arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۰۶۵
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

پرسشهای قاضی پرونده انتخابات آمریکا از ترامپ فاش شد

نیویورک تایمز، فهرستی را از دست کم 40 پرسش از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، به عنوان بخشی از پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال 2016 به دست آورده، که شامل روابط وی با مسکو و مانع تراشی در روند قضایی است.هدف از این سوالات ظاهرا تلاش برای آگاهی از نظرات رئیس جمهوری و انگیزه های وی در برخی از پیام های توییتری و بررسی روابط وی با خانواده و نزدیکترین مشاورانش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نیویورک تایمز، فهرستی را از دست کم 40 پرسش از «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، به عنوان بخشی از پرونده دخالت احتمالی روسیه در انتخابات سال 2016 به دست آورده، که شامل روابط وی با مسکو و مانع تراشی در روند قضایی است.

روزنامه آمریکایی دیروز (دوشنبه) در گزارشی نوشت: سوالاتی که «رابرت مولر» مسئول ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا آماده کرده است بیشتر به منظور آگاهی از روابط رئیس جمهوری ترامپ با روسیه و احتمال مانع تراشی آن در روند قضایی تحقیقات است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود افزود: هدف از این سوالات ظاهرا تلاش برای آگاهی از نظرات رئیس جمهوری و انگیزه های وی در برخی از پیام های توییتری و بررسی روابط وی با خانواده و نزدیکترین مشاورانش است.

این سوالات عمدتا درباره دستور ترامپ درباره اخراج رئیس پلیس فدرال (جیمز کومی) و اولین مشاور امنیت ملیش (مایکل فلین) و نحوه برخورد وی با «جف سشنز» دادستان و نشست مقامات کارزار انتخاباتی ترامپ در برج خود در سال 2016 و نیز پیشنهاد روس ها برای تخریب وجهه «هیلاری کلینتون» رقیب دمکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری پارسال است.

این پرسش ها همچنین شامل فعالیت های تجاری رئیس جمهوری و هر گونه مذاکرات وی با «مایکل کوهن» وکیل شخصی اش درباره معامله در بخش املاک مسکو، اطلاع احتمالی رئیس جمهوری ازتلاش های «جرد کوشنر» دامادش برای ایجاد کانال ارتباطی محرمانه با روسیه در دولت انتقالی و هر گونه ارتباط وی با «راجر جی استون جونیور» مشاور قدیمی اش درباره داشتن اطلاعاتی درباره هک کردن ایمیل های دمکرات ها و اتفاقاتی است که در جریان سفر سال 2013 ترامپ به مسکو رخ داد.

این پرسش ها همچنین شامل جزییاتی درباره تحقیقات مولر است، که از یک سال پیش تاکنون که وی به عنوان مسئول این تحقیقات منصوب شد، محرمانه بوده است. بیشتر این سوال ها درباره مانع تراشی احتمالی در روند قضایی و هر گونه تلاش احتمالی ترامپ درباره اخراج مولر و اطلاعات رئیس جمهوری درباره پیشنهادهای عفو فلین است.

برخی از پرسش ها نشان می دهند که مولرهمچنان در حال بررسی هماهنگی احتمالی بین کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه است. در یکی از سوالات از ترامپ پرسیده می شود که آیا اطلاعاتی درباره درخواست مشاوران سابقش از جمله «پل مانافورت» از مسکو برای کمک به کارزار ترامپ دارد یا نه؟
«جی سکولو» (Jay Sekulow) وکیل ترامپ از اظهار نظر درباره این سوالات خودداری کرده است. سخنگوی دفتر شورای ویژه نیز که مسئولیت تحقیقات روسیه را به ریاست مولر برعهده دارد از اظهار نظر در این باره امتناع ورزید.

مولر تاکنون به دنبال کسب اطلاعاتی درباره روابط رئیس جمهوری آمریکا با روسیه بوده است. وی علاقه مند است از ترامپ سوالاتی پیرامون هر گونه رایزنی احتمالی وی در جریان کارزارهایش درباره هر گونه نشستی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، مذاکرات احتمالیش با دیگران درباره تحریم های آمریکا علیه روسیه و یا درخواست نشست با پوتین بپرسد.

مولر تلاش خواهد کرد از دیدگاه های ترامپ درباره مقامات مجری قوانین سوال کند و اینکه آیا رئیس جمهوری آنها را افرادی مستقل می داند و یا معتقد است آنها باید از وی حمایت کنند.
بسیاری از پرسش ها درباره روابط ترامپ با جف سشنز از جمله تصمیم دادستان کل برای نجات وی از تحقیقات روسیه است.

ژانویه گذشته (دی 96) وکلای ترامپ توضیحاتی مکتوب را درباره نقش ترامپ در موضوعاتی که مولر درباره آنها تحقیق می کرد، ارائه دادند.

تعدادی از افراد آگاه از این موضوع می گویند، «جان دود» (John Dowd) وکیل ارشد ترامپ، به دلیل نگرانی از خطر قانونی که ترامپ را تهدید می کرد، تلاش کرد مولر را قانع کند که نیازی به مصاحبه با ترامپ نیست.

تیم تحقیقات چند روز بعد موافقت کرد در یک نشست با «دود» سوالاتی را که قصد دارند از ترامپ بپرسند، فاش کند.

بعد از یک هفته از دریافت سوالات، با توجه به تاکید ترامپ درباره آمادگی برای مصاحبه با مولر، دود با این استدلال که موکلش به توصیه های وی توجهی ندارد، استعفا کرد.

«رودی جولیانی» وکیل جدید ترامپ در بحث تحقیقات روسیه و معتمد قدیمی وی، که بتازگی به تیم حقوقی ترامپ پیوسته است، هفته گذشته با مولر دیدار کرد.

نتیجه تحقیقات مولر در هاله ای از ابهام است، بویژه اگر معلوم شود که ترامپ قانون را نقض کرده است. یافته های وزارت دادگستری آمریکا نشان می دهد که رئیسان جمهوری در زمان مسئولیتشان نمی توانند متهم شوند.

مولر ماه گذشته میلادی به دود وکیل سابق ترامپ گفت که هر چند عملکرد ترامپ بررسی می شود اما وی هدف تحقیقات نیست. به عبارتی انتظار نمی رود مولر ترامپ را متهم کند.

تحقیقات مولر تاکنون به طرح اتهام یا اعلام جرم علیه چهار نفر از نزدیکانش سابق از جمله فلین و مانافورت منجر شده است.

شورای مسئول تحقیقات روسیه همچنین اتهاماتی را علیه 13 نفر از اتباع روسیه به دلیل تلاش های احتمالی شان در دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا مطرح کرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان