arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

وزیر نیرو: امسال خشک ترین سال ایران در نیم قرن اخیر است

وزیر نیرو با اشاره به کاهش بارندگی های کشور، گفت: امسال خشک ترین سال در نیم قرن اخیر را تجربه کردیم و لازم است در همه بخش ها و خصوصا صنعت و کشاورزی به شیوه مصرف توجه ویژه ای شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر نیرو با اشاره به کاهش بارندگی های کشور، گفت: امسال خشک ترین سال در نیم قرن اخیر را تجربه کردیم و لازم است در همه بخش ها و خصوصا صنعت و کشاورزی به شیوه مصرف توجه ویژه ای شود.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در مراسم آغاز عملیات اجرایی سد هواسان، با بیان اینکه صنعت آب و برق از مهمترین زیرساختهای توسعه است، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی باید این زیرساخت مهم را برای کمک به تولیدات ایرانی فراهم کنیم.

وی گفت: باید در کنار اجرای طرح های تامین و توزیع آب هم به ارتقاء بهره وری و شیوه مصرف توجه کنیم و هم جمع آوری و تصفیه پساب ها برای استفاده در بخش صنعت را فراهم کنیم.

اردکانیان به اجرای طرح های مهار آبهای مرزی با حمایت مقام معظم رهبری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: قول داده ایم از محل بهره وری این طرح ها یک سوم هزینه انجام شده برای اجرای آنها را برگردانیم، لذا باید در شیوه مصرف دقت لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی سد هواسان، گفت: امیدواریم با تامین منابع لازم به زودی شاهد بره برداری از این سد باشیم.

 

اردکانیان گفت: سد هواسان 4816 هکتار از اراضی منطقه را آبی می کند که تا هفت هزار هکتار قابل توسعه است.

سد مخزنی هواسان، سیستم انحرافی و شبکه های پایین دست آن با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال اجرا خواهد شد. بر اساس قرارداد اولیه پیش بینی شده عملیات اجرایی این سد در سال ۹۹ به اتمام برسد. بدنه سد هواسان خاکی با هسته رسی است و حجم مخزن آن نیز ۱۸۸ میلیون مترمکعب می باشد.

سد هواسان با هدف تامین ۱۷۰ میلیون مترمکعب در سال برای بخش کشاورزی، یازده میلیون مترمکعب برای مصارف محیط زیست و پنج میلیون مترمکعب برای بخش صنعت احداث می شود. این سد بین سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی واقع شده است.

همچنین امروز شبکه آبرسانی ۹۰۹ هکتار از اراضی دشت ازگله با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. حدود یک مترمکعب آب در ثانیه از سد مخزنی شهدای ازگله و از طریق سه ایستگاه پمپاژ به ۹۰۹ هکتار از اراضی دشت ازگله سرازیر می شود.

طول شبکه آبیاری این مسیر ۱۴ کیلومتر است و منجر به افزایش ۱۰ هزار تنی تولیدات کشاورزی منطقه و همچنین ایجاد اشتغال برای مرزنشینان و جلوگیری از مهاجرت آنها خواهد شد.

وزیر نیرو بازدیدی هم از سد شهدای ازگله داشت. این سد با حجم مخزن ۳۰ میلیون مترمکعب اولین سازه از مجموعه عظیم سامانه گرمسیری است.

نظرات بینندگان