arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

هند هم در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس شرکت نمی کند

اسراییل در حالی جشن‌های خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو‌ برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

هند تصمیم گرفته است تا در هیچ مراسمی برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شرکت نکند.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه تحلیلی خبری 'وایر' هند در روز دوشنبه، این مراسم امروز (دوشنبه) به دنبال اعلام تصمیم غیرقانونی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس که از آن به عنوان تلاش آمریکا برای برسمیت شناختن این شهر به عنوان 'پایتخت' رژیم صهیونیستی تعبیر می شود برگزار خواهد شد.

مقامات دیپلماتیک هند تایید کرده اند که دهلی نو در هیچ یک از مراسم افتتاحیه سفارت آمریکا در قدس شرکت نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی به صورت رسمی از مقامات دیپلماتیک سفارت هند در تل آویو برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آورده است.

رژیم صهیونیستی در حالی جشن‌های خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را آغاز کرده که اکثر نمایندگان کشورهای خارجی در سرزمین‌های اشغالی در این مراسم‌ که به میزبانی بنیامین نتانیاهو‌ نخست وزیر رژیم غاصب برگزار می‌شود، غایب خواهند بود.

امانوئل ناهشون سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی پیش از این اعلام کرده بود: تاکنون 30 نفر از 86 نماینده کشورهای خارجی در تل آویو برای حضور در این مراسم اعلام آمادگی کرده اند.
استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، جرالد کوشنرو ایوانکا ترامپ داماد و دختر ترامپ به همراه جان سالیوان معاون وزیر خارجه آمریکا، برای شرکت در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس وارد سرزمینهای اشغالی شده اند.
زمانی که ترامپ برای اولین بار از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا به قدس خبر داد، هند در مقابل این تصمیم سکوت کرد.


راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند سپس با تاخیر تاکید کرد که موضع هند در مقابل فلسطین آزاد و دائمی است. این موضع شکل گرفته از نظرات و منافع ما می باشد و توسط هیچ کشور سومی تعیین نمی شود.
بیانیه سخنگوی وزارت خارجه هند بر حمایت کشورش از قرار گرفتن شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین تاکید نکرد. در سال های گذشته هند به طور آشکار از شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین حمایت کرده بود اما در یک سال گذشته این موضع از بیانیه های رسمی هند در ارتباط با مساله فلسطین حذف شده است.


این درحالی است که هند به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.
قطعنامه سازمان ملل که تصمیم ترامپ را بی اعتبار می کند با 128 رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع به تصویب رسید.
دولت های پیشین هند مساله فلسطین را به عنوان بخش جدایی ناپذیر سیاست خارجی هند توصیف کرده بودند.


هند در سال 1947 به عنوان عضو کمیته مخصوص سازمان ملل در ارتباط با فلسطین با تقسیم آن مخالفت کرد و در مقابل خواهان تشکیل یک دولت فدرال فلسطین با دو منطقه مستقل برای فلسطینیان و یهودیان شد.
هند اولین کشور غیرعربی بود که سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان ' نماینده قانونی مردم فلسطین' و همچنین یکی از اولین کشورهایی بود که در سال 1988 کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.


هند هم اکنون در حال کمک به فلسطین برای ساخت یک مرکز آموزش دیپلماسی در رام الله است. دولت هند یک بودجه 4.5 میلیون دلاری برای این پروژه درنظر گرفته است و انتظار می رود نارندا مودی در طول سفر خود به فلسطین آن را افتتاح کند.
هند همچنین در حال ساخت یک پارک فناوری در رام الله و یک مرکز تکنولوژی ارتباطی و فناوری در غزه است.


دهلی نو تاکنون 60 میلیون دلار به فلسطین کمک مالی کرده که انتظار می رود این کمک مالی در طول سفر نارندا مودی به این کشور افزایش یابد.


هند همچنین در روزهای پایانی سال 2017 به همراه 127 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس رای منفی داد.

نظرات بینندگان