arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تأیید رسمی دفن جسد مومیایی منسوب به رضاشاه

پس از مدت‌ها اظهارات مبهم و کلی‌گویی درباره سرنوشت مومیایی کشف‌شده در شهر‌ری و خبرهای تأییدنشده از دفن آن، فرماندار ویژه شهرستان ری از دفن بقایای جسد مومیایی کشف‌شده در طرح توسعه حرم حضرت عبد‌العظیم (ع) توسط مسئولان حرم خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از مدت‌ها اظهارات مبهم و کلی‌گویی درباره سرنوشت مومیایی کشف‌شده در شهر‌ری و خبرهای تأییدنشده از دفن آن، روز گذشته فرماندار ویژه شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، از دفن بقایای جسد مومیایی کشف‌شده در طرح توسعه حرم حضرت عبد‌العظیم (ع) توسط مسئولان حرم خبر داد.

هدایت‌الله جمالی‌پور درباره اخباری که به‌تازگی در شبکه‌های اجتماعی درباره جسدی مومیایی که چندی پیش در محوطه حرم عبدالعظیم (ع) کشف شد، گفت: مسئولیت دفن اجساد در اماکن عمومی با شهرداری‌ها و در اماکن متبرکه با هیئت امنا و مسئولان این اماکن است و فرمانداری در‌این‌باره هیچ‌گونه نقش و مسئولیت مستقیمی ندارد.

او افزود: از‌آنجایی‌که جسد مد نظر در محوطه حرم عبدالعظیم (ع) کشف شده است، مسئولیت دفن این جسد نیز با آستان مقدس است و ضرورتی به دخالت دیگر دستگاه‌ها در‌این‌باره نداشت.

جمالی‌پور درباره چگونگی کشف این جسد نیز افزود: در طرح توسعه اماکن قدیمی و متبرکه، بقایایی از اجسادی که از گذشته‌های دور دفن شده‌اند، پیدا می‌شود و این اجساد با رعایت موازین شرعی در مکان‌های مناسب به دست متولیان امر دفن می‌شوند.

فرماندار شهر‌ری درباره هویت جسد مومیایی و موارد مطرح‌شده درباره تعلق آن به پهلوی اول گفت: من هم این اخبار را در فضای مجازی و در سطح جامعه شنیده‌ام. این سؤال را باید کارشناسان میراث فرهنگی پاسخ دهند.

او در‌این‌باره که آیا تأیید می‌کند که جسد کشف‌شده، مومیایی بوده یا خیر، افزود: باید دستگاه‌های مسئول و متخصصان فنی در‌این‌باره نظر دهند و من کارشناس این موضوع نیستم.

او همچنین در بخشی از این مصاحبه با گلایه از یکی از خبرگزاری‌ها، گفت: من جز خبرگزاری دانشجویان ایران با هیچ خبرگزاری دیگری در‌این‌باره مصاحبه نداشته‌ام؛ اما متأسفانه در فضای مجازی دیدم که به‌ نقل از یکی از خبرگزاری‌ها خبری از زبان من مبنی بر جسد کشف‌شده در حرم عبدالعظیم (ع) نقل شده است که این کار خارج از اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌هاست.

از طرفی پیش‌از‌این رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده بود که با انجام آزمایش‌های دی‌‌ان‌‌ای می‌توان هویت جسد مومیایی را تشخیص داد؛ اما گفته‌های رئیس سازمان پزشکی قانونی حاکی از آن است که هیچ جسد مومیایی تحویل این سازمان نشده است. احمد شجاعی که در لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره تحویل مومیایی‌ که به‌تازگی در گودبرداری‌های اطراف حرم عبدالعظیم حسنی در شهر‌ری پیدا شده و برخی آن را به رضاخان منتسب کرده‌اند، با بیان اینکه امکان تشخیص اجساد مومیایی وجود دارد، گفت: تاکنون چنین چیزی تحویل پزشکی قانونی نشده است.

بیش از ۱۰ روز پیش به دنبال اجرائی‌کردن طرح توسعه شبستان غربی حرم عبدالعظیم (ع) شهرری، لودر در حال کار به جنازه‌ای برخورد می‌کند که برخی افراد آن را مومیایی اعلام می‌کنند و به دلیل پیداشدنش در مکان سابق مقبره بنیان‌گذار پهلوی، آن را به این شخصیت نسبت می‌دهند؛ اما از سوی دیگر، متولیان حرم آن را یک جسد معمولی می‌دانند که حتی چهره‌اش قابل تشخیص نبوده؛ بنابراین آن را در نقطه‌ای دیگر از شبستان دفن می‌کنند.

در میان انکار متولیان حرم عبدالعظیم (ع) و سندهایی که برخی از رسانه‌ها برای اثبات این فرضیه داشته‌اند و البته تأیید زودهنگام حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، مبنی بر مومیایی‌بودن جسد کشف‌شده و احتمال تعلق آن به رضاشاه پهلوی و حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره انتقال مومیایی به نقطه‌ای دیگر یا دفنش در یک مکان دیگر، مهم‌ترین نکته حائز اهمیت، سکوت متولیان میراث فرهنگی بود که چندی پیش شکسته شد.

علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، درباره علت این موضوع گفته بود: «حوزه میراث فرهنگی به‌نوعی حوزه کارشناسی است. از ما باید خواسته شود تا در این زمینه وارد شویم. ما آمادگی کار کارشناسی را داریم. اکنون نیز در حال پیگیری هستیم که ببینیم موضوع چه بوده است».

او در پاسخ به این پرسش که اکنون وضعیت این مومیایی چه شده است؟ می‌گوید: «به‌ نظرم باید از بخش‌هایی که الان به آنها مربوط می‌شود و در اختیار آنهاست، این پرسش را بپرسید».

در حالی مونسان این نکته را تأکید می‌کند که در تازه‌ترین اظهارنظرها، دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده است «این مسئله در حیطه میراث فرهنگی نیست و «اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی» قرار شده تصمیم نهایی را درباره این مومیایی اعلام کند».

پیش‌از‌این نیز هر‌کدام از مسئولان میراث ‌فرهنگی در پاسخ به پرسش‌های رسانه‌ها برای هرگونه اظهارنظری اعلام می‌کردند که «این مسئله به مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران مربوط می‌شود و او باید در این زمینه پاسخ دهد».

از سوی دیگر، هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهر‌ری، با اشاره به اینکه موضوعات مهم‌تری هست که خبرنگار می‌تواند به آنها بپردازد، افزوده بود «مرده‌ای بوده که پیدا شد و حالا هم دفن شده دیگر. الان یک ماه است که از این مسئله گذشته. این موضوع را باید از طریق تولیت حرم پیگیری کنید».

منبع: شرق

نظرات بینندگان