arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

اردوغان: تجارت با ایران می‌تواند با لیر و تومان انجام شود / منطقه امن در شمال سوریه را گسترش می‌دهیم

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر لزوم استفاده از پول‌های ملی در معاملات تجاری برای کاهش فشارهای خارجی، تاکید کرد: «برای مثال، در تجارت با ایران می‌توانیم از لیر و تومان استفاده کنیم». وی ادامه داد: «اگر بتوان این کار را با طلا انجام داد، بهتر است اما در غیر این صورت می‌توان از لیر و تومان استفاده کرد. وقتی گردشگر ایرانی به ترکیه می‌آید، می‌تواند با تومان هر خریدی انجام دهد. به همین شکل، وقتی گردشگر ترک نیز به ایران می‌رود، می‌تواند خریدهای خود را با لیر انجام دهد».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اردوغان: تجارت با ایران می‌تواند با لیر و تومان انجام شود / منطقه امن در شمال سوریه را گسترش می‌دهیم

رئیس‌جمهور ترکیه در مصاحبه تلویزیونی که بامداد یکشنبه انجام داد درباره مسائل مختلفی از جمله تجارت با ایران از طریق پول‌های ملی، تحولات سوریه و مذاکرات آستانه، تنش‌ها با آمریکا و روابط با یونان صحبت کرد.

به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه بامداد یکشنبه اعلام کرد آنکارا در دوره کنونی، با تهدیدات بسیاری موجه است که بعضی از آنها از سوی متحدان استراتژیک یعنی ایالات متحده انجام می‌شود.

اردوغان در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «اِن. تی. وی.» انتقاد از اینکه آمریکا به ترکیه سلاح نمی‌فروشد اما آنها را رایگان در اختیار شبه‌نظامیان کُرد سوریه (یگان‌های مدافع خلق YPG) قرار می‌دهد، گفت: «آنها 5 هزار کامیون پر از سلاح به شمال سوریه فرستادند».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی با مهم دانستن مذاکرات آستانه برای پایان دادن به بحران سوریه، گفت: «نشست بعدی در تهران برگزار خواهد شد. به عنوان بخشی از مذاکرات آستانه، ترکیه می‌خواهد منطقه امن در شمال سوریه را گسترش دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه درباره عملیات نظامی در شمال سوریه نیز افزود: «در عملیات سپرفرات در جرابلس، 2 هزار کیلومتر مربع از شمال سوریه از تروریست‌های داعش پاکسازی شد و 3 هزار داعشی نیز از پای درآمدند.

در عفرین نیز درپی عملیات شاخه زیتون، 2 هزار کیلومتر از حضور شبه‌نظامیان کُرد پاکسازی شد».

اردوغان در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مسائل اقتصادی، ضمن تاکید بر لزوم استفاده از پول‌های ملی در معاملات تجاری برای کاهش فشارهای خارجی، تاکید کرد: «برای مثال، در تجارت با ایران می‌توانیم از لیر و تومان استفاده کنیم».

وی ادامه داد: «اگر بتوان این کار را با طلا انجام داد، بهتر است اما در غیر این صورت می‌توان از لیر و تومان استفاده کرد. وقتی گردشگر ایرانی به ترکیه می‌آید، می‌تواند با تومان هر خریدی انجام دهد. به همین شکل، وقتی گردشگر ترک نیز به ایران می‌رود، می‌تواند خریدهای خود را با لیر انجام دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اختلافات اخیر با یونان، گفت: «خواستار رابطه دوستانه با این کشور هستیم...ما اکنون به صلح نیاز داریم».

وی در ادامه با بازگشت به موضوع اختلافات با آمریکا، تاکید کرد اگر آمریکا می‌خواهد کشیش خود را از ما پس بگیرد، باید در اقداماتش تجدیدنظر و از معاهده استراداد دوجانبه تبعیت کند. تا کنون 82 عضو سازمان گولن از خارج به ترکیه منتقل شدند اما آمریکا هنوز این کار را انجام نداده است».

برچسب ها: اردوغان
نظرات بینندگان