arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۷۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

۴۴.۵ درصد عراقی‌ها در انتخابات شرکت کردند؛ ۱۷.۵ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۴

رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق آمار مشارکت رای دهندگان را در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور که روز گذشته (شنبه) برگزار شد را ۴۴.۵ درصد اعلام کرد. نظرسنجی‌های غیر رسمی پیش از برگزاری انتخابات در عراق نوری المالکی، هادی العامری و حیدرالعبادی را دارای بیشترین بخت برای کسب پیروزی و تصاحب اکثریت کرسی مجلس اعلام کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق آمار مشارکت رای دهندگان را در چهارمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور که روز گذشته (شنبه) برگزار شد را ۴۴.۵ درصد اعلام کرد.

کریم التمیمی بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۱۱ میلیون نفر از ۲۴ میلیون واجد شرایط اخذ رای در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق شرکت کردند.
میزان مشارکت رای دهندگان عراقی در چهارمین انتخابات پارلمانی این کشور در مقایسه با دوره سوم که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد حدود ۱۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.
کارشناسان عدم دعوت صریح برخی مراجع تقلید از مردم برای حضور گسترده در انتخابات، اختلافات میان احزاب سیاسی در هر سه گروه تشیع، اهل سنت و کردها، ونارضایتی از نحوه اداره کشور در سال‌های گذشته را از جمله عوامل کاهش مشارکت در این دوره اعلام کرده اند.
برای چهارمین دوره انتخابات پارلمانی عراق که در ۱۸ استان این کشور روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه برابر با ۱۲ ماه مه ۲۰۱۸ برگزار شد، حدود ۲۴ میلیون نفر از جمعیت ۳۷ میلیونی عراق واجد شرایط رای دادن بودند.
در سومین دوره انتخابات پارلمانی کشور عراق که در ۲۰۱۴ حدود ۶۲ درصد از واجدین شرایط اخذ رای شرکت کردند که در آن انتخابات حزب دولت قانون به رهبری نوری المالکی موفق شده بود ۹۰ کرسی از ۳۲۸ کرسی پارلمان را تصاحب کند.
در انتخابات ۲۰۱۸ دو جریان جنبش مقتدا صدر و مجلس اعلای اسلامی (ائتلاف عمار حکیم) هم به ترتیب حائز ۲۸ و ۲۹ کرسی شدند.
با اعلام میزان مشارکت ۴۴.۵ درصدی مردم عراق در نخستین انتخابات پارلمانی پساداعش، شمارش آرا رسما آغاز و نتایج نیز تا ۴۸ ساعت آینده مشخص و اعلام خواهد شد.
گمانه زنی‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از ائتلاف‌های حاضر در انتخابات پارلمانی عراق موفق نخواهد شد پیروزی چشم گیر بدست آورد.
نظرسنجی‌های غیر رسمی پیش از برگزاری انتخابات در عراق نوری المالکی، هادی العامری و حیدرالعبادی را دارای بیشترین بخت برای کسب پیروزی و تصاحب اکثریت کرسی مجلس اعلام کردند.

نظرات بینندگان