arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

همدردی با انسان‌ها فراسوی مرزها و فرهنگ‌ها

یادداشت اصغر فرهادی درباره «همه می‌دانند»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«آنچه من همیشه در فیلم‌هایم به آن می‌پردازم و آنچه خود من و دنیا امروز به آن نیاز دارد، همدردی با انسان‌ها فراسوی مرزها و فرهنگ‌هاست.» این فراز پایانی یادداشت نخستین و تنها فیلمساز ایرانی برنده اسکار درباره تازه‌ترین تجربه کارگردانی خود «همه می‌دانند» است.

در آستانه اكران هشتمين فيلم اصغر فرهادي در مقام كارگردان در افتتاحيه هفتاد و يكمين جشنواره فيلم كن، سايت فرانس‌اينتر يادداشتي از فرهادي منتشر كرده است. خالق «فروشنده» و «جدايي نادر از نادر سيمين» در اين متن نه‌چندان بلند در حالي از تجربه فيلم ساختن در اسپانيا و پرداختن به داستاني جهانشمول گفته كه برخي كارشناسان او را از بخت‌هاي جدي بردن نخل طلايي كن 2018 مي‌دانند.

«همه مي‌دانند» داستان زني به نام لورا را روايت مي‌كند كه همراه همسر و فرزندانش در بوينوس‌آيرس پايتخت آرژانتين روزگار مي‌گذراند. او در آستانه مراسم ازدواج خواهرش همراه بچه‌ها به سرزمين مادري خود در اسپانيا بازمي‌گردد اما رويدادهاي غيرمنتظره و پيش‌بيني‌نشده بر سفر لورا سايه مي‌افكند و گذشته‌اي را مقابل چشمان همه قرار مي‌دهد كه سال‌ها مدفون شده بود.

در يادداشت فرهادي درباره «همه مي‌دانند» چنين آمده است: «15 سال پيش به جنوب اسپانيا سفر كردم و در مسير رسيدن به شهر مقصد، تصاوير كودكي را روي ديوارها ديدم. ماجرا را پرسيدم كه به من گفتند پسرك ناپديد شده و خانواده دنبال او مي‌گردند. اين داستان سال‌ها در ذهن من ماند و هرگز از بين نرفت.

قرار شد داستان را در يك روستا روايت كنيم و تاثير آن را در روابط ميان روستاييان به تصوير بكشيم. طبيعي است كه وقتي چنين اتفاقي در روستا مي‌افتد، شرايط شبيه يك شهر و مردم آن نيست. در يك روستا در هر نقطه دنيا مردم به هم نزديك‌ترند و چون جمعيت زياد نيست، همه از حال هم خبر دارند. اين مسائل بود كه به داستان من جان بخشيد و اگر مي‌خواستم آن را در شهر روايت مي‌كنم، نمي‌توانستيم مردم را آسان كنار هم جمع كنيم. از اين رو از همان ابتدا طرح داستان و خواسته من كار كردن در دل طبيعت و روستا بود.

يكي از خوشي‌هاي ما در اين پروژه، بنا كردن دنيايي تازه در ميانه مزارع انگور بود؛ جايي كه مردم عصرها در ميدان اصلي گرد هم مي‌آمدند. نكته‌اي ديگر كه بايد درباره شخصيت‌هاي فيلم بگويم، ساده بودن همه آنها با وجود افتادن در يك موقعيت پيچيده است. به بيان دقيق‌تر، قرار گرفتن قهرمانان داستان در يك روستا ما را ملزم به نشان دادن اين سادگي مي‌كرد.

آنچه من هميشه در فيلم‌هايم به آن مي‌پردازم و آنچه خود من و دنيا امروز به آن نياز دارد، همدردي با انسان‌ها فراسوي مرزها و فرهنگ‌هاست.»

هفتاد و يكمين دوره جشنواره فيلم كن روز سه‌شنبه 18 ارديبهشت با نخستين نمايش جهاني «همه مي‌دانند» در بخش مسابقه آغاز مي‌شود و امسال كيت بلانچت رياست هيات داوران بخش رقابت رسمي را بر عهده دارد.

منبع: همشهری

نظرات بینندگان