arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

افزایش تقاضای دلار ۴۲۰۰ تومانی/ مشکل در روند ثبت‌سفارش

نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد که در شرایط فعلی برای استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی میزان تقاضا برای ثبت سفارش به شدت بالا رفته است و روند صادرات و واردات را با مشکل روبرو کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد که در شرایط فعلی برای استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی میزان تقاضا برای ثبت سفارش به شدت بالا رفته است و روند صادرات و واردات را با مشکل روبرو کرده است.

بعد از تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار برخی فعالان اقتصادی برای ثبت سفارش و انجام فرایند واردات و صادرات با مشکلاتی مواجه شدند. این در حالی است که بانک مرکزی برای انجام عملیات نقل و انتقال بانکی از سامانه نیما رونمایی کرده است البته هنوز این سامانه به طور کامل قابل استفاده نیست و مشکلاتی دارد. همین باعث شده که فرایند صادرات برای صادرکنندگان با مشکلاتی روبرو شود.

در این باره احمد کیمیایی اسدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۲۱ فروردین امسال طی یک ابلاغیه که معاون رئیس جمهور آن را اعلام کرد، قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و این در شرایطی بود که روز قبل از آن دلار حدود ۶۰۰۰ تومان در بازار معامله شد.

وی افزود:‌ پس از آن فروش دلار با قیمت بیشتر قاچاق تلقی و اعلام شد که "خلاف مقررات بانکی است". به طور کلی در وهله اول قیمت گذاری ارز به شکلی انجام شد که فعالان اقتصادی را دچار تعجب کرد، چون ۴۲۰۰ تومان عددی است که در حال حاضر با نرخ واقعی دلار چندان همخوانی ندارد برای همین شاید بهتر بود که دلار مقداری بیش از ۴۲۰۰ تومان تعیین می‌شد که دست خود دولت بازتر باشد.

به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، وقتی کالایی مثل ارز پایین‌تر از قیمت واقعی قیمت گذاری می‌شود تقاضا برای آن بالا می‌رود و این اتفاق طبیعی است.

ایرادات سامانه نیما باید برطرف شود

کیمیایی اسدی درباره آخرین وضعیت استفاده فعالان اقتصادی از سامانه نیما گفت: به تازگی هم برای ارز ۴۲۰۰ تومان از سامانه نیما توسط معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد. البته بعد از آن هم اعلام شد که کار ایراداتی دارد که باید به مرور زمان این ایرادات بر طرف شود. همچنین بخشنامه‌ای برای صادرات اعلام شد، اینکه هر صادراتی که انجام می‌شود حتما باید ارز آن از طریق سیستم بانکی مبادله شود. این مسئله صادرکنندگان به ویژه صادرکنندگان به عراق و افغانستان را با مشکل روبرو کرد. اکنون بخشنامه‌ها و اصلاحیه‌هایی ابلاغ می‌شود که بتواند سامانه نیما را اصلاح و ایرادات آن را برطرف کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ارزیابی تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداخت و اظهار کرد: در سالیان اخیر رئیس جمهور مخالفتش را با اقتصاد دستوری اعلام کرد اما عملا نرخ ارز به شکل دستوری در یک جا ثابت نگه داشته شد، این اقدام با صحبت‌های رئیس جمهور در تعارض بود. ولی از طرف دیگر بازار دچار آشفتگی شده بود وشاید نیاز بود که برای کنترل آن وضعیت آشفته به شکل دستوری اقدام می‌شد تا از التهابات بازار کم شود.

نائب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در حال حاضر از التهابات بازار کاسته شده که اتفاق مثبتی است اما صادرکنندگان و واردکنندگان با مشکلاتی مواجه هستند و کسانی که می‌خواهند کالا و خدمات واردت کنند و کسانی که می‌خواهند ثبت سفارش کنند موانع و مشکلاتی دارند.

دولت برای پاسخگویی به حجم ثبت سفارش‌ها با چالش روبرو است

کیمیایی اسدی گفت: با اینکه دلار ۴۲۰۰ تومان از طرف دولت اعلام شده ولی در بازار نرخ آن به مراتب بالاتر است. دولت دستور داده است که همه مراحل از جمله ثبت سفارش، و نقل و انتقال باید شفاف باشد این روند باعث شده است که تقاضا درسیستم بانکی بالا برود. پیش از این خیلی از این نقل و انتقالات به صورت آزاد انجام می‌شد و صرافی‌ها این کار را انجام می‌دادند اما اکنون صرافی‌ها از این نقل و انتقال منع شدند. برای همین حجم تقاضا برای ثبت سفارش کالاها و ماشین آلات وارداتی خیلی بالا رفته است و در این شرایط خیلی از کسانی که کار واردات انجام نمی‌دادند هم به دلیل استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومان وارد این عرصه شدند.

به گفته وی، تقاضا برای ثبت سفارش به شدت بالا رفته و دولت را با چالش مواجه کرده است لذا شاید نتوان این میزان ثبت سفارش را پاسخگو بود.

نظرات بینندگان