arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

عضو کمیسیون امنیت ملی: ترامپ از برجام خارج شود، بتون های اراک را می شکنیم/ ایران فعالیت های هسته ای خود را از سر می گیرد

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران، در طول این چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، همواره مورد هجمه کشورهای غربی و اسراییل قرار گرفته است، اما این موضوع موجب شده است که ایران روز به روز قوی تر شود و بتواند با اتکا به خود در مقابل جبهه غرب ایستادگی کند و این بار نیز قطعا در مورد اقدامات ترامپ پیروز خواهد شد و هر تصمیمی که ترامپ بگیرد قطعا به ضرر خودش تموم خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

الف در گزارشی تحت عنوان « ترامپ از برجام خارج شود، بتون های اراک را می شکنیم» یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اگر ترامپ از برجام خارج شود، جمهوری اسلامی ایران قدرتمند تر از گذشته فعالیت های هسته ای خود را از سر خواهد گرفت که این به ضرر آمریکا و متحدانش تمام خواهد شد.

 دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود نوشت که روز سه‌شنبه در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت ایران از کاخ سفید تصمیم خود را درباره توافق هسته‌ای ایران اعلام خواهد کرد.ترامپ در حالی این توئیت را منتشر کرد که ساعاتی قبل نیز در توئیت دیگری نوشته بود، ایالات متحده به دیپلماسی سایه غیرقانونی جان کری درباره توافق بد ایران نیازی ندارد.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیامی توییتری و در واکنش به این ادعاها نوشت: آمریکا به دیپلماسی سایه جان کری درباره توافق هسته ای ایران که بسیار بد مذاکره شده، ندارد. او کسی است که در وهله اول این افتضاح را حاصل کرده است.ترامپ در حالی این خبر را اعلام کرده است که تا ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) هنوز چهار روز باقی است و این موضع‌گیری زودهنگام در قبال برجام از جانب دولت واشنگتن در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

اما در میان دو سوال مهم است که این روزها در تمام جهان مطرح ‌بوده و موجب نگرانی شده است:‌آیا ترامپ از توافق خارج می شود؟ در این صورت عکس العمل ایران چه خواهد بود؟

در همین راستا، ابوالفضل حسن بیگی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مورد اینکه اگر ترامپ از برجام خارج شود، واکنش جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، در طول این چهل سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، همواره مورد هجمه کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، اما این موضوع موجب شده است که ایران روز به روز قوی تر شود و بتواند با اتکا به خود در مقابل جبهه غرب ایستادگی کند و این بار نیز قطعا در مورد اقدامات ترامپ پیروز خواهد شد و هر تصمیمی که ترامپ بگیرد قطعا به ضرر خودش تموم خواهد شد.

وی به قول های ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش اشاره کرد و گفت: ترامپ در زمان ریاست جمهوری اش به مردم کشورش قول های زیادی داد که پنج موضوع برایش بسیار مهم بود.اولین موضوع این بود که با معضلات این کشور با کانادا را حل و فصل نماید.دوم سخت‌گیری و اعمال محدودیت برای ورود مهاجران مکزیکی به خاک آمریکا بود، سوم هم بحث مبارزه با داعش بود، چهارمین بحثش در روزهای انتخابات در مورد چین بود، دیدگاه‌های سیاست خارجی آقای ترامپ تلفیقی بود از تناقض و جنجال‌آفرینی. به‌عنوان نمونه او از سخت گرفتن بسیار درباره چین حرف می‌زد و پنجمین مورد نیز اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، که در اکثر موارد نیز با شکست مواجه شد لذا وی باید با این سیاست های شکسته خود استعفاء میداد اما در حال حاضر برای فرار رو به جلو و نشان دادن قدرتش در بین هم پیمانان عربستانی و اسراییلی اش سعی دارد تا با برهم زدن برجام افکار عمومی را فریب دهد و از برجام خارج شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:‌ در حال حاضر نخبگان آمریکا در تلاش هستند که از او برجام خارج نشود اما اگر از برجام خارج شود این موضوع قطعا به ضرر آمریکا تمام خواهد شد چراکه وی امشب هر تصمیمی بگیرد ایران در این مورد برنامه ریزی کرده و آماده هرگونه اقدامی است. البته این موضوع بستگی به رفتار سایر اعضای 1+5 نیز دارد اگر آنها در برجام بمانند و به خواسته آمریکا تن در ندهند ایران هم خواهد ماند در غیر اینصورت عواقبش با خود آمریکا خواهد بود.

بیگی تاکرد کرد: در صورتی که ترامپ از برجام خارج شود، ایران قلب هسته ای اراک را بازگشایی کرده و تولید سانتریفیوژ خواهد کرد چراکه ما در بحث هسته ای به دانش و فناوری لازم رسیده و دستمان در این زمینه باز است و همواره اعلام میکنیم که چیزی از دست نخواهیم داد و فعالیت های هسته ای خود را از سر خواهیم گرفت.

از سوی دیگر، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران درباره آینده برجام بدون آمریکا و تاکید اروپایی‌ها بر ادامه آن، گفت: اگر اروپایی‌ها ضمانت مستحکمی به ایران بدهند که در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی می‌کنند و به برجام ادامه می‌دهند بهتر است ما در برجام بمانیم.

وی توضیح داد: این ضمانت باید شامل آن باشد که اروپایی‌ها در مقابل جریمه‌هایی که آمریکایی‌ها آنها را به دلیل خارج نشدن از برجام می‌کنند، ایستادگی کرده و از بانک‌هایشان حمایت کنند. این اتفاق اگر بیفتد ماندن‌مان در برجام ارزش دارد، این یک پیروزی برای ایران است چون توانسته شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد کند.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ، در این مورد تاکید کرد: برجام ویژگی‌های خود را دارد و یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است و خروج از برجام به سادگی امکان‌پذیر نیست.با خروج آمریکا از برجام،تصمیمات غیرقابل تصوری می‌گیریم.

نظرات بینندگان