arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

اعتراض ژاپن به «شیرینی» ضیافت سران دو کره / درج طرح‌ دوکدو، «جزایر مورد منازعه سئول و توکیو» روی شیرینی‌ها

ژاپن به برنامه کره جنوبی برای تدارک مواد غذایی و شیرینی با طرح‌هایی از جزایر مورد منازعه دوکدو در اجلاس سران دو کره اعتراض کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ژاپن به برنامه کره جنوبی برای تدارک مواد غذایی و شیرینی با طرح‌هایی از جزایر مورد منازعه دوکدو در اجلاس سران دو کره اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا کره جنوبی می‌خواهد یک ضیافت شام پس از دیدار سران در جمعه شب تشکیل دهد و در آن خوراکی و شیرینی‌هایی قرار داده می‌شود که نقشه جزایر دوکدو بر آن دیده می‌شود.

ژاپن با کره جنوبی در زمینه مالکیت بر این جزایر اختلافاتی دیرینه دارد، اما کره می‌گوید این منطقه بر اساس یادداشت‌های تاریخی به این کشور تعلق دارد و نیروی نظامی نیز در آن مستقر کرده است.

آنطور که گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نشان می‌دهد یک دیپلمات ارشد کره جنوبی هم به وزارت خارجه ژاپن در توکیو فراخوانده شده است.

'کانجی کاناسوگی' مدیرکل اداره امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ژاپن با این دیپلمات کره‌ای دیدار کرده و اعتراض کشورش را به وی ابلاغ نموده است.

قرار است فردا جمعه رهبران دو کره در یک حرکت تاریخی بی سابقه پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی در خاک کره جنوبی با یکدیگر دیدار وگفت و گو کنند.

مجمع الجزایری که به زبان کره‌ای «دوکدو» و در ژاپنی «تاکه شیما» خوانده می‌شود، تقریبا به فاصله‌ای برابر از مناطق خشکی دو کشور در دریای ژاپن واقع شده به طوری که در ۲۱۱ کیلومتری استان «شیمانه» ژاپن و در ۲۱۵ کیلومتری از خاک کره جنوبی قرار دارد.

جزایر «دوکدو» در واقع شامل دو کوه صخره‌ای است که سر از آب بیرون آورده اند و چندین کوه صخره‌ای کوچک نیز آن‌ها را احاطه کرده اند.

«دوکدو» یا «تاکه شیما» به دلیل اهمیت و ارزش استراتژیکی اش، باعث دردسر بین دو همسایه و در عین حال دو متحد امنیتی آمریکا در آسیا شده است.

کره جنوبی از سال ۱۹۴۵ میلادی که از استعمار ژاپن رهایی یافت این جزایر را در اختیار داشته و نیروی نظامی و واحد پلیس در آن مستقر کرده است.

نظرات بینندگان