arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۳ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

فیلم/ دروازه جهنم در ترکمنستان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در استان آخال کشور ترکمنستان، دروازه ای وجود دارد که مردم محلی این نقطه به آن Jähennem derwezesi و یا دروازه جهنم می گویند. دروازه جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد، مطمئنا برایتان این سوال پیش می آید که چطور چنین چیزی ممکن است. در جواب باید گفت در سال ۱۹۷۱، محققان شوروی سابق تصیم گرفتند تا در صحرای کرکوم که منبع بزرگی از نفت و گاز بود، به دنبال آن ها بگردند. آن ها در واقع به دنبال کشف نفت بودند که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند تا از این گودال عظیم و غنی، گاز استخراج کنند.

تجهیزاتی که آن ها برای این کار استفاده می کردند در یک حادثه داخل گودال بزرگی افتاد، این گودال اگر چه به محققان و افرادی که در آنجا کار می کردند آسیبی وارد نکرد اما گاز متانی که از آن نشت می کرد ، هم برای سلامت محیط زیست و هم مردم آن جا ضرر داشت.

در این شرایط، محققان و دانشمندان باید به دنبال راه حلی می گشتند تا بتوانند از متصاعد شدن گازهای سمی این حفره جلوگیری کنند، آن ها تصمیم گرفتند تا مواد منفجره را به داخل این گودال بیندازند تا تمام گازها آتش بگیرد و ظرف مدت چندین روز بسوزد. آن ها این کار را انجام دادند اما این طور نشد و حالا ۴۰ سال است که دروازه جهنم ترکمنستان در آتش می سوزد.

دروازه جهنم ترکمنستان دارای عمق ۲۰ متری است و حدود ۵۳۰۰ متر وسعت دارد، این دروازه دهانه ی بزرگی به قطر ۷۰ متر دارد. هر ساله توریست های زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می کنند. گرمایی که از این گودال متصاعد می شود به اندازه ای است که از فاصله ی ۵۰ متری لبه ی گودال هم می توان این گرما را احساس کرد و گفته می شود که در این فاصله، دمای گرمایی که به اطراف می رسد، حدود ۵۵ درجه ی سانتیگراد است!

اگرچه دروازه جهنم ترکمنستان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این کشور است اما متاسفانه تاثیرات مخرب آن را روی محیط زیست و انسان ها نمی توان نادیده گرفت. تصور کنید که این گودال، ۴۰ سال است که در حال سوختن است و تا حالا مقدار غیر قابل اندازه ای گاز متصاعد کرده است که این گازها هم برای سلامت انسان ها مضر هستند و هم باعث گرم تر شدن کره ی زمین می شوند.

دروازه جهنم ترکمنستان آسیب زیادی به ذخیره های گازی این کشور می زند. در سال ۲۰۱۰، رییس جمهور ترکمنستان دستور بسته شدن این گودال را داد اما هیچگاه عملی نشد.

نظرات بینندگان