arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۶۲۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

انتقاد به مدير طرح كلان پلت‌فرم ملي/ خودروسازان بيش از پنج سال را به خاطر امثال شما از دست دادند!

اين كه بنابر ادعاي ايشان يك استاد اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف يك ميليارد تومان پول گرفته تا بگويد "ما نمي توانيم"، اين امر اساساً چه ربطي به صنعت خودروسازي دارد؟ ادعاي مذكور اگر صحت هم داشته باشد، عمل يكي از همكاران خود ايشان در يك دانشگاه معتبر كشور است و ربطي به خودروسازي ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اخيراً يكي از مديران كشور كه در صنعت خودروسازي هم دستي بر آتش دارد، در يك همايش با موضوع صنعت خودروسازي كشور حاضر شده و حرف‌هاي جالبي برعليه صنعت خودروسازي كشور بر زبان رانده است. او در اين سخنان، از هر دري سخن گفته؛ از وجود مافيا در صنعت خودروسازي گرفته تا ناتواني خودروسازان در طراحي پلت‌فرم، از قرارداد رنو و برجام هم حرف زده و به روابط ترامپ با رئيس‌جمهور فرانسه هم اشاره‌هايي داشته است.

وي كه عنوان رئيس پژوهشكده مهندسي خودرو و مدير طرح كلان پلت‌فرم ملي را نيز يدك مي‌كشد، اما در بين اين همه حرف‌وحديث، ذره‌اي درخصوص مسئوليت خود وشرح وظايفي كه برعهده داشته و اقدام‌هايي كه تاكنون بايد انجام مي‌داده و برنامه‌هايي كه از حالا به بعد قصد دارد انجام دهد، هيچ سخني به زبان نياورده است.

اين موضوع در حالي سؤال برانگيز است كه يكي از مديران ارشد يك خودروساز مطرح كشور در تماس با ما، اعلام كرده كه مجموعه تحت مديريت فرد مذكور تاكنون رقمي بين 6 الي 7 ميليارد تومان از خودروسازان دريافت كرده تا در طراحي پلت فرم خودرو هزينه كند و يا احتمالاً در برنامه خودروسازان در همين موضوع سهيم شود. اما نه تنها هيچ گامي براي خودروسازان برنداشته، بلكه اكنون در مقام منتقد اين صنعت رفتار مي كند.

ما به نوبه خود در اين خصوص منتظر مي مانيم ببينيم ايشان چه واكنشي به ادعاي اين مدير خودروسازي نشان خواهند داد؛ اما به عنوان يك رسانه كه رسالت خود را انتشار اخبار و تحليل هاي صحيح و واقعي مي داند، نكاتي چند را متذكر مي‌شويم:

اين كه بنابر ادعاي ايشان يك استاد اقتصاد دانشگاه صنعتي شريف يك ميليارد تومان پول گرفته تا بگويد "ما نمي توانيم"، اين امر اساساً چه ربطي به صنعت خودروسازي دارد؟ ادعاي مذكور اگر صحت هم داشته باشد، عمل يكي از همكاران خود ايشان در يك دانشگاه معتبر كشور است و ربطي به خودروسازي ندارد.

به اين نقل قول توجه كنيد: "سايپا و ايران‌خودرو گاوهاي شيرده هستند و گاو هم چوپان مي خواهد و نياز به مديرعامل ندارد كه خودروسازها به من اعتراض كردند با اين وجود به آن ها گفتم چوپان عنوان آبرومندي است و....". همان‌گونه كه استنباط مي‌شود، عبارت‌هاي مذكور بار معنايي توهين‌آميزي دارد و نسبت به دومين صنعت اشتغال‌زاي كشور پس از نفت بيان مي‌شود. علاوه بر آن جاي بسي تأسف است كه در ميان اساتيد دانشگاهي، اعضاي هيأت‌هاي علمي و صاحب‌نظران كشور چنين افرادي پيدا مي‌شوند كه اين‌گونه در پشت يك تريبون اقدام به توصيف مسائل مي‌كنند.

در مورد كوتاهي خودروسازان در زمينه طراحي پلت‌فرم هم اظهارات ايشان عذر بدتر از گناه است، زيرا خودروسازان زماني كه به‌دنبال جلب همكاري مراكز علمي و مطالعاتي كشور براي طراحي پلت‌فرم بودند، بايد با افرادي چون ايشان كار مي‌كردند كه وصف اظهارات‌شان را پيشتر ذكر كرديم.
در مورد همكاري با برخي از كشورها در صنعت خودرو، بايد گفت اصلي كه خودروسازان در زمينه همكاري‌ها در نظر گرفته‌اند، توليد قطعات در داخل ايران است؛ حال اگر فرانسوي‌ها، كره‌اي ها و چيني‌ها اين شرط مهم را كه اتفاقاً از سوي دولت تدوين شده پذيرفته‌اند و به قول ايشان آلمان و ژاپن نمي پذيرند، اين موضوع به مسائل كلان سياسي كشور بازمي‌گردد و ارتباطي به خودروسازان ندارد. مديران و كاركنان صنعت خودرو در زمره تصميم‌گيران سياست خارجي ايران و تنظيم‌كنندگان روابط بين‌المللي با جهان نيستند كه تعيين كنند مثلاً چين و فرانسه بيايند و ژاپن و آلمان نيايند. خودروسازان موظف به رعايت فرمولي هستند كه از مراجع بالاتر براي آن ها مشخص شده است. هر كشوري كه اين فرمول را بپذيرد مي تواند با خودروسازان ايراني همكاري كند و از منافع آن هم بهره مند شود.

در زمينه قراردادهاي خارجي با خودروسازان جهاني هم بايد گفت كه خودروسازان چه وقت سر خود و بدون هماهنگي با نهادهاي بالادستي اقدام به عقد قرارداد كرده اند؟ قراردادهاي خودرويي و مفاد موجود در آن مانند ساير قراردادهاي خارجي كشور، منوط به تصميم مراجع اصلي كشور و مقامات عالي رتبه است.
در نهايت ايشان مدعي شده اند كه صنعت خودروسازي كشور پنج سال را به‌خاطر برجام، قراردادهاي خارجي، رانت، دونالد ترامپ، قطعات چيني، مافيا و... از دست داده است؛ بهتر است خدمت ايشان عرض كنيم اشتباه مي فرماييد! خودروسازان بيش از پنج سال را از دست داده اند، منتها نه به خاطر موارد مذكور بلكه دقيقاً به خاطر امثال جنابعالي كه در قامت تصميم گير و اجراكننده تنها بودجه هدر مي دهيد و هيچ كمكي هم به بهبود اوضاع نمي كنيد.