arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۱ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

روحانی: یک دسته از وزرای دولت، تمام صحبتشان ناامیدی است؛ نوای ناامیدی سر می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد و خشکسالی داریم / مرحوم هاشمی فرد بسیار امیدواری بود؛ می‌گفت: ۶ سال در زندان هیچ شبی نخوابیدم مگر به این امید که فردا آزاد شوم

حسن روحانی، رییس جمهور گفت: من وزرا را در دولت به دو دسته تقسیم می‌کنم که البته هر دو دسته پرتلاش هستند. ولی یک دسته از اول سال نوای ناامیدی می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان نا امیدی است. یک عده هم امیدوارانه حرف می‌زنند می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم. یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی: یک دسته از وزرای دولت، تمام صحبتشان ناامیدی است؛ دسته دیگر، هم پیشنهاد می‌دهند، هم امیدواری / مرحوم هاشمی فرد بسیار امیدواری بود؛ می‌گفت: ۶ سال در زندان هیچ شبی نخوابیدم مگر به این امید که فردا آزاد شوم

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دشمن به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی برای آینده کشور است، گفت: ما باید با کمک هم و امید به آینده ایران را آبادتر بسازیم.

به گزارش «انتخاب»، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، در مراسم هفته کارگر با اشاره به اینکه اعتقاد ما این است که آینده بشریت آینده درخشانی است و این تفاوت ما نسبت به کسانی است که آینده تاریخ را تاریک می بینند، اظهار کرد: همیشه یک مومن و مسلمان باید معتقد به گشایش‌ها در روزهای آینده باشد. در روایات ما آمده است هیچ عملی بالاتر و بهتر از انتظار گشایش نیست، بنابر این ما باید هر روز معتقد به فرج فردا و آینده باشیم. اعتقاد و امید ما برای تحقق عدالت جهانی به دست امام عصر به ما می گوید که آینده برای بشریت درخشان است.

به نوشته ایسنا، وی در ادامه افزود: غمناک بودن نسبت به آینده چه سودی دارد؟ چرا غصه بخوریم که سال آینده سخت‌تر می‌شود؟ ما باید همواره نسبت به آینده امیدوار باشیم. من وزرا را در دولت به دو دسته تقسیم می‌کنم که البته هر دو دسته پرتلاش هستند. ولی یک دسته از اول سال نوای ناامیدی می‌دهند که بودجه کم است، نفت ارزان شد، مالیات چه شد، خشکسالی و کاهش بارندگی داریم و تمام صحبتشان نا امیدی است. یک عده هم امیدوارانه حرف می‌زنند می‌گویند بارندگی کم است، پس باید الگوی کشت را عوض کنیم. یعنی هم پیشنهاد می‌دهند و هم امیدواری.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این غم و ناامید چه خاصیتی دارد، تصریح کرد: مرحوم هاشمی فرد بسیار امیدواری بود. یک وقت به او گفتم امیدت بسیار زیاد است که او به من گفت: شش سال در زندان هیچ شبی نخوابیدم مگر به این امید که فردا آزاد شوم. یک بار در زمان جنگ در عملیاتی به مرحوم هاشمی گفتم این عملیات موفق نمی‌شود. او در پاسخ گفت: هنوز تا فردا ظهر باید صبر کرد. نباید الان نا امید شد و غصه خورد.

وی با بیان اینکه یکی از توطئه‌های دشمن ایجاد یاس و ناامید برای آینده کشور است، خاطر نشان کرد: این آقایی که اخیرا در آمریکا به او سمتی داده‌اند که آدم بددهنی هم هست، می‌گوید جمهوری اسلامی ایران چهلمین سال انقلاب خود را نخواهد دید. البته به کوری چشمش ما وارد چهلمین سال انقلاب شده ایم و در ۲۲ بهمن امسال با موفقیت بیشتری وارد چهل و یکمین سال می‌شویم.

روحانی در ادامه با اشاره به حضور چند کارگر دارای معلولیت در این مراسم بیان کرد: غیرت ایرانی و مسلمان برای ما درس آموز است. این‌ها حجت خداوند بر ما هستند که در قیامت کار ما را سخت می‌کنند. این‌ها به ما امید و درس می‌دهند و معلم ما هستند و ما افتخار شاگردی آن‌ها را داریم.

روحانی تاکید کرد: امید به آیند ه. به معنای برنامه ریزی نکردن و تلاش نکردن نیست. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است بنابراین در این جهت باید تلاش بیشتری کنیم. حمایت از کالای ایرانی از کاراگران مهندسان کار آفرینیان و بنگاه داران شروع می‌شود. بدون کارگر خوب کارفرما چگونه به محصول خوب برسد؟ کارگر خوب بدون کارفرما و سرمایه نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. اگر کارگر و کارفرما خوب باشند، ولی دولت خوب نباشد کار پیش نمی‌رود اگر بازار برای کالا وجود نداشته باشد محصولات فروخته نمی‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال ۹۲ قبل از انتخابات از یک پتروشیمی در جنوب کشور دیدار کردم و دیدم همه انبار‌ها و حیاط‌ها پر از محصول است و وقتی در این باره پرسیدم به من گفتند به دلیل تحریم‌ها محصولات فروش نمی‌رود. در سال ۹۴ ما ۸۰۰ میلیون دلار خرج کردیم تا چاه‌های نفت که به خاطر تحریم بسته شده بود را آماده کنیم و در مدت کوتاهی صادرات نفت خود را دو برابر کردیم. سازمان تامین اجتماعی امسال ۵۲ هزار میلیارد تومان به مستمری بگیران پرداخت می‌کند که ۵۵ درصد از پول نفت در واقع به مستمری بگیران تعلق می‌گیرد؛ بنابراین اگر نفت و پتروشیمی صادر نشود، نمی‌گویم زندگی ما به هم میریزد، ولی زندگی ما دچار مشکل می‌شود.

روحانی با بیان اینکه برای تولید کالای ایرانی باید اول کارگر بانشاط باشد، تصریح کرد: برای تولید کالای باکیفیت باید همه دست به دست هم دهیم و کیفیت کالای داخلی را افزایش دهیم تا مشتری جذب شود. بسته بندی کالا هم باید با کیفیت باشد و کالا باید اول چشم را جذب کند. اگر کالای ایرانی فروش رفت، اشتغال بیشتر می‌شود، کارخانه‌ها فعال می‌شود، حقوق و رفاه کارگران افزایش می‌یابد و رونق در بازار ایجاد می‌شود. اینکه ما جنس خارجی را معادل جنس با کیفیت تلقی کنیم اشتباه است. باید حتی اگر جنس داخلی کمی کیفیت کمتری از کالای خارجی داشت، کالای داخلی را خریداری کنیم. مردم با عشق به وطن باید از جنس ایرانی استفاده بیشتری کنند. البته اگر کیفیت کالای خارجی نسبت به ایرانی خیلی بیشتر باشد، این اتفاق نمی‌افتد.

وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه دولت فربه شده است، گفت: ما نمی‌توانیم هر روز دولت را بزرگتر کنیم؛ بنابراین جوانان باید برای بازار کار نه برای استخدام درس بخوانند. توصیه من به وزیر کار، آموزش و پرورش و علوم این است که به جوانان مهارت یاد بدهند. امروز مهارت مهمتر از مدرک است. مهارت کارگران مشغول نیز باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: امروز زمانی نیست که دولت فقط برای مردان ایجاد اشتغال کند. خوشحالم که دولت یازدهم اولین دولتی بوده است که در یکی دو سال تعداد زنان شاغل بیشتر از مردان شده است.

روحانی خاطر نشان کرد: از سال ۸۶ تا ۹۱ میزان ایجاد اشتغال خالص از ۲۰ میلیون و خورده‌ای نفر تکان نخورد، اما در سال گذشته ۸۰۰ هزار شغل خالص درست شده است. در سال ۹۵ میزان شاغلین ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و این رقم در سال ۹۶، ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار شغل است این آمار نشان می‌دهد دولت یک قدم خوب برداشته، اما ما هنوز سه میلیون بیکار داریم و به حرکت بزرگتری نیازمندیم. در سال جدید هم با برنامه‌هایی که داریم تلاشمان این است که اشتغال بهتر شود.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است وضع کارگران بهتر شود. البته نمی‌گویم صد در صد موفق بوده‌ایم، اما از روز اول دولت یازدهم گفته‌ام حقوق کارگران و کارمندان باید از تورم بیشتر باشد که به این قول عمل کرده‌ایم. اقدام بعدی ما این بوده است که تورم را مهار کردیم. یعنی گرانی کمتر شده است نه اینکه ارزانی به وجود آمده است. اگر سال ۹۱ تورم ۴۰ بوده است سال قبل این رقم به ۹ درصد رسیده است.

رئیس دولت تدبیر و امید در پایان گفت: کارگران در انقلاب، جنگ تحمیلی، دوران سازندگی و تا امروز تلاش زیادی برای کشور کرده‌اند. ان‌شاءالله با کمک هم ایرانی آبادتر و سرافرازتر خواهیم داشت.

نظرات بینندگان