arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

سه پیشنهاد عباس آخوندی به دولت برای حل ریشه‌ای مساله ارز

عباس آخوندی، وزیر راه و عضو شورای پول و اعتبار طی یادداشتی نوشت: انتساب بحران ارزی اخیر به عوامل سیاسی؛ آن هم بر مبنای تئوری توطئه بر وزن و اعتبار دولت نمی‌افزاید. باید در بیان مواضع دقت داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عباس آخوندی، وزیر راه و عضو شورای پول و اعتبار طی یادداشتی به بررسی بحران ارزی اخیر پرداخت.

عباس آخوندی طی یادداشتی نوشت: انتساب بحران ارزی اخیر به عوامل سیاسی؛ آن هم بر مبنای تئوری توطئه بر وزن و اعتبار دولت نمی‌افزاید. باید در بیان مواضع دقت داشت.

ارائه یک تحلیل درست از تنگناها و درخواست همراهی از نخبگان و مردم در عبور از سختی‌ها کارایی بیشتری دارد و موجب امید بیشتری نیز می‌شود.

راه‌کارهای بنیادین حل تنگنای ارزی را نباید تنها در ایجاد محدودیت در بازار ارز جستجو کرد. بلکه، باید ریشه‌های اقتصادی آن را شناسایی و آنها درمان نمود. بر این اساس، گام‌های بعدی را می‌توان در سه دسته سیاست طبقه‌بندی نمود.

یکم آنکه دولت میزان بدهی خود را انتشار و تعهد خود به بازپرداخت آنها را رسما اعلام نماید.

دوم، بخش عمده‌ای از راهِ ‌حل تنگنای ارزی را باید درحل و فصل تنگنای بانکی جست. بدون آن نمی‌توان یک زاده از دو تنگنای همزاد را حل کرد.

سوم، ایران نیازمند یک نظام مالی سخت‌گیرانه و منضبط است تا بتواند دخل‌وخرج بودجه‌ای خود را تنظیم کند. سیاست انبساطی و نظام رفاه بی‌هدف، ناکارآمد و غیرِ دقیق موجود فقط موجب هزینه و افزایش بی‌اعتبار تقاضای ارزی است.

نظرات بینندگان