arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: ترامپ آمریکا را از متحدانش در اروپا جدا کرد

روزنامه نیویورک تایمز دردیدگاهی با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) نوشت: این اقدام واشنگتن را از متحدان کلیدی اش در اروپا شامل آلمان، فرانسه و انگلیس جدا کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز: ترامپ آمریکا را از متحدانش در اروپا جدا کردبه گزارش انتخاب، در ادامه این نوشتار به قلم 'توماس فریدمن' ستون نویس این روزنامه آمریکایی در روز سه شنبه آمده است: حالا ترامپ مجبور است یک صحنه تقابل بسیار پیچیده و چند جانبه با تهران را به تنهایی مدیریت کند. 
در بخشی از مطلب آمده است: ضرب المثلی وجود دارد که نقد حال رویکرد ترامپ در قبال تمام سیاست های ' باراک اوباما' است مبنی بر اینکه' وقتی به پل رسیدیم، آن را می سوزانیم'. 
«ترامپ از ابتدای فعالیت سعی کرد با مواضع سخت و تندی که علیه ایران در پیش می گیرد توجه جهان را به اهمیت این موضوع جلب کند که 'ایران رفتارهایی تحریک کننده در جهان دارد و نباید نسبت به آن بی اعتنا بود'، سپس تمرکزش را بر روی توافق هسته ای ایران معطوف کرد». 
براساس این گزارش، اما ترامپ برای انجام این کار بهتر بود بپذیرد توافق هسته ای که در دوران اوباما انجام شد یک سری شایستگی هایی هم داشت که ایجاب می کرد متحدان اروپایی با حفظ این شایستگی ها محدودیت های جدیدی را بر آن وارد سازند. اما ترامپ آخرین کاری که می توانست با این توافق انجام دهد را پیاده کرد و تمام آن پل را یکجا آتش زد. 
نویسنده این مطلب افزوده است: رئیس جمهوری که در داخل کشور قادر به حل دعاوی حقوقی ریز و درشتی که برایش درست شده نیست و حتی درون کاخ سفید هم نمی تواند جلو لو رفتن اطلاعات را بگیرد، حالا در بیرون از مرزها چطور می تواند یک تنه در چندین جبهه بجنگد. او حالا مجبور است به تنهایی یک استراتژی چندین جبهه ای را در مقابل ایران، کره شمالی و جنگ تجاری با چین و اروپا و نیز مکزیک مدیریت کند. 
در بخش دیگری از این مطلب ادعا شده است:«به حکم توافقی که در این راه به دست آمد اوباما تحریم ها را از سر ایران برداشت و هدف آن بازگرداندن ایران به دامن جامعه بین الملل و تغییر رفتار این کشور بود». 
نیویورک تایمز در ادامه به نقل از'رابرت لیتواک' کارشناس مذاکرات ایران در 'مرکز بین المللی محققان وودرو ویلسون ' در واشنگتن آورده است: این توافق ابدا کاری به مساله اقدام های ایران در سطح منطقه و برنامه موشک های بالستیک نداشت. تیم ترامپ از مسئولانی زیاده خواه تشکیل شده که می خواهند ایران برنامه موشک هایش را محدود کند و در منطقه اقدامی نداشته باشد. 
دربخش دیگری از نوشتار نیویورک تایمز آمده است: بهتر بود ترامپ در توافق هسته ای ایران می ماند و در عوض از اروپاییان می خواست که محدودیت هایی در آن می گنجاندند. اگر آمریکا از توافق خارج نمی شد امکان داشت اروپایی ها هم به نوشتن یک توافق دیگر راضی می شدند، آنگاه ائتلافی متحد از غرب ساخته می شد و محکم جلو ایران می ایستاد. 
نویسنده این مطلب با اشاره به اینکه ( اقدام ترامپ) واقعا شرم آور است نوشت: ما با توافق، نزدیک ترین متحدانمان را هم در نبردها کنار خود می داشتیم اما حالا این متحدانمان را تهدید می کنیم که اگر شرکت هایشان با ایران تجارت کنند تحریم می شوند. 
درپایان این نوشتار آمده است: ترامپ می خواست هم اوباما را بشکند و خرد کند و هم ایران را. به همین دلیل کل این توافق را دور ریخت و به سطل آشغال انداخت.اصطلاحی در فرهنگ لغت'آکسفورد' نوشته شده است که می گوید: دونالد ' جعبه کرمها را تو باز کردی، حالا خودت درونش بخواب'. 
ترامپ هفته گذشته خروج کشورش از برجام را اعلام کرد اما سران اروپا با انتقاد از او اعلام کرده اند که در برجام منهای آمریکا خواهند ماند. 
نشست سران اروپایی برای تدوین فرآیندی که مانع اعمال تحریم های آمریکایی بر فعالیت های تجاری اروپا و تهران شود از روز گذشته درحال برگزاری است. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان