arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به نامزد سیا رای اعتماد داد

هاسپل نامزد انتخابی 61 ساله از سوی دولت ترامپ برای هدایت سازمان سیا اولین زن برای حضور در این سمت است. این گزینه در حالی از سوی ترامپ مطرح شده که گمانه زنی هایی در مورد نقش وی در برنامه سازمان سیا در بازجوهایی های خشن از مظنونان القاعده سروصداهای زیادی را ایجاد کرده و ابهامات در این زمینه وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا به نامزد سیا رای اعتماد داددر نشست صبح چهارشنبه این کمیته، 10 نفر رای مثبت و 5 نفر رای مخالف دادند و به این ترتیب نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای تصدی این مسئولیت پس از جابجایی مایک پمپئو رای اعتماد این کمیته را به دست آورد.

پست ریاست سیا از ماه گذشته که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا شد، خالی مانده است. هاسپل در صورت تائید صلاحیت در سنا، اولین زنی است که هدایت سکان سیا را در اختیار می گیرد. 
هاسپل نامزد انتخابی 61 ساله از سوی دولت ترامپ برای هدایت سازمان سیا اولین زن برای حضور در این سمت است. این گزینه در حالی از سوی ترامپ مطرح شده که گمانه زنی هایی در مورد نقش وی در برنامه سازمان سیا در بازجوهایی های خشن از مظنونان القاعده سروصداهای زیادی را ایجاد کرده و ابهامات در این زمینه وجود دارد. 
همچنین افشا شده است که هاسپل نقش اصلی در مدیریت یک مرکز شکنجه مخفی سازمان سیا در تایلند و نابود کردن نوار ویدئوهای مربوط به این بازجویی ها داشته است. افشای این مسئله اعتبار هاسپل را برای فعالیت به عنوان یک مدیر باهوش لکه دار کرده است. 
وی به مدت 33 سال در قالب ماموریت های سری در سیا ایفای نقش کرده و در مدت زمان حضور وی در سازمان، از روش های مختلف شکنجه چون القای حس خفگی با آب برای اعتراف گرفتن از مظنونان تروریستی استفاده شده است. 
هاسپل قبلا زندانی مخفی در تایلند را اداره کرده، مکانی که در آن از این روش ها برای اعتراف گرفتن از زندانیان بهره می گرفت. 
پیش این وی از ترس خدشه وارد شدن بر وجهه اش در جلسه پرسش و پاسخ سنا، از تمایل خود برای انصراف از پست ریاستسیا خبر داد.
از جمله مناصب مدیریتی وی در واشنگتن شامل معاون مدیر سرویس مخفی ملی سازمان سیا است. وی همچنین سال گذشته میلادی به سمت معاونت مایک پمپئو رئیس وقت سیامنصوب شد. 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان