arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

عدم حضور ۵۳ کشورِ دعوت شده توسط اسرائیل، در مراسم افتتاح «سفارت آمریکا در قدس» / نتانیاهو: همه به تاسی از آمریکا، سفارت خود را به قدس منتقل کنند / پمپئو: روند صلح خاورمیانه تمام نشده / اردوغان: برخی کشورها پول گرفتند تا از تصمیم ترامپ حمایت کنند

اسرائیل در حالی جشن‌های خود برای رخداد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر آن برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسرائیل: ۸۶ کشور به مراسم افتتاح «سفارت آمریکا در قدس» دعوت شده‌اند / فقط ۳۳ کشور اعلام آمادگی کردند

رژیم صهیونیستی در حالی جشن‌های خود برای رخداد انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر آن برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مراسم که قرار است امروز(دوشنبه) به منظور افتتاح سفارت جدید آمریکا در قدس برگزار شود بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر در تصمیم جنجالی خود شهر قدس را به عنوان "پایتخت اسرائیل" به رسمیت شناخت، صورت می‌گیرد.

این تصمیم ترامپ خشم فلسطینی‌ها را که خواهان کشور مستقل خود به پایتختی قدس شرقی هستند، ‌در پی داشت.

بسیاری از کشورها نگران هستند که این اقدام آمریکا باعث شعله‌ورتر شدن آتش ناآرامی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه شود چراکه در آستانه آغاز تشکیل رژیم صهیونیستی موسوم به روز "نکبة" انجام می‌شود.

اکثر کشورها می‌گویند وضعیت شهر قدس باید در توافق صلح نهایی تعیین شود و انتقال سفارتخانه در این زمان به این شهر ناشی از قضاوت زودهنگام است.

اسرائیل: ۸۶ کشور به مراسم افتتاح «سفارت آمریکا در قدس» دعوت شده‌اند / فقط ۳۳ کشور اعلام آمادگی کردند

نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خطاب به جمعی از مقام‌ها در وزارت خارجه اسرائیل شامل استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و ایوانکا ترامپ و جارد کوشنر، دختر و داماد ترامپ از کشورهای دیگر خواست تا از این اقدام واشنگتن پیروی کنند.

نتانیاهو گفت: سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون این کار درستی است. سفارتخانه‌هایتان را به شهر قدس منتقل کنید چون باعث پیشرفت صلح شده و اینکه چون شما نمی‌توانید صلح را بر پایه دروغ‌ بنا کنید.

نتانیاهو گفت: تحت هر توافق صلحی شما احتمالا می‌توانید تصور کنید، شهر قدس پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.

در آستانه مراسم امروز شهر قدس که شهری مقدس هم برای یهودیان، هم برای مسلمانان و هم مسیحیان محسوب می‌شود با گلکاری‌هایی به شکل پرچم آمریکا و پوسترهایی که روی آن نوشته شده بود "ترامپ اسرائیل را دوباره عظمت ببخش" تزیین شده بود.

نمایندگی سازمان آزادی بخش فلسطین در آمریکا در این باره اظهار کرد: به شکل غم‌انگیز دولت آمریکا تصمیم گرفته تا از ادعاهای انحصار طلبانه اسرائیل در قدس که چندین قرن برای همه مذاهب مقدس محسوب می‌شده جانبداری کند.

این هیات در بیانیه‌ای گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس به جای حمایت از صلح باعث تشدید درگیری‌های مذهبی شود.

اسرائیل اعلام کرده که تمامی 86 کشور دارای هیات دیپلماتیک در سرزمین‌های اشغالی برای مراسم امروز دعوت شده‌اند و از این میان تنها 33 کشور حضورشان را تایید کرده‌اند. از جمله حاضران در این نشست فرستاده‌های گوآتمالا و پاراگوئه هستند که قصد دارند اواخر ماه جاری میلادی سفارتخانه‌هایشان را در قدس افتتاح کنند.

در این مراسم نمایندگان مجارستان، رومانی و جمهوری چک نیز حضور خواهند داشت اما هیچ نماینده‌ای از سوی کشورهای غرب اتحادیه اروپا در مراسم شرکت نخواهند کرد که این نشان دهنده اختلاف در داخل این اتحادیه بر سر اقدام ترامپ است.

هیات اتحادیه اروپا در اسرائیل روز جمعه در توئیتی اعلام کرد: این بلوک "به اتفاق نظر بین‌المللی بر سر شهر قدس از جمله مکان نمایندگی‌های دیپلماتیک آنها تا زمانی که وضعیت نهایی شهر قدس حل و فصل شود احترام خواهند گذاشت".

روز یکشنبه صدها افراطی اسرائیلی در نقض محدودیت‌های مذهبی اعمال شده در این مکان وارد مسجدالاقصی شدند که باعث درگیری‌هایی در این مکان شد.

در این روز صدها یهودی افراطی اسرائیل در یک مراسم دیگر در مکان موسوم به دروازه دمشق در شهر قدس به سبب مراسم سالگرد اشغال شهر قدیمی قدس در جنگ 1967 با اعراب، جشن برپا کردند.

روز یکشنبه همچنین ایمن الظواهری، رهبر القاعده در سخنرانی که در این روز منتشر شد از تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس و همچنین رهبران کشورهای مسلمانی که به گفته او فلسطینی‌ها را فروخته‌اند، انتقاد کرد.

او اظهار کرد: شهر تل‌آویو اسرائیل هم جز اراضی مسلمانان است.

شمخانی: ناامنی حاصل از انتقال سفارت آمریکا به قدس بر عهده تل آویو و واشینگتن است
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۳:۳۴

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ترامپ به نماد هرج و مرج‌گرایی در عرصه جهان تبدیل شده، تصریح کرد: ناامنی حاصل از انتقال سفارت آمریکا به قدس، بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف با تقبیح و محکومیت شدید این اقدام غیرقانونی و مغایر حقوق مردم فلسطین گفت: ترامپ با خطاهای راهبردی که در حمایت از تروریسم، نقض برجام و قوانین و پیمان‌های بین‌المللی و همچنین زیر پا گذاشتن حقوق مردم فلسطین مرتکب شده به نماد هرج و مرج‌گرایی و خشونت افزایی در عرصه جهانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه انتقال پایتخت رژیم نامشروع صهیونیستی به قدس شریف، ضمن تقویت اراده جهان اسلام برای دفاع از آرمان فلسطین، نتیجه‌ای معکوس برای طراحان این توطئه به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: اولین پیامد این اقدام فاجعه بار، انسجام بیشتر و وحدت مسلمانان عالم برای دفاع از مقدسات خود و تسریع در روند اضمحلال رژیم جعلی صهیونیستی است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم در مورد شهر قدس، مسئولیت بی ثباتی و ناامنی حاصل از این گونه اقدامات نابخردانه مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود.

شمخانی با بیان اینکه قدس شریف، بخش لاینفک فلسطین است، خاطرنشان کرد: هر نوع تصمیم گیری در مورد آینده این سرزمین در صلاحیت ساکنان اصیل و غیر مهاجر آن بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند با نادیده گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین برای این کشور اسلامی تصمیم‌گیری کند.

الحوثی خواستار تظاهرات در کشورهای اسلامی شد
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۳:۳۴

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، مردم کشورش و کلیه ملت‌های اسلامی را به برگزاری تظاهرات علیه انتقال سفارت آمریکا به قدس فراخواند.

وی طی پستی در صفحه «توئیتر» نوشت: از ملت یمن می‌خواهم که با برگزاری تظاهرات در عصر فردا (سه شنبه) علیه دشمنان غاصب آمریکایی و اسرائیلی به کمک برادرانشان در فلسطین بشتابند. دشمنانی که تصمیم گرفته‌اند قدس را پایتخت رژیم غاصب [صهیونیستی] کنند.

محمد علی الحوثی در ادامه افزود: ما از تمامی ملت‌ها می‌خواهیم که تحرکی ملی و جدی در کلیه پایتخت‌های اسلامی از خود نشان دهند. از کلیه جنبش‌ها و سازمانهای مردمی درخواست می‌کنیم که اقداماتی جدی و عملی برای نجات اولین قبله خود انجام دهند.

هند هم در مراسم شرکت نمی کند
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۳:۱۰

هند تصمیم گرفته است تا در هیچ مراسمی برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شرکت نکند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری 'وایر' هند در روز دوشنبه، این مراسم امروز (دوشنبه) به دنبال اعلام تصمیم غیرقانونی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس که از آن به عنوان تلاش آمریکا برای برسمیت شناختن این شهر به عنوان 'پایتخت' رژیم صهیونیستی تعبیر می شود برگزار خواهد شد.

مقامات دیپلماتیک هند تایید کرده اند که دهلی نو در هیچ یک از مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس شرکت نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به صورت رسمی از مقامات دیپلماتیک سفارت هند در تل آویو برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورده است.

رژیم صهیونیستی در حالی جشن‌های خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو‌ نخست وزیر رژیم غاصب برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.

امانوئل ناهشون سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرده بود: تاکنون 30 نفر از 86 نماینده کشورهای خارجی در تل آویو برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده اند.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، جرالد کوشنرو ایوانکا ترامپ داماد و دختر ترامپ به همراه جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس وارد سرزمینهای اشغالی شده اند.
زمانی که ترامپ برای اولین بار از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس خبر داد، هند در مقابل این تصمیم سکوت کرد.

راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند سپس با تاخیر تاکید کرد که موضع هند در مقابل فلسطین آزاد و دائمی است. این موضع شکل گرفته از نظرات و منافع ما می باشد و توسط هیچ کشور سومی تعیین نمی شود.
بیانیه سخنگوی وزارت خارجه هند بر حمایت کشورش از قرار گرفتن شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین تاکید نکرد. در سال های گذشته هند به طور آشکار از شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین حمایت کرده بود اما در یک سال گذشته این موضع از بیانیه های رسمی هند در ارتباط با مساله فلسطین حذف شده است.

این درحالی است که هند به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.
قطعنامه سازمان ملل که تصمیم ترامپ را بی اعتبار می کند با 128 رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع به تصویب رسید.
دولت های پیشین هند مساله فلسطین را به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی هند توصیف کرده بودند.

هند در سال 1947 به عنوان عضو کمیته مخصوص سازمان ملل در ارتباط با فلسطین با تقسیم آن مخالفت کرد و در مقابل خواهان تشکیل یک دولت فدرال فلسطین با دو منطقه مستقل برای فلسطینیان و یهودیان شد.
هند اولین کشور غیرعربی بود که سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان ' نماینده قانونی مردم فلسطین' و همچنین یکی از اولین کشورهایی بود که در سال 1988 کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

 

هند هم اکنون در حال کمک به فلسطین برای ساخت یک مرکز آموزش دیپلماسی در رام الله است. دولت هند یک بودجه 4.5 میلیون دلاری برای این پروژه درنظر گرفته است و انتظار می رود نارندا مودی در طول سفر خود به فلسطین آن را افتتاح کند.
هند همچنین در حال ساخت یک پارک فناوری در رام الله و یک مرکز تکنولوژی ارتباطی و فناوری در غزه است.

دهلی نو تاکنون 60 میلیون دلار به فلسطین کمک مالی کرده که انتظار می رود این کمک مالی در طول سفر نارندا مودی به این کشور افزایش یابد.

هند همچنین در روزهای پایانی سال 2017 به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.

لاریجانی: اقدام آمریکا در انتقال سفارت بی‌پاسخ نمی‌ماند
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۲:۵۳

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست، گفت: آنها درباره‌ محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتی شدند. قطعا این اقدام آنها در انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ نمی‌ماند. چنین اقداماتی باعث افزایش تنش در منطقه و جهان می‌شود.

علی لاریجانی در نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین در اتحادیه بین‌المجالس اسلامی با عنوان اوضاع جاری در فلسطین گفت: رئیس جمهور آمریکا در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ بیت‌المقدس پایتخت دائمی فلسطین را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و به آن مشروعیت بخشید و گفت که می‌خواهد در ۱۴ مه ۲۰۱۸ یعنی ۲۴ اردیبهشت سال ۹۷ در روز نکبت همزمان با سالروز تاسیس رژیم نامشروع صهیونیستی برای انتقال سفارت خود به قدس شریف اقدام کند.

وی تاکید کرد که باید کشورهای اسلامی با وحدت و همدلی نسبت به این تقسیم نادرست و بی خردانه رئیس جمهور آمریکا اقدامات جدی‌تری را انجام دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت بسیاری از کشورهای عربی با تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، گفت: این مخالفت نیاز به حمایت‌های جدی‌تر و اقدامات عملی دارد. امروز همگان دریافته‌اند رفتارهای آمریکا باعث آشفتگی و گسستگی در صحنه بین‌المللی و ناامنی در جهان شده است.

وی توضیح داد: دولت آمریکا پایبند به هیچ تعهدی نیست. یک روز توافقات بین‌المللی آب و هوا را به هم می‌زند، دیگر روز نیز توافقات مربوط به تعرفه‌های گمرکی با چین و اروپا را زیر پا می‌گذارد و سپس با فشارهای مختلف حرف خود را درباره اروپا پس می‌گیرد. روز دیگر خلاف حقوق بشر برای اتباع برخی کشورهای اسلامی قوانین غیرعادلانه وضع کرده و مرزهای این کشور را می‌بندد. اکنون نیز از توافق ۱+۵ با ایران خارج می‌شود، توافقی که به درخواست خود آمریکا بوده است. روز دیگر می‌گوید در سوریه نمی‌ماند و از برخی کشورها برای ماندن در سوریه پول می‌خواهد و بعد سوریه را بمباران می‌کند.

وی ادامه داد: آمریکا سال‌هاست از تروریست‌ها حمایت می‌کند، آنها خودشان اذعان کردند که داعش را ایجاد کرده و بعد علمدار مبارزه با داعش می‌شوند، این اقدام آنها نشان می‌دهد که دولت آمریکا دچار بحران تصمیم‌گیری شده و ناپخته به صحنه بین‌المللی نگاه می‌کند. رییس‌جمهور فعلی آمریکا توانایی تشخیص پیامدهای طولانی مدت اقدامات خود را ندارد. لازم است مسئولان کنونی آمریکا درباره تصمیم‌گیری نسبت به قدس و محور مقاومت دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدانید این اقدامات درباره فلسطین و مساله هسته‌ای ایران بدون پاسخ نمی‌ماند، اقداماتی که باعث افزایش تنش و ناامنی در جهان کنونی می‌شود. هزینه این اقدامات را باید پرداخت کنید و به زودی آن را می‌کشید.

لاریجانی یکی دیگر از دلایل تشکیل نشست فوق‌العاده فلسطین را سرکوب مردم فلسطین در راهپیمایی اخیر در روز بازگشت توسط رژیم صهیونیستی عنوان و اظهار کرد: روز نکبت روزی است که بزرگ‌ترین فاجعه بشریت به وقوع پیوست، آنها ملت فلسطین را آواره و مجبورشان کردند که خانه و کاشانه‌شان را ترک کنند و به دیگران بدهند اما ملت فلسطین درباره این اقدام مستقیم ایستادگی کرده است و از حق مسلم خود دفاع کرد که اگر دفاع ملت فلسطین نبود امروز رژیم صهیونیستی مابقی کشورهای عربی را دچار بحران امنیتی می‌کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا برای تخصیص اعتبار لازم جهت ساخت سفارت آمریکا در قدس، گفت: ترامپ نیز اعلام کرد که مشتاق انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف است. رژیم صهیونیستی و آمریکا به طرق مختلف درصدد جلب حمایت سایر کشورها برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس هستند تا اقدام خود را مشروع جلوه دهند. اکنون ملت مظلوم فلسطین بیش از هر زمانی به حمایت ما،‌ مسلمانان و مردم آزادیخواه جهان احتیاج دارد.

وی افزود: کمک به ملت فلسطین نه تنها یک اقدام بشر دوستانه است که کمک به کسانی است که هزینه دفاع از منافع امت اسلامی و همه کشورهای منطقه را متحمل شده‌اند.

لاریجانی با محکوم کردن اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی و بیانیه وزارت خارجه آمریکا، گفت: درخواست ما این است که کشورهای اسلامی با آزادی‌خواهان جهان و مجامع بین‌المللی نسبت به این اقدام آمریکا عکس‌العمل جدی نشان دهند چون در شرایط فعلی شاهد سکوت برخی کشورهای جهان اسلام و نزدیک شدن برخی کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی و تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم نامشروع صهیونیستی هستیم. لازم است که همه به این موارد واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به راهپیمایی بازگشت از سوی فلسطینی‌ها، گفت: ملت فلسطین با این راهپیمایی نشان داد که زنده است و اقدامات منجر به آوارگی و بحران‌سازی برای آنها باعث نشده که فلسطینی‌ها حق خود در گرفتن سرزمین‌شان را فراموش کرده و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی را انجام ندهند. آنها می‌خواهند برای سرنوشت خودشان تصمیم‌گیری کنند و به دنبال بازگشت به سرزمین‌های اشغالی هستند. در این شرایط آمریکا و رژیم صهیونیستی بدانند که اقدام‌شان در انتقال سفارت آمریکا برای رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نمی‌ماند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی با شکست‌های متعدد دچار بهم‌ریختگی شده است، گفت: اکنون نیز با ایجاد روش‌های نوین مقاومت از یک سو و به وجود آوردن ماجراجویی در صحنه بین‌المللی دچار بهم‌ریختگی شده‌اند، با راهپیمایی اخیر مردم فلسطین نیز هراس دارد و فکر نمی‌کرد که با چنین راهپیمایی روبرو شود. عملا این وحدت مردم فلسطین، رژیم صهیونیستی را دچار مشکل کرده است. اکنون زمانی است که ملت‌های اسلامی باید با اراده و وحدت از مردم فلسطین حمایت کنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مساله فلسطین، دفاع از جهان اسلام و امت اسلامی است، گفت: دفاع از قدس شریف وظیفه جهان اسلام است. کشورهای اسلامی می‌توانند با اتخاذ اقدامات عملی از جمله تحریم مراودات سیاسی با رژیم صهیونیستی و شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری، رای مشورتی دادگاه را اخذ کرده و از عادی شدن تحولات اخیر در فلسطین جلوگیری کنند.

وی در پایان گفت: امروز مساله امت اسلامی حکم می‌کند که کشورهای اسلامی در صف واحد و یکپارچه با مردم فلسطین همراهی کرده و با اقدام آمریکا مخالفت کنند.

تصمیم اسرائیل برای آغاز کنترل کامل خود بر شرق قدس
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۱:۰۳

یک روزنامه عبری زبان از قصد رژیم صهیونیستی برای آغاز کنترل بر مناطق شرقی قدس اشغالی همزمان با انتقال سفارت آمریکا به این شهر خبر داد.

روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در این خصوص نوشت، تل‌آویو مبلغ ۵۰ میلیون شکِل برای گسترش کنترل خود بر شرق قدس اختصاص داده و با اجرای این طرح اسرائیل مناطقی شامل محله‌های بیت حنینا، صور باهر و کوه هتصوفیم را مصادره می‌کند.

این روزنامه در ادامه نوشت، برنامه‌ها مطابق طرح اجرا خواهد شد و بخشی از این مناطق تا پایان سال ۲۰۲۱ تحویل داده شده و طرح تا سال ۲۰۲۵ به شکل کامل اجرا خواهد شد.

وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی مدعی شد، این طرح برای اعمال کنترل کامل اسرائیل بر محله‌های شرق قدس اشغالی است.

ایلیت شاکید، وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی اظهار داشت: حضور خودمان در شرق قدس را تقویت خواهیم کرد، ما در واقع اعمال کنترل بر شرق قدس را آغاز کرده‌ایم.

سربازان رژیم صهیونیستی روز یکشنبه جهت تامین امنیت "تظاهرات سالانه پرچم‌ها" که در آن ده‌ها هزار شهرک‌نشین در سالگرد اشغال بخش شرقی شهر قدس به اصطلاح "یکپارچه‌ سازی قدس" شرکت می‌کنند، در بخش قدیمی شهر قدس و خیابان‌های اطراف آن مستقر شدند.

اردوغان: برخی کشورها پول گرفتند تا از تصمیم ترامپ حمایت کنند
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۱:۰۳

رئیس‌جمهوری ترکیه تاکید کرد، با وجود تمام اقداماتی که برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل انجام شده است، قدس شرقی پایتخت فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه یکشنبه در مراسمی با حضور دانشجویان در لندن به تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارتخانه خود به قدس اشاره کرد و گفت ۱۲۸ کشور به وضوح علیه این تصمیم در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رای دادند.

انتظار می‌رود جابجایی سفارتخانه آمریکا امروز دوشنبه انجام شود.

او گفت، اندک کشورهایی به نفع آمریکا رای دادند و علت این بود که در تماس‌های تلفنی متعدد به آنها گفته شد که در ازای دریافت کمک مالی از تصمیم واشنگتن حمایت کنند. اردوغان تاکید کرد: قدس و از همه مهمتر، قدس شرقی پایتخت فلسطین است. ما به عنوان عضوی از جهان اسلام، آن را همینگونه که هست می‌پذیریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به بحران مهاجرتی اشاره کرد. او تاکید کرد: بحران مهاجرتی موجب شد تا آرایش چهره برخی از کشورهایی که گاها به خودشان جرات می‌دهند ما را بابت حقوق بشر موعظه کنند بریزد و چهره‌های واقعی آنها نشان داده شود. در حالی که ترکیه از یکی از سخت‌ترین آزمون‌های انسانی ۲۵ سال گذشته سربلند بیرون می‌آید، اکثر کشورهای غربی که داعیه دموکراسی دارند در این آزمون شکست خوردند.

اردوغان تاکید کرد: دوره‌ای که جهان در آن قرار دارد عاری از مشکلات نیست. ما به عنوان مسلمان، هدایت کسانی را که بابت این روند تغییر متحمل بیشترین تاثیر شدند را بر عهده گرفتیم. برخی از کشورهای برادر مانند سوریه، عراق، یمن، لیبی و افغانستان به صحنه تسویه حساب قدرت‌های امپریالیستی با یکدیگر تبدیل شده‌اند. متاسفانه مسلمانان هنوز هم هزینه این تقلای خونین با هدف کنترل نفت و ذخایر زیرزمینی را می‌پردازند.

او با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون سوری در ترکیه ساکن شدند، گفت: آن کسانی که به دنبال پناهگاهی عازم کشورهای اروپایی شده بودند صحنه‌هایی را دیدند که هرگز تصور نمی‌کردند. آنها با نژادپرستی، اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی در کشورهایی مواجه شدند که ادعا دارند مهد دموکراسی هستند. کشورهای اروپایی مهاجران سوری، آسیایی و آفریقایی را تهدید می‌دانند.

رئیس‌جمهوری ترکیه در بنیاد تورکن در لندن تاکید کرد، آنکارا انواع تروریست‌ها را بدون طبقه‌بندی آنها براساس هویت محکوم می‌کند اما برخی کشورها چنین رویکردی ندارند. او گفت: ما تفاوتی میان غیرنظامیان منچستر و پاریس که به دست قاتل‌های بزدل داعش کشته شدند با برادرانمان که جانشان را در بمباران‌های حماة و حمص از دست دادند، قائل نیستیم.

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از فعالیت‌های بنیاد تورکن و حمایت آن از ترکیه برای ارتقای همکاری با سازمان‌های مردم نهاد و جوامع مسلمان در انگلیس تقدیر کرد. او ابراز امیدواری کرد روابط ترکیه – انگلیس پس از این سفر محکم‌تر شود.

نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین در بین‌المجالس اسلامی با حضور 22 کشور
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۴۳

نشست فوق العاده کمیته دائمی فلسطین در بین المجالس اسلامی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

این نشست به دنبال تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به تل‌آویو با درخواست ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه بین المجالس اسلامی برگزار می‌شود. قرار است در این نشست علاوه بر رئیس مجلس، نماینده فلسطین و دبیرکل اتحادیه بین المجالس و همچنین نمایندگان مجالس اسلامی شرکت کننده سخنرانی کنند.

قرار است در این اجلاس سخنرانی‌ها و رایزنی‌های روسای هیئت‌های شرکت کننده پیرامون نفی تصمیم رئیس‌جمهور ‌آمریکا در مورد قدس و ضرورت مقابله با آن، وضعیت بحرانی جاری در فلسطین و بررسی راهکارهای مناسب برای پایان دادن به جنایات وحشیانه صهیونیستها و یاری دادن به مردم فلسطین باشد.

این اجلاس فوق العاده یک روزه نیز بعد ازظهر با خواندن بیانیه به پایان می‌رسد.

22 کشور شرکت کننده در این اجلاس شامل افغانستان، الجزایر، آذربایجان، بورکینافاسو، ترکیه، چاد، کویت، قطر، سوریه، عراق، اردن، لبنان، فلسطین، لیبی، سودان، سومالی، موزامبیک، گینه گیسائو، مالی، اوگاندا، سنگال و ایران است.

پمپئو: روند صلح خاورمیانه تمام نشده
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۲۴

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، روند صلح خاورمیانه حتی پس از تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس تمام نشده است و ادامه دارد.

به گزارش شبکه خبری ای.بی.سی نیوز آمریکا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه روند برقراری صلح در خاورمیانه حتی پس از تصمیم دولت آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس هم ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: آمریکا همچنان امیدوار است که بتواند موفقیتی در زمینه درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به دست آورد.

پامپئو گفت: آمریکا اقداماتی را جهت حصول اطمینان از حفظ منافع دولت و مردمش در این منطقه اتخاذ کرده است.

حضور کشیش افراطی ضداسلامی
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۲۳

در جریان مراسم افتتاحیه سفارتخانه جدید آمریکا در قدس، یک کشیش ضد اسلامی حضور خواهد داشت که بیشتر بابت اظهارات موهن به حضرت محمد (ص) شناخته می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری راشا تودی، ظاهرا جابجایی امروز دوشنبه سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس به جنجال بیشتری نیاز داشته است چرا که کشیشی با نام "رابرت جفرس" که عمدتا بابت بیان اظهارات موهن به پیامبر اسلام (ص) شناخته می‌شود، قرار است مراسم دعا را رهبری کند. او اهل دالاس است و از دیرباز از حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بوده است. جفرس که در برنامه فاکس نیوز هم حاضر می‌شود، اخیرا در مصاحبه با برنامه "فاکس&فرندز" گفت که برای مراسم مذکور انتخاب شده است.

جفرس سابقه بی‌تحملی دینی افراطی دارد و هر دینی غیر از دین خودش را ارتداد می‌داند. گرچه این کشیش تقریبا تمام ادیان را هدف می‌گیرد اما حملات بیشماری او علیه اسلام قابل توجه است. او مدعی است که اسلام دین خشونت‌طلبی است و اخیرا هم در یک مناظره تلویزیونی ادعاهای موهن خودش علیه حضرت محمد (ص) را مجددا تکرار کرد.

این کشیش جنجالی همچنین سال ۲۰۱۵ پس از حملات تروریستی پاریس مدعی شد: "سیاست‌بازی را کنار بگذارید و آن سیستم اعتقادی که مسئول این اقدامات وحشتناک است، شناسایی کنید. و این دین بد، بد، بد اسلام رادیکال است." او در نهایت گفت که "اسلام یک دین دروغین است که الهام گرفته از شیطان است"!

جفرس که از ۲۰۱۵ وارد کمپین ترامپ شد، از یاران نزدیک خانواده ترامپ است و در محافل خصوصی این خانواده پیش از مراسم تحلیف در ژانویه ۲۰۱۶ هم حضور داشت.

نتانیاهو: همه کشورها به تأسی از آمریکا سفارت خود را به قدس منتقل کنند
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۲۳

نخست وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد، قدس اشغالی در هر توافقنامه صلحی پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مراسم استقبال از هیئت آمریکایی شرکت کننده در مراسم افتتاحیه ساختمان موقت سفارت آمریکا در قدس در وزارت خارجه اسرائیل با بیان اینکه در هر توافقنامه‌ای قدس پایتخت اسرائیل خواهد ماند از همه کشورها خواست به تأسی از آمریکا سفارت خود را به این شهر اشغالی منتقل کنند.

نتیانیاهو افزود، اسرائیل در یک زمان تاریخی به سر می‌برد و قدردان تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور به قدس است.

 

 

درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای تحریم مراسم
۱۳۹۷/۰۲/۲۴ - ۱۰:۲۲

تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای خواستار تحریم مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی شد.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، کمیته عالی تشکیلات خودگردان فلسطین در امور کلیساها در بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی و نیز به رسمیت شناختن قدس به عنوان "پایتخت اسرائیل" ابراز داشته و تحریم کامل مراسم انتقال این سفارت را که به معنای تقویت و حمایت سیاست الحاق اراضی فلسطینی‌ها به اراضی اشغالی و یهودی‌سازی قدس، پایتخت فلسطین است، خواستار شد.

این کمیته در ادامه تاکید کرد، برگزاری این مراسم همزمان با هفتادمین سالگرد نکبة(تاسیس اسرائیل) نشان‌دهنده میزان همکاری آمریکا با اسرائیل و جانبداری آن از اشغالگری اسرائیل است که به دلیل حمایت‌های آمریکا بر اقدامات خصمانه خود می‌افزاید.

کمیته عالی تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین در بیانیه خود اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی در مورد گورستان باب الرحمة واقع در مجاورت دیوارهای شرقی مسجد الاقصی در نبش قبرهای موجود در آن و ممانعت از دفن اموات فلسطینی‌ها در آن را محکوم کرده و خواستار توقف فوری این اقدامات شد که از منظر تمامی ملاک‌ها و معیارها مردود و باطل هستند.

علاوه بر این کمیته مذکور یورش‌ها و هتک حرمت مستمر مسجد الاقصی توسط گروه‌های شهرک‌نشین با هدف تحریک عواطف مسلمانان جهان انجام شده و به منزله نادیده گرفتن موقعیت تاریخی شهر قدس بوده و واکنش کشورهای جهان را می‌طلبد.

نظرات بینندگان