arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷

کرملین: هرگونه تغییر در برجام عواقبی فاجعه‌بار خواهد داشت

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت: «مواضع ولادیمیر پوتین با مواضع شرکای اروپایی به لحاظ راهبردی مشابه است و همگی مخالف از بین رفتن برجام هستند»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

کاخ ریاست جمهوری روسیه هشدار داد، هرگونه تغییر در توافق هسته‌ای ایران (برجام) پیامدهای منفی خواهد داشت.

به گزارش فارس، در آستانه تصمیم‌گیری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص آینده توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان)، کرملین ضمن هشدار درباره خروج واشنگتن درباره برجام اعلام کرد: «هرگونه تغییر در توافق (برجام) پیامدهای منفی دارد».

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه تأکید کرد: «مواضع ولادیمیر پوتین با مواضع شرکای اروپایی به لحاظ راهبردی مشابه است و همگی مخالف از بین رفتن برجام هستند».

پسکوف در ادامه گفت، هرگونه تغییر در متن توافق هسته‌ای ایران به ناچار عواقبی فاجعه‌بار خواهد داشت و مسکو حفظ برجام را تنها گزینه واقعی برای حفظ وضعیت موجود می‌داند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «شما از تماس‌های اخیر با صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه و دیگر سران کشورهای اروپایی مطلع هستید. همچنین از رویکرد رئیس‌جمهور که بر ضرورت حفظ برجام به عنوان تنها مبنای حقیقی حفظ وضعیت ارزشمند موجود تأکید دارد اطلاع دارید...علاوه بر این از مواضع طرف روس درباره عواقب فاجعه‌بار غیرقابل اجتناب هرگونه اقدام با هدف از بین بردن این توافقات به خوبی آگاهید.»

وی در پاسخ به درخواست خبرنگاران برای شفافسازی آنچه از آن با عنوان «عواقب فاجعه‌بار» یاد کرده، گفت: «منظور این است که نظام توافقات میان طرف های مطربوطه درباره پرونده هسته‌ای ایران و همچنین موضوع عدم اشاعه بسیار شکننده خواهد شد».

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه علاوه بر این تصریح کرد که مسکو اقدامات آمریکا در رابطه با هرگونه تصمیم منفی درباره برجام را بررسی و تحلیل خواهد کرد.

«دونالد ترامپ» در صدد است ساعت 14:00 به وقت محلی روز سه شنبه (امروز) تصمیم خود درباره سرنوشت برجام را اعلام کند. وی تا 12 می (22 اردیبهشت ماه) برای تصمیم‌گیری درباره باقی ماندن در این توافق هسته‌ای زمان دارد اما بسیاری بر این باورند که وی احتمالاً از برجام خارج خواهد شد.

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تصمیم تازه رئیس جمهور آمریکا در زمینه اعلام پیش از موعد نظرش درباره برجام به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات کاخ سفید گزارش داد که به نظر میرسد ترامپ مایل است از توافق خارج شود و تحریمهایی که به واسطه توافق هسته‌ای به حالت تعلیق درآمده بود را بازگرداند.

کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کردند که صرفنظر از تصمیم واشنگتن در برجام باقی خواهند ماند.

ترامپ در حالی قرار است روز سه شنبه تصمیم خود را اعلام کند که هنوز دیپلماتهای اروپایی و آمریکایی درحال مذاکره درباره آنچه آنها اصلاح عیوب برجام میخوانند هستند. هفته پیش امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه گفته بود که ترامپ از روند مذاکرات وزارت خارجه کشورش با دیپلماتهای اروپایی مطلع نیست.

از سوی دیگر خبر میرسد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سفر خود به قبرس را نیمه کاره رها خواهد کرد و قبل از سفر به روسیه به تل آویو بازخواهد گشت تا از آنجا مسائل مربوط به اعلام تصمیم ترامپ را در این زمینه پیگیری کند.

نظرات بینندگان