arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
علی خرم، دیپلمات سابق در گفت و گو با «انتخاب»:

مواضع روسیه در بحث برجام، دچار چرخش نشده؛ این کشور مهار ایران را جستجو می کند / تکیه یکجانبه به مسکو کار غلطی است / اگر روابط ما با غرب خوب نباشد، روسیه صرفا از ما استفاده و با کارت ایران بازی می‌کند / آثار توافق پنهانی روسیه، آمریکا و اسرائیل قابل مشاهده است

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل می گوید: تکیه یکجانبه به روسیه کار غلطی است. زمانی باید با روسیه کار کنیم که همکاری ما با غرب خوب باشد؛ وگرنه صرفا روسیه در موضوعات مختلف با کارت ایران بازی می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی خرم

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل می گوید: تکیه یکجانبه به روسیه کار غلطی است. زمانی باید با روسیه کار کنیم که همکاری ما با غرب خوب باشد؛ وگرنه صرفا روسیه در موضوعات مختلف با کارت ایران بازی می کند. 

به گزارش «انتخاب»، بر اساس گزارش رویترز، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز در اظهارنظری غیرمنتظره با بیان اینکه امکان بحث و گفتگو درباره آینده برجام بدون مشارکت آمریکا وجود دارد، گفت: «حفظ توافق هسته ای بدون آنکه تهران امتیازاتی بدهد غیرممکن است.»

خرم در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» در پاسخ به این سوال که آیا مواضع روسیه دچار چرخش شده است؟، گفت: درباره اینکه روسیه دچار چرخش شده یا نه، شاید بتوان گفت مواضع روسیه از ابتدا هم همین بوده است. روسیه در گذشته نیز با قطعنامه های تحریمی علیه ایران، موافقت کرده بود.

مواضع روسیه در بحث برجام، دچار چرخش نشده؛ این کشور مهار ایران را جستجو می کند / تکیه یکجانبه به مسکو کار غلطی است / اگر روابط ما با غرب خوب نباشد، روسیه صرفا از ما استفاده و با کارت ایران بازی می کند

روسیه مهار ایران را جستجو می کند

او ادامه داد: روسیه از برجام، مهار ایران را جستجو می کند نه اینکه بخواهد حتما تحریم‌ها برداشته شود. در نظر آنها برجام ابزار خوبی برای این کار است.

آثار توافق پنهانی روسیه، آمریکا و اسرائیل قابل مشاهده است

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: چند ماه پیش گفته می شد بین روسیه، آمریکا و اسراییل توافقاتی پنهانی در مورد فلسطین، سوریه و ایران صورت گرفته است. به نظر می رسد آثار این توافق به مرور قابل مشاهده است.

خرم اضافه کرد: به طور مثال، در این اواخر، روسیه ناوگان هایش را از دریای مدیترانه عقب کشید و به آمریکا برای حملات به سوریه فضا داد. یا وقتی موشک های آمریکا از لاذقیه که محل استقرار پایگاه های روسی در سوریه است، عبور کردند، موشک های اس 300 روسیه خاموش شدند.

او ادامه داد: از طرفی، اسراییل هم به صراحت اعلام کرده که برای عبور جنگنده ها به منظور بمباران اهداف  ایرانی با روسیه هماهنگ است.

خرم افزود: حتی در موضوع انتقال پایتخت اسرائیل به بیت المقدس و افتتاح سفارت آمریکا، هم روسیه واکنشی نشان نداد در حالی که اروپایی ها با وجود آنکه متحد آمریکا هستند، در آن مراسم شرکت نکردند.

تکیه یکجانبه به روسیه کار غلطی است

این دیپلمات سابق کشورمان اظهار داشت: تکیه یکجانبه به روسیه کار غلطی است. زمانی باید با روسیه کار کنیم که همکاری ما با غرب خوب باشد؛ روسیه اگر بفهمد روابط ما با غرب خوب نیست، از ما استفاده می کند و در موضوعات مختلف با کارت ایران بازی می کند. این موضوع بارها در طول تاریخ تکرار شده و در 40 سال گذشته هم بارها شاهد آن بوده ایم. 

نظرات بینندگان