arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
آیت الله جوادی آملی:

هیچ کافری زیر امضای خود نمی‌زند؛ ترامپ یک مهمان ناخوانده به نام «غارتگری» را به درون خود دعوت کرده / گفته‌ایم دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم؛ زیرا نمی‌توان جامعه را با کشتن و سلاح اداره کرد

‌آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن فرمود آنچه یاد می‌گیرید مهمان شماست، لذا شرک، کفر و شبهه که غارتگرند را به درون خود دعوت نکنید و علمی دعوت کنید که با صاحبخانه هماهنگ باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

‌آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن فرمود آنچه یاد می‌گیرید مهمان شماست، لذا شرک، کفر و شبهه که غارتگرند را به درون خود دعوت نکنید و علمی دعوت کنید که با صاحبخانه هماهنگ باشد.

‌به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جمعی از شیعیان مقیم انگلستان، کانادا و بوسنی که جهت شرکت در همایش بین المللی «تعلیم و تربیت اسلامی مبتنی بر ارزش‌ها و چشم انداز اسلامی» به قم سفر کرده‌اند، با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

آیت الله جوادی آملی در این دیدار عنوان کرد: خداوند، علوم بسیاری را در نهاد ما به ودیعه نهاده است؛ خدا ما را به عنوان لوح نانوشته خلق نکرده است بلکه صاحب خانه‌ای به نام «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» در نهاد وجودی ما آفرید.

وی ادامه داد: وظیفه رسمی هر دانشگاهی و حوزوی این است که چیزی یاد بگیرد که مزاحم این صاحب خانه نباشد، آن علمی که با «توحید» سازگار نیست مانند مهمان ناخوانده و سارقی است که با ورود به خانه مشکل ساز می‌شود لذا باید درسی بخوانیم که با صاحب خانه و «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» هماهنگ باشد.

این استاد عالی حوزه علمیه اضافه کرد: اسلام هم برای این میزبان که فطرت ماست و هم برای آن مهمانی که باید به درون خود دعوت کنیم برنامه دارد؛ از این رو خدای سبحان به پدران و مادران متذکر می‌شود که از شما جز انتقال نطفه، کاری ساخته نیست! آفرینش مال خداست و خدا صدر و ساقه این بدن را با توحید خلق کرد لذا به مادران گفت تا آنجا که می‌توانید با وضو به کودکانتان شیر بدهید و به پدران گفت لقمه حلال به کودک خود بخورانید و اینکه در روایات داریم که لقمه حرام، ذریه را می‌سوزاند از همین روست.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: در نتیجه معلوم شد که انسان صاحب خانه‌ای دارد که با هر مهمانی سازگار نیست، از طرف دیگر خداوند در قرآن فرمود آنچه یاد می‌گیرید مهمان شماست لذا شرک، کفر و شبهه که غارتگرند را به درون خود دعوت نکنید و علمی دعوت کنید که با صاحبخانه هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: جنگ جهانی اول و دوم و جنگهای نیابتی هر روزه، گوشه‌ای از آثار حضور این مهمانان ناخوانده در درون انسان است، الان نیز کارخانه‌های تولید سلاح در کشورهایی که داعی تمدن دارند سه شیفت کار می‌کنند و بیشترین بودجه این کشورها صرف آدم کشی می‌شود!

وی با اشاره به خوی استکباری آمریکا خاطرنشان کرد: ترامپ یک مهمان ناخوانده ای به نام «غارتگری» را به درون خود دعوت کرده و صاحب خانه را در پای این مهمان کشته است و امروز زیر امضای خود می‌زند، کاری که هیچ کافری در دنیا انجام نمی‌دهد چرا که عهد، پیمان و وفای به عهد نزد همه انسانها مطلوب و محترم است.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: تلاش دین این است که انسان از کودکی مسلمان گونه و با معارف الهی رشد کند، اسلام برای شکوفا کردن آن میزبان فرمود کودک وقتی به دنیا آمد اولین آهنگی که به گوشش برسد این باشد که در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگویید؛ از حضرت پرسیدند «قد قامت الصلاة» یعنی چه؟ حضرت فرمود «أی حانَ وَقتُ الزِّیارَةِ» در واقع نماز، زیارت خالق است. چنین دینی، کودک را به خوبی تربیت می کند و دیگر نیازی به سند 2030 یا امثال آن نیست، اینکه می گویند کودک را رها کنید و به او آموزش دینی ندهید، یعنی بگذارید این نهال خشک بشود و اجازه بدهید علمی را به درون خود دعوت کند که با صاحبخانه هماهنگ نیست.

وی با اشاره به آیات کلام الله مجید در سوره مبارکه نور بیان کرد: قرآن کریم همه را به حجاب، پاکدامنی، عفاف و ادب دعوت می‌کند و در سوره مبارکه نور تاکید می کند که این ادب را کودک باید از پدرو مادر خود بیاموزد.

آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: جهان را جز با عقل و عدل نمی شود اداره کرد و قرآن معلم عقل و عدل است که نمونه ای از عقل و عدل را در سیره انبیاء گذشته به ما نشان داده است، خداوند در قرآن می فرماید رهبرانی را فرستادم که وقتی به قدرت رسیدند و مقتدر شدند از قدرت خود در راه حفظ جامعه استفاده کردند، سپس جریان داوود و سلیمان را نقل می‌کند و می‌فرماید وقتی داوود حکومت تشکیل داد، آهن را مثل موم در دستان او نرم کردیم، اما او از این قدرت برای بافت زره که یک ابزار دفاعی است، استفاده کرد.

وی با اشاره به فتوای حُرمت ساخت سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای، ادامه داد: داوود به عنوان یک رهبر الهی با این قدرت، شمشیر و نیزه و سلاح کشتار جمعی نمی‌سازد بلکه از آن برای ساختن زره که وسیله‌ای دفاعی است، بهره می‌برد تا جامعه محفوظ بماند، اینکه ما به صراحت گفته‌ایم به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، ریشه در این تفکر دارد، این فتوای ماست، چرا که جامعه را هرگز با کشتن و سلاح نمی‌توان تربیت و اداره کرد.

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به آموزش قرآن کریم در سیستم آموزشی گفت: ما وظیفه داریم یک دوره قرآن کریم را از ابتدا تا انتها با ترجمه درست و روان به کودکان خود بفهمانیم، فطرت آنها نیز کمک می‌کند که این مفاهیم را درک کنند و در عمق جانشان نفوذ کند.

نظرات بینندگان