰ مورد از آنها مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامی همه افرادی که ۶۷۰ ملک نجومی را گرفته‌اند، منتشر خواهیم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا نوشت: معاون اجرایی شورای شهر تهران در تشریح تخلفات شهرداری سابق گفت: براساس گزارشی که به دست من رسیده، در مدیریت شهری گذشته ۶۷۰ ملک به افراد خاص واگذار شده بود که تاکنون ۶۰ مورد از آنها مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامی همه افرادی که ۶۷۰ ملک نجومی را گرفته‌اند، منتشر خواهیم کرد.

محمود میرلوحی (معاون اجرایی شورای شهر تهران) در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به وضعیت تخلفات مدیریت شهری گذشته، ‌به ماجرای املاک نجومی اشاره کرد و گفت: ما در حال پیگیری طرحی در این رابطه هستیم و توصیه می‌کنم تا قبل از آنکه این طرح به مرحله اجرا دربیاید، افرادی که یک سری از املاک شهرداری در اختیارشان است، خودشان پیشقدم شده و املاک را پس دهند. براساس گزارشی که به دست من رسیده تاکنون ۶۰ مورد ملک مسترد شده است و اگر لازم باشد؛ اسامی همه افرادی که ۶۷۰ ملک نجومی را گرفته‌اند، منتشر خواهیم کرد.

استراد ۶۰ ملک نجومی

وی ادامه داد: این املاک در گزارش و سند تحویل و تحول آقای نجفی هم ذکر شده بود و بعد هم مشخص شد که تعدادشان از این هم بیشتر بوده است. بررسی‌ها تا امروز نشان می‌دهد که املاک واگذار شده از این عدد بسیار بیشتر بوده و تاکنون فقط ۶۰ مورد آن مسترد شده است. قبول داریم که افکار عمومی به دنبال آن هستند، که اسامی افشا شود، اما نمی‌خواهیم کسانی که هنوز املاک خود را پس نداده‌اند از ترس افشای اسم‌شاند از پس دادن ملک سر باز زنند.

وی تاکید کرد: به کسانی که هنوز ملک خود را بازنگردانده‌اند و کسانی که مقاومت کرده و امروز و فردا می‌کنند، پیغام می‌دهم ممکن است به جایی برسیم که اسامی‌شان را منتشر کنیم تا مردم بدانند که چه کسانی با چه عناوین، محمل و پوششی این املاک را دریافت کرده‌اند.

۵۰ درصد قراردادهای چهار سال اخیر با ترک تشریفات منعقد شده‌است

میرلوحی با بیان اینکه براساس سند تغییر و تحول نجفی در یکسری قرارداد‌ها ترک تشریفات شده است و این بخش نیز از جمله عمده تخلفات است، ادامه داد: ۵۰ درصد از قراردادهای چهار سال اخیر از طریق ترک تشریفات منعقد شده و برآورد ما این است که بخش قابل توجهی از طریق رانت، مناسبات غیررقابتی و دور زدن قوانین و مقررات منعقد شده است، لذا انتظار ما از افکار عمومی این است که از این روند ضد فساد در سامانه شفافیت پشتیبانی کرده و اجازه ندهند، این روند و حرکت کند شده و آسیب ببیند، لذا باید همه کمک کنیم.

عده‌ای ماموریت داشتند که گزارشی از تخلفات ثبت نشود

وی با اشاره به گزارشی که معاون منابع انسانی شهرداری تهران به شورای شهر ارایه داده است، افزود: در گزارش آقای شیخ نشان داده شد که تعداد تخلفات ثبت شده در سال گذشته، به گونه‌ای بود که انگار عده‌ای ماموریت داشتند که اصلا گزارشی ثبت نکنند! یعنی جالب است در شهرداری با این عظمت و این همه کارمند فقط ۱۰ مورد تخلف مالی آن هم ناچیز ثبت شده بود که آن هم با یک تذکر حل و فصل شده بود. این معلوم می‌کند که مبارزه با تخلف در حد شوخی بوده است. ۱۴۰۰ نیرو در حوزه نظارتی شهرداری مثل حراست و بازرسی در حال کار کردن هستند، اما کل پرونده‌ای که تشکیل شده، آن هم در شهرداری که این همه مسئله دارد، فقط ۱۰ پرونده است.

هر بخشِ شهرداری دست بگذاریم؛ با فساد روبه‌رو است

این عضو شورای شهر با تاکید بر اینکه هر جا از شهرداری را دست بگذاریم با مشکل فساد روبه‌رو است، افزود: اخیرا گزارش حسابرسی سازمان ترافیک را می‌خواندم و شاهد ابهامات فراوانی در این زمینه بود. متاسفانه تخلفات فقط در موسسه همشهری یا صندوق ذخیره کارکنان شهرداری رخ نداده است و بی‌انضباطی و عدم کار کار‌شناسی در همه جا دیده می‌شود.

وی افزود: حتی می‌توان گفت که در پروژ‌ه‌های مشارکتی هیچ پروژه بی‌مشکلی نداریم. وقتی که برای هر پستی سه کارمند در شهرداری وجود دارد، افکار عمومی تعجب می‌کند که چرا قرارداد‌ها باید اینقدر ضعیف و ناقص بسته شود، نتیجه اینکه برخی از پروژه‌های ما با ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار، قفل شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های پرمشکل شهرداری ادامه داد: برای مثال شاهدیم پروژه میدان صادقیه با چه مشکلاتی روبه رو است، در این پروژه هنوز مسائل مالکیت زمین حل نشده است و از این نمونه‌ها کم نیست. در روزنامه همشهری هم چاپخانه‌ای را خریداری کردند که نه تنها به آن نیاز نداشتند، بلکه قیمت خریداری شده هم واقعی نبوده است.

چرا عملکرد دستگاه‌های نظارتی در طی۱۴ سال گذشته کارآمد نبوده بوده‌‌است؟

وی افزود: این حق را برای شورای پنجم و مدیریت شهر قائلم که از دستگاه‌های نظارتی بپرسند که چرا در طول ۱۴ سال گذشته نظارت‌هایشان کارآمد نبوده و بی‌تاثیر بوده‌ است. امروز نیز انتظار ما این است که با مدیریت جدید همکاری کنند و مناسبات بهتری با شورای شهر داشته باشد.

عضو شورای شهر ادامه داد: در حال حاضر مناسبات میان دولت و مجلس با شورای شهر بسیار خوب است و بسیاری از تحولات در شورا توانسته اختلافات میان دولت و مجلس را نیز برطرف کند. ما امیدوار هستیم ارتباط بهتری با قوه قضائیه داشته باشیم که در آن زمان می‌توان گفت؛ همکاری شهرداری و شورا با قوای سه‌گانه نتیجه خوبی برای تحقق همه انتظارات مردم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وقتی تخلف رخ ندهد؛ بحران مالی شهرداری هم حل می‌شود، افزود: پایان یافتن این روند باعث شده که امروز در شهرداری بتوانیم میزان استقراض را پایین آورده و اعتبار شهرداری را در بانک‌ها افزایش دهیم. این اقدامات در حال انجام گرفتن است، اما برخی تمام مدت بر طبل تبلیغات دروغین می‌کوبند که همه چیز خوب بود، اما الان امورات در شهرداری تعطیل شد، البته ممکن است، برخی امور در شهرداری تعطیل شده باشد، اما منظور همین پروژه‌های پرتخلف است.

چندین هزار میلیارد پروژه مشارکتی غیرقابل واگذاری شده‌است

میرلوحی با بیان اینکه اگر فساد و رانت وجود نداشته باشد، قرارداد‌ها و پروژه‌ها بهتر پیش می‌رود، ادامه داد: همین فساد باعث شده برخی منابع شهرداری مسموم و فریز شده و چندین هزار میلیارد پروژه مشارکتی غیرقابل واگذاری شود. باز شدن این گره‌ها بهترین پاسخ برای خدمت به شهروندان و پاسخگویی با رقباست.

وی کاربرد سامانه شفافیت را پایان یافتن قدرت مافیا‌ها در شهرداری دانست و افزود: برخی از صفحات همشهری که صفحه‌ای ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشته است، مستقیم از چاپخانه بیرون برده شده و خمیر می‌شده است! قصد ما در سامانه شفافیت دعوت از رسانه‌ها، کار‌شناسان و پیمانکاران بخش خصوصی است که ببینند برای هر پروژه چقدر هزینه شده و اگر می‌توانند، دفعه دیگر که شهرداری برای این پروژه مناقصه اعلام کرد، آماده مشارکت باشند و بدانند که دیگر مافیاهایی که گفته می‌شد، در انعقاد قرارداد‌ها نقش دارند، وجود نخواهد داشت و این مساله فیصله پیدا کرده است.

معاون خدمات مناطق از مافیای پسماند صحبت می‌کند

وی ادامه داد: بعضاً معاون خدمات مناطق صحبت از مافیای پسماند می‌کند، برای من جای تعجب است، یعنی چه که پسماند مافیا دارد؟ وقتی مناقصه و رقابت وجود نداشته باشد و قرارداد‌ها پشت صحنه غیر شفاف منعقد می‌شود، مافیا شکل می‌گیرد. در همین راستا اعلام می‌کنیم که برای پسماند همه بیایند و در مناقصه شرکت و اظهارنظر کنند.

میرلوحی افزود: شورای شهر با ایجاد کمیته شفافیت و سامانه shafaf. ir توانست مبارزه با فساد را بالاخره محقق کند. مبارزه با فساد استراتژی و راهبرد شورای پنجم و مدیریت شهری جدید است که در میان ۱۶ شاخصه‌ای که برای شهردار آینده در نظر گرفته شده نیز این ویژگی‌ها کماکان به چشم می‌خورد. در نتیجه امیدوار هستیم با پشتیبانی و همکاری بقیه دستگاه‌ها بتوانیم مبارزه با فساد را ادامه دهیم و دستگاه‌ها به این مساله نگاه سیاسی نداشته باشند.

مردم در برابر تخلفات شهرداری مقاومت کنند

وی با بیان اینکه از نظر شورای شهر مبارزه با فساد با شعار و به وسیله ابزارهایی که در گذشته به آن متوسل می‌شدند، دیگر می‌سر نیست، افزود: مهم‌ترین ابزار مبارزه با فساد شفافیت، اطلاع‌رسانی و مشارکت مردم است. مردم باید خودشان در برابر کسانی که هنگام مراجعه به شهرداری تخلف می‌کنند، مقاومت کرده و مساله را اطلاع دهند.

وی با اشاره به اقدامات شورای پنجم از جمله پرداخت معوقات پیمانکاران از سال ۹۳ و افزایش اعتبار شهرداری افزود: واقعیت امر این است که ما به شدت خود را در اطلاع‌رسانی سانسور می‌کنیم، چراکه هدف ما این است که منابع از دست رفته شهرداری و املاکی که بدون دلیل واگذار شده است، دوباره به شهرداری بازگردد. از همه مهم‌تر برای ما بحث انضباط مالی است که باید در شهرداری حاکم شود، تصور می‌کنیم که با حمایت افکار عمومی بدون آنکه مسائل را بزرگنمایی کنیم، این مبارزه را پیش ببریم، چراکه اعتماد عمومی به شدت آسیب دیده است.

وی خاطرنشان کرد: به زودی سامانه‌ای در شورای شهر نیر برای رسیدگی به شکایات مردمی راه‌اندازی می‌شود، تا تخلفات و نقاط کور دیده شود.

بنابر تحقیقات میزان تخلفات در شهرداری بسیار گسترده است

میرلوحی در رابطه با رفتن نجفی و بلاتکلیفی وضعیت رسیدگی به تخلفات گفت: متاسفانه تحقیقات میزان تخلفات را بسیار گسترده نشان می‌دهد و به همین دلیل با بکارگیری یک روش و یک تحلیل تخلفات تمام نمی‌شود. روش‌های مختلفی از جمله مقررات‌زدایی، کاهش مراجعه حضوری مردم و ارباب رجوع جزوی از این روش‌ها هستند. البته ابلاغیه آقای نجفی در راستای منع صدور پروانه ساخت بر خلاف طرح تفصیلی تاثیر بسیار گسترده‌ای گذاشته و این تأثیر ادامه پیدا می‌کند.

در جریان سرانجام ۱۲ پرونده تخلف شهرداری و پرونده عیسی شریفی نیستیم

وی درباره سرانجام پرونده‌های که از سوی شهرداری به قوه قضائیه ارسال شده، گفت: متاسفانه هنوز در جریان سرانجام این ۱۲ پرونده تخلف و همچنین پرونده عیسی شریفی قائم مقام شهردار قبلی نیستیم. در حقیقت ما و مدیران شهرداری هیچ اطلاعی در این خصوص نداریم.

میرلوحی با بیان ایکه دستگیری شریفی به قبل از آمدن مدیریت جدید برمی‌گردد و اخبار غیررسمی‌ که به دست شورا رسیده نشان می‌دهد؛ گستره تخلفات و فساد مالی بسیار زیاد است، افزود: در پنج ماه آخر مدیریت قبلی نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان توسط شهرداری استقراض صورت گرفته بود، اما ما در هفت ماه فقط ۶۰۰ میلیارد قرض کردیم که این مبلغ نیز به مترو اختصاص داشته، مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد که به واقع در شهرداری چه می‌گذشته است.

نظرات بینندگان