arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزیر بهداشت: همه رسانه‌ها بیمارند و بیماری را پخش می‌کنند؛ استثنا هم قائل نمی‌شوم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه سلامت روان در کشور بی‌توجهیم، گفت: رسانه‌ها همه بیمارند و استثنا قائل نیستم و بیماری را پخش می‌کنند؛ چرا آمار طلاق بالاست چون رسانه، خانواده و مدرسه درست عمل نمی‌کنند.

به گزارش فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش سفیران سلامت که امروز در مدرسه دخترانه نرجس منطقه ۶ تهران برگزار شد، خطاب به سفیران سلامت اظهار داشت: شما نوجوانان در معرض آسیب‌های زیادی هستید البته در مقایسه با نسل ما، درست است که علی‌الظاهر احترام‌تان بیشتر شده است و شما در خانه حاکم هستید؛ در نسل ما پدران بیشتر سالار بودند اما اکنون دوره فرزندسالاری شده است اما معتقدم به عقیده من زندگی در دنیای امروز سخت‌تر است.

وی ادامه داد: شما در معرض آسیب‌های روحی و روانی فراوانی هستید؛ در زمان ما خبری از ماهواره نبود؛ تلویزیون تقریباً نبود و رادیو هم محدود بود و در بسیاری از خانه‌ها رادیو هم وجود نداشت، چه برسد به فضای مجازی، اینترنت و دنیایی از اغواگری؛ در عین حال زندگی هم سخت شده و گرفتاری ها بیشتر شده است.

قاضی‌زاده هاشمی اضافه کرد: علی‌الظاهر تکنولوژی به کمک بشر آمده است اما واقعیت این است که شیرینی زندگی آن دوران به کام نسل قدیم بیشتر لذتبخش است.

وی با اشاره به زندگی آپارتمان نشینی، گفت: تحرک کمتر شده و تغذیه متنوع‌تر شده است و انسان‌ها در معرض آسیب جسمی هستند؛ باید خیلی مراقبت کنید البته بهترین سن قبل از ورود به دبستان است ولی هنوز دیر نشده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید خیلی مراقبت کرد که سبک زندگی جهانی که همه ملت‌ها را گرفتار می‌کند و عمدتاً غربی است، ما را به کام بیماری‌های مختلف نکشاند.

وی خطاب به دانش‌آموزان بیان داشت: حواس‌تان به مصرف روغن، کره و چربی باشد که سکته قلبی و مغزی و فشار خون را در پیش دارد و بیشتر از خودتان، مراقب مادرتان باشید.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در ایران تقریباً بیش از ۳ برابر نمک استفاده می‌کنیم که باعث بیماری فشار خون می‌شود پس در مصرف روغن، نمک و شکر رعایت کنید و روزی 20 دقیقه باید ورزش کنید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاق که در وزارت آموزش و پرورش باید روی دهد توجه به سبک زندگی است، گفت: باور کنید در کشورهای دنیا خیلی بیشتر به این مسئله توجه می‌کنند؛ ما شعارش را می‌دهیم و آنها عمل می‌کنند مثل خیلی چیزهای دیگر.

وی افزود: در ژاپن اگر نگاه کنید، زباله نمی‌بینید چون در دوران دبستان آموزش می‌دهند که در مدرسه سرایدار نباشد و همه کارها را خود بچه‌ها انجام دهند؛ این دانش‌آموز وقتی بزرگ می‌شود یاد می‌گیرد وقتی در خیابان رفت ترجیح ندهد که اتومبیلش تمیز باشد و شهرش کثیف باشد؛ دیدید برخی فرهنگ را خوب یاد نگرفتند و شیشه اتومبیل را پایین می‌کشند و پوست موز و پوست تخمه بیرون می‌ریزند.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه از آموزش‌ و پرورش تشکر می‌کنم زیرا آزمون‌ها را در مقطع ابتدایی برداشت، گفت: باور کنید ما از نظر توجه به سلامت روان در کشور متأسفانه می‌خواهم بگویم کم توجهیم اما علاقه قلبی‌ام این است که بگویم بی‌توجهیم.

وی ادامه داد: شما اول در خانه، بعد مدرسه و بعد جامعه زندگی می‌کنید؛ هر کدام از این بخش‌ها را نگاه می‌کنید متأسفانه در جهت صحیحی عمل نمی‌کنند.

وزیر بهداشت افزود: متأسفانه همه رسانه‌ها بیمارند و استثنا قائل نیستم و بیماری را پخش می‌کنند؛ چرا باید آمار طلاق در کشور بالا باشد، چرا آمار آسیب‌های اجتماعی بالا باشد؟ معنی این است که در این مقاطع درست عمل نمی‌کنیم؛ نه رسانه، نه والدین و و اجازه بدهید بگویم مدرسه‌مان درست عمل نمی‌کند و باید بازنگری کنیم و ریشه‌ را بیابیم.

وی گفت: از اینکه آموزش و پرورش گام‌ها اولیه را در زمینه سلامت روحی و روانی برداشته است، ممنونیم چرا که یکی از گرفتاری‌های ما در ایران حسادت و رقابت‌های منفی است؛ چشم‌وهم‌چشمی هم از صفت‌های بدی است که ما داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سفیر سلامت دانش‌آموزی در کشور داریم، افزود: خیلی بد است که انسان واعظ باشد یعنی دیگران را نصحیت کند اما خودش عمل نکند؛ بنابراین آنچه را که می‌خواهید به دیگران بگویید اول خودتان عمل کنید؛ اکنون دیگر حرف اثر ندارد، باید عمل کرد.

وی با بیان اینکه اخبار منفی روح و روان ما را آزار می‌دهد و کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد، خطاب به سفیران سلامت، گفت: از هر چیزی که انرژی منفی می‌دهد چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی فرار کنید و روحیه بانشاط و امیدوار داشته باشید.

وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران نیز درخصوص وضعیت بوفه مدارس گفت: طبق آمار ۸۵ درصد بوفه‌ها اصلاح شده است و این آماری است که خودمان ارزیابی کردیم.

وی ادامه داد: قبل از آن تاریخ، در برخی مدارس رستوران‌ راه افتاده بود و غذای گرم می‌دادند که موجب افزایش وزن، چربی می‌شد یا تنقلاتی وجود داشت که نمکش زیاد بود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: یکی از کارهایی که وزارت بهداشت انجام داده، این است که تمام شرکت‌هایی که محصولات غذایی تولید می‌کنند را موظف کرده است که روی محصولات خود برچسب چرا راهنما نصب کنند که سه رنگ سبز، زرد و قرمز نشان می‌دهد که نمک، روغن و شکر در این محصولات به چه میزان است.

نظرات بینندگان