arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

۴ چالش پیش‌روی لیبی پس از «خلیفه حفتر» متحد عربستان

ژنرال خلیفه حفتر اخیرا در یکی از بیمارستان‌های پاریس بستری شده و گفته می‌شود که وی از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد و به دلیل گسترش بیماری و درگیر شدن مغز او اکنون به کُما رفته است.حفتر فرمانده ارتش لیبی و از متحدان عربستان و امارات در این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

در حالی که ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده کل ارتش لیبی در یکی از بیمارستان‌های پاریس در کُما بسر می‌برد، مذاکرات و دیدارها درباره تعیین جانشین وی نیز آغاز شده است.

به گزارش انتخاب؛ ژنرال خلیفه حفتر اخیرا در یکی از بیمارستان‌های پاریس بستری شده و گفته می‌شود که وی از بیماری سرطان ریه رنج می‌برد و به دلیل گسترش بیماری و درگیر شدن مغز او اکنون به کُما رفته است.

حفتر فرمانده ارتش لیبی و از متحدان عربستان و امارات در این کشور است.

فقدان حفتر در لیبی چالش‌هایی را در داخل این کشور به وجود می‌آورد که روزنامه «لوموند» فرانسه در گزارشی به آن پرداخته است. شبکه الجزیره نیز به نقل از این روزنامه نوشت که ژنرال حفتر که از لحاظ ایدئولوژیک به مصر نزدیک است و دشمن سرسخت گروه اخوان‌المسلمین محسوب می‌شود و از حمایت قوی امارات برخوردار است، یک اردوگاه سیاسی و نظامی را رهبری می‌کند که بسیار سست و شکننده‌تر از آن چیزی است که دیده می‌شود.

طبق این گزارش، بر این اساس فقدان حفتر لیبی را با چهار چالش به خصوص در سایه ابهام در روابط وی با هواداران «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی و رابطه او با سلفی‌ها مواجه می‌سازد که عبارتند از:

شبح دودستگی‌ها

چالش نخست همان شبح دودستگی‌های داخلی است که بر نیروهای حفتر موسوم به «ارتش لیبی» سایه افکنده است و این در حالی است که مخالفان حفتر نیز معتقدند ارتش لیبی تنها تجمع تعدادی از شبه‌نظامیان است.

اما اینکه چه کسی جانشین حفتر خواهد شد، سوالی است که بنابر گزارش خبرنگار روزنامه لوموند پاسخ آن را باید در قاهره و ابوظبی پیدا کرد تا در بنغازی.

مطابق روال طبیعی «عبدالرزاق الناظوری» رئیس ستاد مشترک ارتش بایستی جانشین حفتر شود اما پرونده فساد و رسوایی وی باعث شده که فرد مطلوب و مناسبی برای این منصب نباشد.

«طارق مجیریسی» پژوهشگر شورای روابط خارجه اروپا درباره دیگر گزینه‌های جانشینی حفتر می‌گوید: «حفتر دو پسر خود به نام‌های خالد و صدام را برای جانشینی خود آماده کرده است اما آنها در میان نظامیان از محبوبیت برخوردار نیستند زیرا تجربه نظامی کافی ندارند.»

طبق این گزارش، «عون الفرجانی» رئیس امنیت نظامی ارتش لیبی از موقعیت بهتری برای جانشینی حفتر برخوردار است اما به دلیل انتساب الفرجانی به قبیله حفتر ممکن است دیگر قبایل به آن اعتراض نمایند.

برخی ناظران معتقدند که ژنرال «عبدالسلام الحاسی» می‌تواند نامزد میانه و مقبولی باشد.

نزاع قبیله‌ای

چالش دوم همان نزاع قبیله‌ای است و فقدان حفتر ممکن است به نزاع بین قبایل در مناطقی همچون العواقیر، المغاربه، العبیدات، البراعصه و الحاسی منجر شود و حتی برخی قبایل ممکن است به صراحت تبدیل شدن به دولت فدرال را درخواست کنند همچنانکه قبیله العواقیر نیز به صراحت اعلام می‌کند که خواهان جانشینی حفتر است و در صورت تعیین جانشین حفتر از قبیله وی یعنی قبیله الفرجانی احتمال تشدید درگیری‌های قبیله‌ای وجود دارد.

بازگشت عناصر قذافی

چالش سوم نیز خطر بازگشت عناصر قذافی است زیرا حفتر شمار زیادی از مسئولان سابق از جمله دو ژنرال به نام‌های «محمد بن نایل» و «الطیب الصافی» را در اطرافش جمع کرده بود.

حفتر برای جلب حامیانی برای خود سعی کرد عناصر وابسته به قذافی را اطراف خود گرد آورد اما وی اخیرا در مصاحبه با نشریه «جان افریک» ضمن ابراز نگرانی از جمع شدن برخی عناصر در اطراف «سیف‌الاسلام» گفته بود : «متأسفانه تعدادی از افراد ساده‌لوح برای بازگشت سیف‌الاسلام علاقه زیادی نشان می‌دهند.»

البته نباید بی‌اعتماد عمیق بین عناصر قذافی و حفتر را نادیده نگرفت زیرا آنها جدایی حفتر از رژیم قذافی و پیوستن به آمریکا به دنبال جنگ چاد در سال ۱۹۸۷ و سپس پیوستن به مخالفان قذافی در سال ۲۰۱۱ را فراموش نکرده‌اند.

بازگشت سلفی‌ها

تمایل سلفی‌ها برای جانشینی حفتر را نیز نباید از یاد برد و این مسئله نیز چالش چهارمی است زیرا سلفی‌ها در قبال نیروهای الصاعقه همانند بازوی راست حفتر بودند.

اگر چه برخی‌ها معتقدند که سلفی‌ها در سیاست وارد نمی‌شوند و طرفداری آنها از حفتر نیز کورکورانه بوده است اما با این حال آنها یک گروه با نفوذ و قدرتی در لیبی هستند که در صحنه سیاسی این کشور پس از حفتر نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان