arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

ظریف:امنیت هیچ کشوری به هزینه دیگران تضمین نمی‌شود/ رویکرد کنونی برخی کشورها مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر عامل اصلی جنگ‌‌ها است

وزیر امور خارجه ایران معتقد است در دنیای به هم پیوسته کنونی، امنیت هیچ کشوری به هزینه دیگران تضمین نخواهد شد و می گوید: ایران گفت وگو های منطقه ای برای غلبه بر چالش های پیش روی صلح پایدار را پیشنهاد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف:ایران همواره گفت و گوی منطقه ای را پیشنهاد داده استمحمد جواد ظریف روز سه شنبه در سخنرانی خود در این اجلاس افزود: تضمین صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری و از بین بردن تهدیدات پیش روی صلح، هدف اصلی سازمان ملل متحد است.


وی ادامه داد: بنابراین تمرکزی تازه بر مسایلی همچون حفظ و ایجاد صلحی پایدار با وجود تنش های موجود بویژه در منطقه ما که بیشترین خسارت ها را از درگیری های طولانی متحمل است، تنها موضوع مهم و نیازمند توجه است.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: پیشگیری از جنگ، نیازمند به تمرکز بر علل و ریشه های ایجاد این مساله از جمله عوامل مشترکی همچون اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط گرایی است. 


ظریف تصریح کرد: گسترش توهمات هژمونیک و تلاش برای دستیابی به امنیت از طریق انحصار و دیوار کشی به هزینه دیگران، به شدت موجب گسترش تنش و درگیری ها شده و مسابقات تسلیحاتی مخرب را ایجاد کرده است. 


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تغییر حرکت با یک رویکرد جدید بر پایه تجمیع نیروها در جهت به وجود آوردن منطقه ای قدرتمند به جای اینکه چه کسی در منطقه از همه قدرتمند تر است و تغییر جهت از ایجاد سدهای امنیتی به سمت قبول امنیت شبکه ای یکپارچه بسیار حیاتی است.


رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: هر دو با احترام به منافع همه ذی نفع ها چه کوچک و چه بزرگ در راستای فلسفه برد-برد قابل دستبابی است چرا که در دنیای به هم پیوسته کنونی، امنیت هیچ کشوری به هزینه ی دیگران تضمین نخواهد شد.


ظریف افزود: ایران معتقد است که تغییر جهت کشورها از رویکرد فعلی بازی مجموع صفر برای دستیابی به یک هژمونی سلطه و محروم سازی و انحصار در منطقه ما که طی چهار دهه گذشته شاهد جنگ های مستقیم و غیر مستقیم بوده است، بسیار ضروری است.


وی ادامه داد: ما از همه می خواهیم به این تلاش ها برای پیشبرد این اهداف که منطقه ای قوی و امنیت شبکه ای یکپارچه است به ما بپیوندند. 


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: این برنامه متحول کننده نیازمند پذیرش و احترام در جهت دستیابی به اصولی مشترک همراه با اقداماتی چون اعتماد سازی است.


ظریف با بیان این که برای پیشبرد این هدف، ایران یک انجمن گفت وگو های منطقه ای در خلیج فارس به منظور غلبه بر چالش های پیش روی صلحی پایدار را پیشنهاد می کند، اظهار کرد: ما از کشورهای همسایگانمان در این راه آبی استراتژیک که جنگ های بسیاری را شاهد بوده است، می خواهیم برای حل این چالش ها به ما بپیوندند.


وی اضافه کرد ما از سازمان ملل انتظار داریم در مراحل اجرای این فرایند که ترتیبات آن حدود 30 سال پیش در پاراگراف 8 قطعنامه 598 شورای امنیت در نظر گرفته شده ولی هیچ گاه اجرایی نشده است با ما همکاری کند.

نظرات بینندگان