arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

ظریف: تصمیم گرفتیم بعد از خروج آمریکا از توافق، فرصتی را به دیپلماسی بدهیم / موضع رسمی روسیه درباره برجام امیدبخش است / لاوروف: باید کمک کنیم اوضاع برجام بحرانی‌تر نشود

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان صبح روز دوشنبه با همتای روسی خود درباره برجام دیدار کرد. ظریف هدف از مذاکراتش را اطمینان و گرفتن تضمین عنوان کرد تا منافع مردم ایران در چارچوب برجام حفظ شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه کشورمان صبح روز دوشنبه با همتای روسی خود درباره برجام دیدار کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در ابتدای این دیدار، اظهار کرد: متاسفانه مخالفت با مقررات بین‌المللی و توافق های جهانی به یک عادت برای رژیم آمریکا تبدیل شده است و دیروز هم با حرکت خطرناک این رژیم درباره قدس، مواجه شدیم و این نشان دهنده نیاز جامعه بین‌الملل به این است که از حقوق و مقررات بین‌المللی حراست کند.

وی افزود: بعد از مذاکراتی که با شما و سایر دوستان داشتیم، تصمیم گرفتیم بعد از خروج رسمی آمریکا از برجام فرصتی را به دیپلماسی بدهیم. برجام براساس یک موازنه بین تعهدات طرف ایرانی و بیشتر اروپا و آمریکا بنا شده و با خروج آمریکا این موازنه به هم می خورد و باید دید چگونه می توان در این شرایط منافع مردم ایران را تامین کرد.

وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: من گفت‌وگوهای بسیار مثبتی را روز یکشنبه در پکن داشتم و امروز هم خوشحالم با وجود برنامه سنگین شما، وقتی را در صبح زود خالی کردید تا این دیدار انجام شود و گفت‌وگویی داشته باشیم. بعد از اینجا هم با خانم موگرینی و سه وزیر اروپایی ملاقات خواهیم کرد.

ظریف هدف از مذاکراتش را اطمینان و گرفتن تضمین عنوان کرد تا منافع مردم ایران در چارچوب برجام حفظ شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در ادامه سخنانش اظهار کرد: موضع رسمی فدراسیون روسیه درباره برجام برای ما بسیار امیدبخش است و امروز هم امیدوارم بتوانم با شما درباره جزئیات و نحوه همکاری ۱+۴ صحبت کنم.

لاوروف: باید کمک کنیم اوضاع برجام بحرانی‌تر نشود

وزیرامورخارجه روسیه با بیان این که اوضاع برجام بحرانی‌ می‌شود و با تلاش واشنگتن برای تجدیدنظر در این توافق روبرو هستیم، گفت: ما باید درباره اقداماتی که می‌تواند کمک کند اوضاع بحرانی تر نشود، صحبت کنیم.

سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در مسکو اظهار کرد: از دیدار امروز درباره برجام بسیار خرسندم. ما اطلاع داریم شما در نظر گرفتید با تمام طرفهای برجام منهای آمریکا ملاقات داشته باشید.

وی گفت: یک بار دیگر شاهد آن هستیم که واشنگتن تلاش می کند درباره برجام و مسائل مختلف دیگر تجدیدنظر کند.

لاوروف گفت: امروز می خواستیم تحلیل کنیم با دوستان ایرانی و سه کشور اروپایی درباره مکانیزم‌هایی که به ما کمک کند اوضاع در منطقه تهدید نشود و نیز از تخریب رژیم عدم گسترش سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.تا جایی که می دانیم سه کشور اروپایی چین و ایران پایبندی خود به برجام را اعلام کردند و امیدواریم بتوانیم در این باره گفت‌وگوی مفصلی داشته باشیم.

در این دیدار مجید تخت روانچی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، امیرحسین زمانی نیا و تعدادی دیگر از مقامات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های کشور از جمله بانک مرکزی حضور داشتند و همچنین در طرف هیئت روسی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز حضور داشت.

نظرات بینندگان