arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

راشاتودی: خروج ترامپ از برجام، اروپا را بر سر دو راهی «وابستگی» به آمریکا یا «استقلال» از آن قرار داده است

راشاتودی : «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه گذشته دستور خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را صادر و تاکید کرد بالاترین سطح از تحریم های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد. این اقدام ترامپ نه تنها ایران، بلکه کشورهای اروپایی را که به واسطه توافق هسته ای، مبادلات تجاری خود را با ایران از سرگرفته بودند، هدف قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

راشاتودی: خروج ترامپ از برجام، اروپا را بر سر دو راهی «وابستگی» به آمریکا یا «استقلال» از آن قرار داده استپایگاه اینترنتی راشاتودی در مطلبی نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا سه شنبه گذشته دستور خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران را صادر و تاکید کرد بالاترین سطح از تحریم های اقتصادی را علیه ایران اعمال خواهد کرد. این اقدام ترامپ نه تنها ایران، بلکه کشورهای اروپایی را که به واسطه توافق هسته ای، مبادلات تجاری خود را با ایران از سرگرفته بودند، هدف قرار داده است.

در ادامه این مطلب آمده است: رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام خروج از توافق هسته ای ایران، از تصمیمش برای اعمال بالاترین سطح تحریم ها علیه این کشور خبر داد. او هشدار داد تحریم های جدید علیه ایران مشمول کشورهایی که با آن روابط تجاری داشته باشند نیز می شود. ترامپ با خروج از برجام -که در ژوئیه سال 2015 بین ایران و کشورهای5+1 منعقد شد- ضمن اتهام زنی به ایران در خصوص تلاش برای ساخت سلاح های هسته ای، منافع متحدان اروپایی خود را کاملا نادیده گرفته است.   

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان اعضای مهم مذاکره کننده درتوافق هسته ای ایران، پیشتر از ترامپ درخواست کردند در این توافق بماند. ماه گذشته، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان طی سفر به آمریکا با ترامپ در کاخ سفید دیدار کردند تا تهدیدات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر برهم زدن توافق را متوقف کنند. با این حال، خروج یکجانبه ترامپ از این معاهده بین المللی -که به تایید سازمان ملل نیز رسیده بود- اروپا را در دوراهی قرار داده است. تهدیدها درباره مجازات شرکت های اروپایی از سوی آمریکا به واسطه تجارت با ایران و پشت کردن به تحریم های واشنگتن علیه این  کشور، نشانی از رفتار قلدرمابانه آمریکاست و اروپا را در مسیر یک انتخاب بین استقلال از آمریکا یا وابستگی به آن قرار داده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا  ساعاتی پس از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و اعمال تحریم های گسترده، اعلام کرد واشنگتن به دقت روابط تجاری شرکت های اروپایی را که از فرمان آمریکا سرپیچی کنند و به تعامل تجاری با ایران ادامه دهند، رصد و مجازات می کند. این تهدید را «ریچارد گرنل»، سفیر جدید آمریکا در آلمان هم مجددا تکرار کرد.

از سوی دیگر، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، در واکنش به سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا اعلام کرد زمان آن رسیده اتحادیه اروپا، رهبری بین المللی خود را نشان دهد و وابستگی به آمریکا را پایان دهد. او گفت: در حال حاضر ما باید آمریکا را جایگزین کنیم. از آن جا که این کشور قدرت خود را به عنوان یک بازیگر بین المللی از دست داده است، در طولانی مدت نفوذ خود را نیز از دست خواهد داد.

 مرکل نیز ضمن حمایت از موضع یونکر، بر پایان اتکای اروپا به آمریکا تایید کرد.

ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، به تلاش های سران کشورهای اروپایی برای به نتیجه رساندن توافق هسته ای دهن کجی  و اقدامات  اروپا را تحقیر کرده است. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز بی توجهی ترامپ به اروپا را پایان روابط اتحادیه ترانس آتلانتیک توصیف کرده است. مجله آلمانی اشپیگل نیز در شماره اخیر خود نوشت: آمریکا مسیر رویارویی با اروپا را پیش گرفته است. در تاریخچه 70 ساله روابط ترانس آتلانتیک آمریکا، این چنین منافع اروپا را نقض نکرده بود.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: آمریکا (در دولت ترامپ) به منافع خود بیش از اروپا توجه دارد. توافق هسته ای سه ساله نشان داد منافع آمریکا و اروپا به شکل قابل توجهی با یکدیگر متفاوت است. در حالی که آمریکا پس از توافق، برخی از تحریم های غیرهسته ای علیه ایران را حفظ کرد، اروپا روابط تجاری خود با ایران را گسترش داد که نمونه آن سرمایه گذاری ایرباس، رویال داچ شل، توتال، فولکس واگن و... هستند.

خصومت ایدئولوژیک آمریکا نسبت به ایران پس از خروج از برجام مشمول کشورهای اروپایی نیز خواهد شد و در صورتی که اروپا پیروی سیاست های واشنگتن نباشد، با حربه های اقتصادی آمریکا مواجه خواهد شد. با این حال، نگرانی اروپا صرفا مسئله اقتصادی نیست؛ مشکل آن فراتر است. اروپا نگران امنیت خود است. بی ثباتی در خاورمیانه که ادعا می شود با خروج آمریکا از برجام تشدید می یابد، ممکن است امنیت اروپا را با ورود موج جدیدی از پناهجویان به خطر اندازد. همچنین بی تفاوتی آمریکا به نیاز های استراتژیک اروپا ثابت شده است. واشنگتن به سادگی از متحدان اروپایی برای اهداف خود از جمله خنثی کردن قدرت رقبای روس و چینی استفاده می کند.

اروپا باید با حقیقت مواجه شود. قاره سبز برای دفاع از منافع خود در برابر سیاست های قلدرمابانه آمریکا باید از توافق هسته ای حفاظت کند و به منظور مصون ماندن روابط تجاری اش با ایران (در سایه تحریم های آمریکا) باید به تاسیس سازمان های مالی و تجاری با روسیه و چین روی آورد که این نیز مستلزم پایان تجارت با دلار آمریکاست.

در انتهای این مطلب آمده است: اروپا سالهاست که از سوی  دولت های واشنگتن تحقیر می شود و با جاه طلبی های هژمونیک آن محاصره شده است. نمونه آن در خروج ترامپ از معاهده آب و هوای پاریس نیز ثابت شد. آمریکا به چشم رعیت و تبعه خود به اروپا نگاه می کند بنابراین توافق هسته ای موقعیتی است که اروپا باید تصمیم بگیرد تحت لوای آمریکا باقی بماند یا از وابستگی به آن رها شود.

نظرات بینندگان