arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

تقلای یک نماینده اصفهان برای بازگشت «مدیر اخراجی» به شرکت دخانیات / تضییع 30 میلیارد تومان از اموال مردم در شرکت مرتبط با «سهام عدالت» / فشار نماینده اصفهان به وزارت صنعت و صندوق بازنشستگی فولاد / واکنش محمد شریعتمداری چیست؟

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اصفهان، لابی و فشار گسترده ای را برای بازگراندن یک مدیر اخراجی شرکت دخانیات ایران آغاز کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اصفهان، لابی و فشار گسترده ای را برای بازگراندن یک مدیر اخراجی شرکت دخانیات ایران آغاز کرده است.

به گزارش «انتخاب»، ماجرا از این قرار است که مدتی پیش، تحقیقات در این شرکت از یک موضوع بزرگ پرده برداشت.

بر این اساس، مشخص شد که یکی از مدیران این شرکت، 30 میلیارد تومان «تضییع منابع» در این شرکت داشته است. در پی اثبات این موضوع، مدیر مذکور برکنار شد. به دنبال برکناری این فرد، یکی از نمایندگان استان اصفهان، که از افراد نزدیک به شخص متخلف است، در حمایت از او وارد ماجرا شد.

او ابتدا خواست تا مسئولان را برای بازگشت مدیر برکنارشده، قانع کند. با این حال، تلاش او تاکنون به نتیجه نرسیده؛ اما اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که این اعمال نفوذها، ممکن است این بار در وزارت صنعت، به زودی به نتیجه برسد. بر این اساس، احتمال انتخاب مدیر برکنارشده به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره شرکت دخانیات وجود دارد.

اکنون توپ در زمین محمد شریعتمداری، وزیر صنعت است. وزیر صنعت باید بزودی درباره این مدیر برکنارشده که 30 میلیارد تومان از منابع شرکت دخانیات را به هدر داده، تصمیم گیری کند. شرکت دخانیات یکی از شرکت هایی است که سهام آن در قالب سهام عدالت در اختیار مردم قرار گرفته و در واقع، اموال آن مستقیما به مردم تعلق دارد.

نکته قابل تامل دیگر، در مورد نماینده استان اصفهان است که با مدیر متخلف، رفاقت ویژه ای داشته و تمام تلاش خود را برای بازگرداندن او به کار گرفته است.

مرور سوابق این نماینده مجلس، نکات قابل تاملی را به دست می دهد. او تا کنون تعداد زیادی تحقیق و تفحص از دستگاه های مختلف را کلید زده اما در مورد هر یک از آنها در مرحله ای از کار، با تغییرنظر و اعلام انصراف، تحقیق و تفحص را متوقف کرده است. این عملکرد، شائبه هایی را در مورد نماینده مذکور پدیده آورده و این احتمال را تقوقیت کرده است که او هر بار، امتیازی از دستگاه اجرایی مذکور گرفته و از ادامه تحقیق و تفحص انصراف می دهد. زمزمه های شائیبه ها درمورد این نماینده، حتی بین سایر نمایندگان مجلس نیز شنیده می شود.

به بیان دیگر، این نماینده بارها و بارها با سوءاستفاده از موقعیت خود، از تحقیق و تفحص به عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ در جهت منافع شخصی خود استفاده کرده که به نظر می رسد این موضوع، نیازمند ورود دستگاه های نظارتی است.

در پرونده فرد متخلف برکنارشده در شرکت دخانیات هم، این نماینده استان اصفهان در جریان یکی از استیضاح های وزرا در مجلس، تلاش کرد تا فرد موردنظر را به این شرکت بازگرداند. اما از آنجا که این اتفاق هنوز رخ نداده، وی به محمد شریعتمداری و صندوق بازنشستگی فولاد که سهامدار شرکت دخانیات است، متوسل شده است.

اکنون باید منتظر ماند و دید وزیر صنعت با فشار چنین نماینده ای، حاضر می شود فردی را که 30 میلیارد تومان از اموال مردم را به هدر داده، به شرکت دخانیات بازگرداند یا خیر؟

شریعتمداری از مدیران ویژه دولت تدبیروامید به شمار می رود. او یکی از نزدیک ترین افراد به حسن روحانی و معتمدترین مدیران مورد مشورت او شمرده می شود. در دولت یازدهم، به عنوان معاون اجرایی نقش ویژه ای در هماهنگ کردن امور دولت به عهده گرفت و حتی در مقطعی سرپرستی وزارت ورزش را نیز پذیرفت. به طور کلی، مواضع او در امور ویژه، همان نظر رییس جمهور شمرده می شد. طبیعی است که تصمیمات چنین وزیری، از حساسیت بسیار بیشتری برخوردار است.

گفتنی است مستندات درمورد تضییع حقوق شرکت دخانیات توسط این مدیر، ارتباط او با یکی از نمایندگان استان اصفهان و نیز اطلاعات دقیقی از اهداف نماینده مذکور در کلید زدن و متوقف کردن ناگهانی تحقیق و تفحص ها، وجود دارد که هنوز منتشر نشده است.

نظرات بینندگان