arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

محسن هاشمی: قراردادهای پژوهشی مدیریت شهری باید شفاف سازی شود؛ سالانه تا 200 میلیارد تومان صرف این موضوع می شود / سهم شهروندان در تامین هزینه های اداره شهر باید منصفانه باشد؛ همه به یک اندازه در تولید پسماند، ایجاد ترافیک و استفاده از معابر سهم ندارند

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: منابع مالی مدیریت شهری تهران، بسیار گران و عمدتا از طریق فروش تراکم و سرمایه ها بدست می آیند، بنابراین اصل اول در اداره درست شهر، صرفه جویی وهزینه کرد درست منابع است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنان مهندس هاشمی در جشنواره پژوهشی مدیریت شهری

محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران گفت: منابع مالی مدیریت شهری تهران، بسیار گران و عمدتا از طریق فروش تراکم و سرمایه ها بدست می آیند، بنابراین اصل اول در اداره درست شهر، صرفه جویی وهزینه کرد درست منابع است.

هاشمی در جشنواره پژوهشی مدیریت شهری گفت: امروز سالگرد صدور فرمان جنبش ضدتنباکو توسط میرزایی شیرازیست که سرآغاز جنبش استقلالگرایی و ضد استعماری در ایران معاصر ، محسوب می گردد که مقارن با اقدام یکجانبه ترامپ در وارد کردن اتهام بی اساس به جمهوری اسلامی ایران و خروج یکجانبه از معاهده برجام بعنوان حرکتی علیه استقلال ومنافع ملی ایران است، که همین نشان دهنده پیشرفت جامعه ما در تثبیت استقلال ومنافع ملی است که اگر 127 سال قبل ، مرجعیت شیعه برای حفظ استقلال ایران در برابر استعمار خارجی، حکم علیه معاهده دولت ایران با دولت بریتانیا می داد امروز، دولت آمریکا برای به مخاطره انداختن استقلال ایران ناگزیر به خروج از معاهده ای معتبر وبین المللی می شود که این از دستاوردهای انقلاب اسلامی است که در چهلمین سال آن قرار داریم.

او با بیان اینکه همواره گفته می شود که بودجه پژوهش و سرانه پژوهش در کشور رقم پایینی است و پاسخگوی نیازهای ما نیست گفت: آنچه که بنده می خواهم در مورد حوزه مدیریت شهری عرض کنم که تا حدودی قابل تعمیم به سایر مجموعه ها نیز هست، ساختار بیمار پژوهش است که تاثیر این بیماری بر ضعف پژوهش بیش از کمبود بودجه است.

رییس شورای شهر تهران افزود: منابع مالی مدیریت شهری تهران، بسیار گران و عمدتا از طریق فروش تراکم و سرمایه ها بدست می آیند، بنابراین اصل اول در اداره درست شهر، صرفه جویی وهزینه کرد درست منابع است، اما شاهد هستیم که سالانه 150 تا 200 میلیارد تومان از منابع مالی شهر تحت عنوان فعالیتهای پژوهشی صرف می شود، که این رقم از بودجه پژوهشی بسیاری از وزارتخانه ها ودستگاههای ملی بالاتر است.

هاشمی با بیان اینکه اگر بودجه پژوهشی ، درست، بهینه و موثر مصرف شود، هزینه کرد نیست بلکه سرمایه گذاری است، اظهار داشت: چندین برابر منابعی که در پروژه های پژوهشی مصرف می شود از طریق بکارگیری نتایج این پروژه ها ، و افزایش کارایی و اثربخشی سیستم بازمی گردد .

او افزود: اصلاحات ساختاری در هزینه کرد بودجه های پژوهشی در مدیریت شهری باید به سوی متمرکز کردن نظارت و برون سپاری پژوهشها به صاحب نظران همراه با شفاف سازی قراردادهای پژوهشی جهت استفاده عموم علاقمندان وپژوهشگران ومحققین باشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه مهمتر از اصلاحات ساختاری و صوری، اصلاح محتوایی در فرایند پژوهش است که به مساله محوری و اثرگذار بودن بیرونی پژوهش منجر شود، گفت: در تعریف یک فعالیت پژوهشی ، ما نباید پژوهشگر محور یا بودجه محور باشیم بلکه باید مساله محور عمل کنیم. یعنی برای حل یک معضل وبهبود عملکرد در یک فرایند مدیریت شهری ، پروژه پژوهشی را تعریف و فرد توانمندی که بتواند راه حل این مساله را بصورت عملی و اجرایی ارائه کند، مامور به انجام پژوهش کنیم.

او ادامه داد: سالانه سه میلیارد کیلوگرم زباله با هزار میلیارد تومان هزینه توسط شهرداری تهران جمع آوری و دفن می شود که اگر ما بتوانیم در هر سال تنها ده درصد در این سیستم جهت کاهش هزینه و افزایش درامد، اثر گذاری کنیم، طی یک دوره 5 ساله سیستم پسماند در تهران خودکفا شده و نیازی به اختصاص منابع ندارد، این روش در بسیاری از کلانشهرهای توسعه یافته در جهان انجام شده است و یک تیم پژوهشی توانمند می تواند نقشه راه عملی را برای این مسیر طراحی کند.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به پژوهشهای مربوط به منصفانه کردن سهم شهروندان در تامین هزینه های اداره شهر تصریح کرد: هم اکنون تقریبا هیچ یک از ردیف های تامین هزینه های اداره شهر براساس معیارهای منصفانه طراحی نشده است و شهروندان بطور یکسان در هزینه های اداره شهر مشارکت می کنند در حالیکه به اندازه یکسان پسماند تولید نمی کنند، در ایجاد ترافیک و استفاده از معابر مساوی نیستند و هم اندازه از شهر درامد زایی ندارند، درامد پایدار زمانی تحقق پیدا می کند که براساس انصاف و معیارهای عادلانه بدست آید.

نظرات بینندگان