arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

جلسه غیررسمی و کم سابقه شورای امنیت در سوئد / بحث درباره سوریه بی نتیجه ماند

یک هفته پس از حمله غیرقانونی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه و اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل، اعضای این شورا روز یکشنبه در جلسه ای غیررسمی در کشور سوئد بر لزوم تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه مطابق با قطعنامه 2254 تاکید کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای امنیت در نشست سوئد بر راه حل سیاسی برای سوریه تاکید کردند

به گزارش ایرنا ، نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روزهای شنبه و یکشنبه این هفته در منطقه 'باکاکرا' در جنوب سوئد گرد هم آمدند . این نشست غیررسمی سالانه اعضای شورای امنیت با دبیر کل سازمان ملل معمولا در منطقه ای در شمال ایالت نیویورک آمریکا برگزار می شود اما امسال در اقدامی کم سابقه خارج از نیویورک و در کشور سوئد - عضو غیر دائم شورای امنیت - برگزار شد.
جلسه غیررسمی سالانه اعضای شورای امنیت امسال با تمرکز بر موضوع سوریه و بررسی راه حل غلبه بر اختلافات عمیق اعضای شورای امنیت درباره مناقشه سوریه برگزار شد. 'استفان دی میستورا' فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز روز یکشنبه در این نشست حضور یافت.
ریاست شورای امنیت - نماینده کشور پرو - در پایان این نشست با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما اعضای شورای امنیت امروز رایزنی های خوبی درباره سوریه با دبیر کل سازمان ملل و نماینده سازمان ملل در امور سوریه انجام دادیم. همه ما توافق داشتیم که زمان تقویت گفت وگو و یافتن پویایی (دینامیک) سازنده در شورای امنیت است و جلسه امروز گامی در این مسیر بود.
این بیانیه می افزاید: هم اکنون نیاز به احیا و تقویت فرایند تحت رهبری سازمان ملل وجود دارد و ما تعهد به تلاشهای سازمان ملل را مورد تاکید قرار دادیم . تنها سازمان ملل از مشروعیت و اعتبار لازم برای یک راه حل پایدار سیاسی برخوردار است . راه حل سیاسی باید مطابق با قطعنامه 2254 باشد.
در ادامه بیانیه ریاست شورای امنیت آمده است: اعضای این شورا در خصوص لزوم اجرای کامل قطعنامه 2401 مصوب ماه فوریه برای پرداختن به وضعیت انسانی در سوریه ، و همچنین در خصوص تشدید تلاشها در این زمینه توافق کردند.
این بیانیه می افزاید: اعضای شورای امنیت توافق کردند که کاربرد سلاح شیمیایی ، نقض قطعنامه 2118 شورای امنیت و اقدامی غیر قابل قبول است . این اعضا همچنین بر تعهد خود برای ایجاد یک مکانیزم مستقل و بی طرفانه انتساب (کاربرد سلاح شیمیایی به مسببان) تاکید کردند و در این زمینه موافقت کردند که با حمایت دبیر کل ، وارد گفت وگو شوند.
در پایان این بیانیه آمده است: ما از تعهد دبیر کل سازمان ملل برای تعامل با شورای امنیت در خصوص سوریه استقبال میکنیم؛ رایزنی ها بین طرفهای اصلی ذینفع ضروری خواهد بود.
به گزارش ایرنا ، 'آنتونیو گوترش' دبیر کل سازمان ملل روز شنبه هنگام ورود به سوئد گفت: ما همچنان با شکافی جدی در خصوص مساله سوریه رو به هستیم و واقعا نیاز داریم که بتوانیم راهی در ارتباط با نقض قوانین بین المللی به شکل کاربرد سلاحهای شیمیایی پیدا کنیم . وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که مناقشه سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی هم مشخص است و از مسیر قطعنامه 2254 شورای امنیت و بیانیه ژنو و مذاکره سوری - سوری بین دولت سوریه با مخالفان می گذرد تا طرفها بتوانند بر اختلافات موجود غلبه کنند.
این جلسه در حالی برگزار شد که حمله غیرقانونی هفته گذشته آمریکا ، فرانسه و انگلیس به سوریه با بهانه کاربرد سلاح شیمیایی در این کشور موجب تشدید اختلافات در شورای امنیت شده است.
در این حال دولت سوئد در بیانیه ای اعلام کرد که شورای امنیت در این نشست راههای تقویت و افزایش کارایی ماموریتهای صلح بانی سازمان ملل را بررسی می کند. 'مارگوت والشتروم' وزیر امور خارجه سوئد از تصمیم به برگزاری این نشست غیررسمی سالیانه در کشور سوئد که سابقه ای طولانی در حل و فصل مناقشه ها دارد ، استقبال کرد اما گفت که نباید خیلی امیدوار باشیم که مساله سوریه در این آخر هفته (شنبه و یکشنبه) در سوئد حل و فصل شود.
نیکی هیلی نماینده آمریکا نیز گفت : ما هنوز در بن بست قرار داریم و موفقیت زیادی نداریم . 'کارن پیرس' نماینده انگلیس هم گفت: مصمم هستیم که برای یافتن راه حلی تلاش کنیم و از این رو با همکاران روس خود در این زمینه کار خواهیم کرد.
نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل در خانه تابستانی متعلق به 'داک هامرشولد' دومین دبیر کل سازمان ملل که در سال 1961 در سانحه ای هوایی در آفریقا کشته شده بود ، گرد هم آمدند.
نمایندگان برخی از کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت از برگزاری این نشست در سوئد ابراز ناخرسندی کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از نماینده یکی از اعضای شورای امنیت که خواسته نامش ذکر نشود ، گزارش داد: با وجود مناقشه هایی مانند سوریه این اقدام غیرعادی بود که جلسه در این بعد مسافتی از نیویورک برگزار شود .

نظرات بینندگان