arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

صالحی: قدرت بازگشت‌پذیری ما نه شعار و نه غلو است/ خارجی‌ها حرف ما را بیشتر از داخلی‌ها قبول دارند

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بارها گفتم از نظر فنی ما کاملا قدرت بازگشت‌پذیری را به مراتب بیش از گذشته و در جایگاهی به مراتب بالاتر از قبل برجام داریم. بارها بر این موضوع تاکید کردم و این امر نه شعار و نه غلو است. اگر نتوانیم آن‌گونه که قول دادیم عمل کنیم، ‌آبروی جمهوری اسلامی، مسئولان، بنده و هم آبروی سازمان انرژی اتمی در خطر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در صورت خروج آمریکا از برجام توانایی بازگشت‌پذیری ایران به چه صورت است؟ گفت: قدرت بازگشت‌پذیری ما نه شعار و نه غلو است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی امروز در حاشیه مراسم افتتاح دبیرستان انرژی اتمی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تلاش می‌کنیم مدارس انرژی اتمی را در کشور توسعه دهیم، به عنوان یک نمونه و الگو این مدرسه را ایجاد کردیم تا نقش سازمان انرژی اتمی در توسعه علمی را بتوانیم به خوبی ایفا کنیم.

وی ادامه داد: مدارس سازمان انرژی اتمی در تربیت نیروی انسانی چه در بعد علمی و چه در بعد معنوی، مدارس بسیار موفقی هستند و تا به امروز در این 20 سال تعداد زیادی دانشمند را به کشور تقدیم کردند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که در صورت خروج آمریکا از برجام توانایی بازگشت‌پذیری ایران به چه صورت است؟ خاطرنشان کرد: بارها گفتم از نظر فنی ما کاملا قدرت بازگشت‌پذیری را به مراتب بیش از گذشته و در جایگاهی به مراتب بالاتر از قبل برجام داریم. بارها بر این موضوع تاکید کردم و این امر نه شعار و نه غلو است. اگر نتوانیم آن‌گونه که قول دادیم عمل کنیم، ‌آبروی جمهوری اسلامی، مسئولان، بنده و هم آبروی سازمان انرژی اتمی در خطر است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان به این‌که «خارجی‌ها حرف ما را بیشتر از داخلی‌ها قبول دارند»، تصریح کرد: هر صحبتی که کردم فقط براساس یک باور و واقعیت علی‌الارض و نه شعار بوده است، بارها گفتم وقتی اقدام به غنی‌سازی 20 درصد کردیم خارجی‌ها گفتند این موضوع واقعیت ندارد، بعد که تولید شد حیرت‌زده شدند و حالا که می‌گوییم ما آمادگی داریم به جایگاهی بالاتر از جایگاه قبل از برجام برگردیم داخلی‌ها می‌گویند واقعیت ندارد. امیدواریم هیچ وقت نیاز نباشد به این شرایط برسیم و آقای ترامپ و دولتش نه خودشان را به دردسر و زحمت بیاندازند و نه ما و دیگران را.

وی درباره واکنش ظریف به سخنان ترامپ در توییتر عنوان کرد: این واکنش واکنشی بسیار حکیمانه، قدرت‌مندانه و بر اساس عقلانیت و منطق بوده است.

وی در خصوص طرح پیشران هسته‌ای خاطرنشان کرد: طرح پیشران به خوبی جلو می‌رود و نقشه راهی برای آن ترسیم شده است، این پروژه یک پروژه دراز مدت است و فقط شش کشور طرح پیشران هسته‌ای را دارند که از این تعداد پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و تنها کشوری که خارج از عضویت شورای امنیت سازمان ملل صاحب پیشران هسته‌ای شده هند است که سال گذشته، بعد از 20 سال و با کمک روس‌ها توانست صاحب پیشران هسته‌ای شود. ما اقدام بسیار مهمی را آغاز کردیم و انگیزه ما بسیار بیشتر از انگیزه دیگران است، جوانان ما در پیشران هسته‌ای در روزهای تعطیل و غیرتعطیل و شبانه روز تلاش و فعالیت می‌کنند و نسبت به نقشه راه خود جلوتر هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص پروژه‌ ملی «یون درمانی» عنوان کرد: این پروژه نیز به خوبی جلو می‌رود و آخرین مراحل خود را طی می‌کند، فاز طراحی آن تمام شده است و این بیمارستان در نوع خودش بیمارستان نمونه‌ای خواهد بود.

وی با بیان این‌که «در غرب آسیا چنین بیمارستانی نداریم»، افزود: بیمارستانی در این زمینه در اتریش که کشوری پیشرفته در موضوع سلامت به‌شمار می‌رود تازه تاسیس شده است. یون درمانی یک پدیده جدید در درمان امراض و بیماری‌های صعب‌العلاج همچون سرطان است. پروژه یون درمانی یک پرژه عظیم است و حدود 200 میلیون یورو حجم سرمایه‌گذاری این پروژه از نظر تجهیزات است. در حال حاضر مراحل طراحی را گذراندیم و نقشه‌ها آماده شده و یک یا دو مرحله دیگر نیز به سرانجام برسد، فعالیت زمینی آن را آغاز خواهیم کرد.

وی درباره برنامه‌های سازمان انرژی اتمی برای کم آبی تصریح کرد: ما در کشورمان به آن مفهموم مشکل کم آبی نداریم بلکه مشکل ما، درست استفاده نکردن از آب است. سالانه 400 میلیارد مترمکعب آب از آسمان به زمین ایران می‌ریزد. سازمان انرژی اتمی به سهم خود اقدام خوبی را آغاز کرده که اگر ادامه پیدا کند آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

صالحی اضافه کرد: اولین قدم تامین آب آشامیدنی از رطوبت هوا با قیمت بسیار مناسب است. در حال حاضر قیمت هر لیتر آب آشامیدنی 1000 تومان است که در این طرح قیمت هر لیتر آب 200 تومان خواهد بود، دستگاهی که در حال حاضر نمونه آن تولید شده و به تولید انبوه خواهد رسید رطوبت هوا را می‌گیرد، با UV میکروب‌های آن را از بین می‌برد و سختی آب را به 400 می‌رساند. املاحی نیز در دستگاه تعبیه شده که پس از تقطیر آب، بهترین آب استانداردی که می‌شود نوشید را تحویل می‌دهد. اگر این دستگاه به تولید انبوه برسد قیمتش ناچیز و حدود 200 تا 300 هزار تومان است.

وی افزود: این دستگاه به طور متوسط 10 لیتر آب در روز تولید می‌کند، البته این میزان بستگی به درجه رطوبت هوا دارد. هرچه رطوبت بالاتر باشد میزان آب تقطیر شده بیشتر است. در تهران که درجه رطوبت هوا پایین است حدود 3 تا 4 لیتر آب و بندرعباس حدود 30 لیتر آب در روز با این دستگاه می‌توان تولید کرد.

برچسب ها: صالحی
نظرات بینندگان