arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

روحانی: فرصت اروپا برای اعلام مواضع درباره برجام کوتاه است/اروپا مقابل ترامپ بایستد/ انتقال سفارت به قدس اشتباه بزرگ و تاریخی آمریکاست

سه شنبه کاری حسن روحانی به دیدارهای دیپلماتیک با سفرای جدید 5 کشور گذشت. سفرای جدید کشورهای لبنان، نپال، اکردیته لتونی، اکردیته استونی و نیوزلند امروز با روحانی دیدار کردند و استوارنامه های خود را تقدیم رئیس جمهوری کشورمان کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهوری کشورمان بار دیگر شرط ایران برای ماندن در توافق هسته ای را اعلام و تاکید کرد منافع ایران در برجام بدون آمریکا باید تامین شود.

به گزارش خبرآنلاین، سه شنبه کاری حسن روحانی به دیدارهای دیپلماتیک با سفرای جدید 5 کشور گذشت. سفرای جدید کشورهای لبنان، نپال، اکردیته لتونی، اکردیته استونی و نیوزلند امروز با روحانی دیدار کردند و استوارنامه های خود را تقدیم رئیس جمهوری کشورمان کردند.

تاکید بر گسترش روابط اقتصادی ایران با این کشورها، همکاری بین بخش خصوصی ایران و کشورهای مذکور، خروج آمریکا از برجام و شرط ایران برای ماندگاری در توافق هسته ای از محورهای بحث شده در این دیدارها بود.

اهم اظهارات سفرای جدید در ایران

روحانی: روابط ایران و لبنان در طول تاریخ عمیق ، دوستانه و صمیمانه بوده است. ایران از گسترش و تعمیق روابط در همه عرصه ها با لبنان استقبال می کند.
* جمهوری اسلامی ایران به حمایت های خود از دولت و ملت لبنان برای مقاومت در برابر گروه های تروریستی و اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.
* انتخابات اخیر در این کشور نشان دیگری از اداره لبنان براساس مردمسالاری و نظر مردم است. امیدواریم این انتخابات، وحدت در لبنان را بیش از پیش تقویت ، روند شکوفایی اقتصادی این کشور را فراهم و روابط تهران - بیروت را مستحکم تر سازد.
حسن عباس، سفیر جدید لبنان در تهران؛
لبنان مصمم است روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها گسترش و توسعه دهد.

روحانی:آمادگی داریم تا روابط و همکاری های خود را در بخش های مختلف با لتونی به عنوان کشوری دوست گسترش دهیم.
** خوشبختانه در سال‌های اخیر تحولات مثبتی در روابط و همکاری‌های تهران - ریگا اتفاق افتاده است. تلاش بخش خصوصی و بویژه اتاق‌های بازرگانی دو کشور در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود برای گسترش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین ضرورت دارد.
پتریس کارلیس آلفرتس، سفیر جدید آکردیته لتونی؛
لتونی همواره خود را مدیون حمایت‌های اصولی دولت و ملت ایران می‌داند.
* بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود ضرورت دارد. همچنین توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در بخش‌ های مختلف را خواستاریم.

روحانی: رایزنی و همکاری دو کشور در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی حائز اهمیت است. ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی ایران و استونی وجود دارد که باید برای استفاده حداکثری از آنها تلاش بیشتری داشته باشیم.
*( با اشاره به خروج یکطرفه آمریکا از برجام و فرصت کوتاه اروپا برای اعلام موضع روشن و شفاف در قبال آن)؛ ایران تنها در شرایطی می‌تواند در برجام باقی بماند که به طور کامل از منافع آن بهره‌مند شود.
* متأسفانه امروز آمریکا قصد دارد در اقدامی بی‌منطق و غیرحقوقی قوانین داخلی خود را به دیگر نقاط جهان گسترش دهد که باید همه کشورها از جمله اتحادیه اروپا در برابر آنها ایستادگی کنند.
خانم مارین موتوس، سفیر جدید آکردیته استونی؛
* روابط دو کشور مثبت است. ما خواستار حضور سرمایه‌داران و فعالان اقتصادی ایران در استونی هستیم
* اهتمام و تلاش این کشور به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا برای حفاظت و ادامه برجام است.

روحانی: دوکشور دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی در زمینه مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، توسعه ثبات و امنیت جهان بویژه در کشورهای دوست، برای ایران حائز اهمیت است و در این راستا می‌توانیم همکاری‌های مثبت و سازنده‌ای در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد و گروه 77 با هم داشته باشیم.
* موضع‌گیری در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین در حقیقت دفاع از بشریت و حرکت در مسیر توسعه صلح و ثبات جهانی بوده و امروز وظیفه همه کشورها بویژه کشورهای غیرمتعهد موضع‌گیری قاطع و محکم در برابر اینگونه جنایت‌ها و تجاوز‌ها است.
* تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند همکاری‌های نزدیک‌تری با هم داشته باشند، ‌ جمهوری اسلامی ایران علاقمند به توسعه روابط و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف تجارت، سرمایه‌گذاری، فرهنگی و توسعه گردشگری با نپال است.

خانم «سوا لامسال» سفیر جدید اکردیته نپال؛
* علاقمند به توسعه روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.
*خواستار حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایرانی در راستای بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی نپال و توسعه همکاری‌های مشترک بخش خصوصی دو کشور هستیم.
* ما همواره از آرمان ملت فلسطین حمایت کرده و خواهیم کرد.

روحانی:ظرفیت های خوبی در روابط ایران و نیوزیلند وجود دارد که باید از این ظرفیت ها برای توسعه همکاریهای مشترک در همه عرصه های مورد علاقه بهره گرفته شود و تهران آماده است روابط تجاری و همکاری های علمی و گردشگری خود را با ولینگتون گسترش دهد.
* خروج دولت آمریکا از توافق برجام و انتقال سفارتخانه اش به قدس شریف دو اشتباه بزرگ و تاریخی واشنگتن است. تاریخ قضاوت خواهد کرد که هر دو این تصمیمات دولت آمریکا، بسیار نادرست و غیردقیق نسبت به ایران و مردم منطقه بوده است.
*( با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با هر دو تصمیم اشتباه آمریکا)؛اولین نتیجه این تصمیمات غلط ، انزوای واشنگتن نزد افکار عمومی جهان است.
* سال 2015 سال موفقیت سیاست و دیپلماسی بر تخاصم و روابط غیردوستانه میان کشورها بود و دولت ایران معتقد است که تعامل سازنده با کشورهای جهان و اتخاذ استراتژی برد-برد به نفع همه جهان خواهد بود.
* ایران همواره به تعهدات خود در عرصه بین المللی پایبند بوده و در موضوع برجام ، 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی این موضوع را تایید می کند ، خروج واشنگتن از توافق برجام یک شکست سیاسی و اخلاقی برای این دولت آمریکا است.

همیش مک مستر، سفیر جدید نیوزیلند؛
* قدیمی ترین سفارت نیوزیلند در منطقه خاورمیانه در تهران است که این نشان دهنده روابط عمیق و دوستانه دو دولت و دوملت با یکدیگر است و این روابط ضروری است که بیش از پیش تقویت شود.
*برجام پیروزی دیپلماسی و همکاری بر تقابل و عدم اطمینان و مهمترین دستاورد دیپلماتیک تاریخ است. حمایت کشورهای جهان از برجام بیانگر جایگاه ویژه این توافق در عرصه روابط بین الملل است.

نظرات بینندگان