arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

هشدار ظریف و صالحی درباره بازگشت حیرت‌آور ایران پس از خروج آمریکا از برجام

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به‌وجود آمادگی فنی لازم برای خروج از برجام از سوی سازمان انرژی اتمی گفت: همانطور که رئیس‌جمهور نیز فرموده‌اند از نظر فنی برای همه سناریوها آمادگی داریم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روز بعد از هشدارهای وزیر خارجه و معاون او درباره واکنش‌های ایران درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، نوبت به مسئول فنی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رسید که بدون ذکر جزئیات از پاسخ حیرت‌آور ایران به خروج آمریکا سخن بگوید.

به گزارش انتخاب؛ علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به‌وجود آمادگی فنی لازم برای خروج از برجام از سوی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: همانطور که رئیس‌جمهور نیز فرموده‌اند از نظر فنی برای همه سناریوها آمادگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ایم که امیدواریم هیچ‌گاه این مسئله پیش نیاید و ضرورتی نباشد که بخواهیم چنین تصمیمات فنی را اتخاذ کنیم اما به‌گونه‌ای آماده هستیم که طرف مقابل حیرت زده خواهد شد. ان‌شاءالله هیچ وقت چنین موضوعی پیش نیاید.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه 4روزه غنی‌سازی‌ 20درصد را بازمی‌گردانیم، گفت: این سخن مبالغه و یک شعار نیست. من هیچ‌گاه حرفی که به آن اعتماد نداشته باشم را بر زبان نمی‌آورم چرا که در این موضوع هم اعتبار نظام و جمهوری اسلامی و هم اعتبار سازمان انرژی اتمی مطرح است. یک مورد را که قبلا هم گفتم و با بازتاب‌هایی نیز مواجه بود، این بود که چهار روزه غنی‌سازی‌ 20درصد را بازمی‌گردانیم. وی علت ذکر این موضوع را نیز طرف مقابل می‌داند.

صالحی ادامه داد: موارد متعدد دیگری نیز مطرح است که ضرورت بیان آنها امروز وجود ندارد. هرگاه نظام تصمیمی بگیرد ما نیز مثل یک ارتش برای حرکت آماده‌ایم، اما امیدواریم طرف مقابل سر عقل بیاید و کاری نکند که هم خودش و هم دیگران را به دردسر بیندازد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم که به آمریکا سفر کرده است در مصاحبه با برنامه «Face the Nation» که قرار است نسخه کامل آن امروز از شبکه سی‌بی‌اس پخش شود، درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: «ما چندین گزینه برای خودمان گذاشته‌ایم و آن گزینه‌ها آماده هستند؛ ازجمله این گزینه‌ها این است که فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را با سرعت بیشتر از سر بگیریم.»

وزیر خارجه ایران همچنین گفته است: «این گزینه‌ها آماده اجرا هستند و ما در زمانی که مناسب بدانیم، تصمیم لازم را خواهیم گرفت.»

ظریف همچنین گفت: «درصورتی‌که ترامپ تصمیم به بازگرداندن تحریم‌ها بگیرد، ایران آماده اقدام است. بدیهی است بقیه دنیا نمی‌توانند از ما بخواهند به‌صورت یکجانبه و یک‌سویه توافقی را اجرا کنیم که نقض شده است.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره اعتراف اخیر «مایک پمپئو»، رئیس سیا و گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی سمت ریاست وزارت خارجه این کشور مبنی بر اینکه ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده هم واکنش نشان داد.

مایک پمپئو، گزینه وزارت خارجه آمریکا چند روز پیش در جلسه استماع مجلس سنا گفت: «قبل از برجام هم ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته‌ای نبود.»
ظریف افزود: «این حرف پمپئو در جلسه استماع کنگره که گفته برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است، بوده و خواهد بود اعترافی دیرهنگام است، اما نشان می‌دهد که موجودیت تحریم‌ها هیچ دلیل واقعی نداشته است.»

وزیر خارجه یادآور شد: «آمریکا در حالی تحریم‌هایی به ایران تحمیل کرده که ما به‌دنبال بمب نبودیم؛ حالا هم می‌خواهد تحریم‌ها را برگرداند چون ما دنبال بمب نیستیم؟»

ظریف پیش از این هم هشدار داده بود که اگر ترامپ از برجام خارج شود ایران در برجام و بیرون از برجام انتخاب‌های گسترده‌ای برای اقدام دارد و حتما اقدامی که ایران خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین‌المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی‌ها بسیار ناخوشایند است.

معاون ظریف، یعنی سیدعباس عراقچی هم در نروژ به غربی‌ها هشدار داد که این یک برداشت کاملا غلط و یک اشتباه بزرگ است ا‌گر کسی تصور کند ایران در هر شرایطی به برجام متعهد باقی خواهد ماند. به علاوه هرگونه تلاش در راستای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده‌تر خواهد ساخت.

درآستانه برخورد

کارل بیلدت، نخست‌وزیر پیشین سوئد در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست با بیان اینکه «اروپا و کاخ سفید در آستانه برخورد بر سر توافق هسته‌ای با ایران قرار دارند» نوشت: این وضعیت به اندازه کافی بد است اما نشانه‌هایی وجود دارد که ممکن است مسائل حتی بدتر شود. توافق هسته‌ای با ایران (یا همان برنامه جامع اقدام مشترک؛ برجام) به‌طور دقیق توسط بازیگران بین‌المللی بزرگ مذاکره شد و به‌طور یکپارچه در شورای امنیت سازمان ملل به تأیید رسید. اما مسائل برای توافق هسته‌ای در حال بدتر شدن است. با توجه به انتصاب‌های کلیدی جدید در کاخ سفید به‌علاوه تشویق‌های رهبران اسرائیل و عربستان سعودی، آمریکا ممکن است به سمت سیاست تغییر نظام در ایران پیش برود. به نوشته بیلدت، جان بولتون مشاور امنیت ملی جدید آمریکا قطعا حامی رویکرد تغییر نظام در ایران است و ظاهرا فکر می‌کند که این یک گزینه سیاسی واقع‌بینانه است. بیلدت نوشت: مشخص نیست که یک سیاست تغییر نظام چگونه خواهد بود، اگر شامل حمایت آشکار از نیروهای اپوزیسیون مختلف باشد، موجب بی‌اعتبار شدن آنها در چشم مردم این کشور خواهد شد و اگر گروهک منافقین، یعنی دوستان جان بولتون را هم شامل شود، این بی‌اعتباری حتی بدتر هم خواهد بود.

رئیس‌جمهور: دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی داده شده است

حسن روحانی رئیس‌جمهور دیروز اعلام کرد که دستورات لازم به سازمان انرژی اتمی داده شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به هیاهوی آمریکا برای خروج از برجام گفت: ما مشکلی نداریم. دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز، که ماه‌ها پیش تدبیر و برنامه‌ریزی کرده است. ما مشکلی نداریم. زندگی، تجارت و رفت‌وآمد مردم دچار مشکل نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت. رئیس‌جمهور تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی از ماه‌ها پیش دستور آمادگی دریافت کرده و کاملا آماده است؛ هم برای چیزهایی که آنها شاید فکرش را بکنند و هم برای چیزهایی که آنها فکرش را هم نمی‌کنند. سازمان انرژی اتمی ما برای هر دو دسته اقدامات مذکور دستورات لازم را دریافت کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با تأکید دوباره بر اینکه ما مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با وجود اینها، اقدامی که در زمینه ارز انجام شد، اقدام پیش‌دستانه خوب و مناسبی بود.

منبع : همشهری

نظرات بینندگان