arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

یک مسلمان برای دومین بار شهردار شهر یهودی‌نشین شد

تائنک در آمریکا، شهری است ۳۰ هزار نفری که بیشترین تعداد یهودیان ارتدکس در نیوجرسی به نسبت جمعیت شهر را دارد. اتفاق بزرگ این است که به تازگی اکثریت یهودی ارتدکس برای دومین دوره متوالی یک شهردار مسلمان برای این شهر انتخاب کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز نوشت: پنج دهه پیش، تائنک، شهری در حومه شمالی نیوجرسی یکی از کانون‌های نژادپرستان آمریکایی بود. امروز این شهر نمونه همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب و جوامع مختلف شده است.

تائنک شهری است ۳۰ هزار نفری که بیشترین تعداد یهودیان ارتدکس در نیوجرسی به نسبت جمعیت شهر را دارد. اتفاق بزرگ این است که به تازگی اکثریت یهودی ارتدکس برای دومین دوره متوالی یک شهردار مسلمان برای این شهر انتخاب کرده‌اند. شهرداری مسلمان که معاون اول او یک یهودی ارتدکس دوآتشه اما یکی از دوستان نزدیک شهردار مسلمان است. این در حالی است که این شهر کانون مسیحیان افراط‌ گرای آمریکا در دهه پنجاه میلادی بود و گزارش‌های زیادی از یهودی‌ستیزی در دهه پنجاه در آن وجود دارد.

محمد حمیدالدین شهردار ۴۵ ساله هندی‌تبار و مسلمان‌زاده در همین شهر تائنک نیوجرسی به دنیا آمده است. او بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ هم شهردار تائنک بود و مردم شهر بار دیگر او را به عنوان شهردار انتخاب کردند. تائنک البته رکوردی دیگر هم دارد و آن این که این شهر اولین شهردار زن آمریکا در دهه هفتاد میلادی را نیز انتخاب کرد.

انتخاب شهردار مسلمان در آمریکایی که پس از انتخاب دونالد ترامپ با گسترش بی‌سابقه حملات یهودی‌ستیزانه و اسلام‌ستیز روبروست توجه جامعه‌شناسان و تحلیلگران را به تائنک معطوف کرده است. دونالد ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی بارها علیه مسلمانان توییت‌های مختلفی را منتشر کرد. قانون ضدمهاجرتی ترامپ که علیه شهروندان پنج کشوربا اکثریت مسلمان است نیز در همین راستا بود.

روزنامه هاآرتص داستان این شهردار مسلمان را نمونه همزیستی مسالمت‌آمیز می‌داند که دولت اسرائیل موفق به انجام آن نشده است. امروز بدون شک محمد حمید الدین نماد همزیستی و مبارزه با نژادپرستی، یهود ستیزی و اسلام‌هراسی است، نمادی که هم جامعه آمریکا و هم اسرائیل و هم جهان ما را تحت تاثیر قرارداده است.

نظرات بینندگان