arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
توصیف رسانه هندی از تیم ملی فوتبال ایران:

شاگردان «کی روش» بی‌آزار در هجوم، آزاردهنده در دفاع

تیم فوتبال ایران در رده های ملی همواره در خط دفاعی خوب بوده اند، روندی که همچنان به قوت خود باقی است. آنها در جام جهانی 2014 و در مرحله گروهی فقط 4 گل دریافت کرده اند که این نشان از توانایی ها ارزشمند خط دفاعی این تیم دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سایت خبری «ساکرسولز» هند در گزارشی با تشریح فنی تیم ملی فوتبال کشورمان در راه صعود به جام جهانی روسیه، از ایران به عنوان تیمی مستحکم در خط دفاعی که مهاجمان تیم های رقیب را آزار می دهد، نام برد.

به گزارش ایرنا، رسانه هندی روز پنجشنبه در گزارش خود نوشت: تیم های فوتبال ایران در رده های ملی همواره در خط دفاعی خوب بوده اند، روندی که همچنان به قوت خود باقی است. آنها در جام جهانی 2014 و در مرحله گروهی فقط 4 گل دریافت کرده اند که این نشان از توانایی ها ارزشمند خط دفاعی این تیم دارد.

این تیم در رقابت های مزبور، تقریبا تا دقایق پایانی و پیش از معجزه مسی، آرژانتین را متوقف کرده و ناکام گذاشته بود، اما مشکل همیشگی آن ها در خط حمله و عدم گلزنی است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: فوتبال ایران شاید در صدر فهرست علاقه مندان به این ورزش پرطرفدار نباشد اما عملکرد تیم ملی این کشور در مرحله مقدماتی جام جهانی و همچنین این حقیقت که آن ها برای دومین دوره متوالی پا به این عرصه بین المللی می گذارند؛ قطعا آن ها را نزد مخاطبان فوتبال ارزشمند می سازد.
این نخستین بار است که تیم ملی فوتبال ایران به صورت پیاپی به این رویداد بزرگ راه می یابد؛ اتفاقی که در نوع خود دستاوردی قابل توجه برای «کارلوس کی روش» سرمربی پرتغالی این تیم به شمار می آید.
با این حال اگرچه پیشروی آن ها به مراحل بعدی جام جهانی 2018 کمی دور از انتظار به نظر می رسد اما تجربه مرد پرتغالی دست کم می تواند برای چند تیم دردسرساز باشد.
فهرست نهایی این تیم برای روسیه هنوز مشخص نشده اما بی شک تیم ملی ایران، تیمی باتجربه و تحت هدایت یک مربی بادانش و تاثیرگذار است.
ایران با تیم های پرتغال، اسپانیا و مراکش در گروه (بی) رقابت های جام جهانی 2018 روسیه همگروه است؛ گروهی دشوار که روی کاغذ عملا بخت های زیادی برای صعود آن ها نمی توان قائل شد اما با توجه به اینکه شاگردان کی روش در مرحله مقدماتی 10 کلین شیت (آمار گل نخوردن) داشته اند، مسلما شکست دادن این تیم حتی برای تیم های بزرگ کار چندان آسانی به نظر نمی رسد.

* نقطه قوت
همانطور که گفته شد، قدرتمندترین بخش این تیم یک سوم خط دفاعی و استفاده از ضد حملات در خلاء ایجاد شده در خطوط دفاعی حریف است؛ در واقع آن ها تبحر زیادی دارند تا حل پازل خود را از خط دفاعی و با نفرات زیاد آغاز کنند.
کی روش از سیستم 4-3-3 عمیقی بهره می برد که در آن بال های کناری به هنگام دفاع به طور مرتب مدافعان آخر را پوشش می دهند. سه هافبک وسط با کمی فاصله جلوی خط دفاعی قرار دارند و با تکیه بر بازیکنان تند و تیزی همچون «علیرضا جهانبخش» و «مهدی طارمی»، تقریبا قادرند تمام زمین را تحت تسلط خود داشته باشند.
تیم ملی فوتبال ایران مهاجم جوانی به نام «سردار آزمون» در اختیار دارد، بازیکنی که در لیگ روسیه توپ می زند و در این فصل برای تیم روبین کازان 4 گل به ثمر رسانده است.
از سوی دیگر، «رضا قوچان نژاد» نیز گزینه باتجربه دیگری است که به واسطه حضور در یک جام جهانی مهره ای ارزشمند محسوب می شود. وجود هافبک های با تجربه و قدرتی از جمله «اشکان دژاگه» که در ناتینگهام فارست توپ می زند، یک سوم میانی این تیم را نفوذ ناپذیر جلوه می دهد.

* نقطه ضعف
به رغم استحکام خط دفاعی و تعداد پایین گل های خورده ایران به علت آمار گلزنی کم، شانس های زیادی برای پیروزی این تیم نمی توان متصور شد.
دژاگه کاپیتان این تیم اخیرا زانوی خود را به تیغ جراحان سپرده و این بدان معناست که بخش بازی ساز این تیم شاید نتواند از تجربه این هافبک خلاق و جنگنده در جام جهانی روسیه بهره مند شود.

* سرمربی
کارلوس کی روش، سرمربی کارکشته، باتجربه و با دانشی است که سابقه کار کردن با سر الکس فرگوسن سرمربی پیشین منچستریونایتد نه تنها برای او اعتبار به همراه آورده، بلکه موجب تعالی دانش فوتبالی وی نیز شده است.
کی روش در دور پیشین جام جهانی نیز هدایت تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده داشته و همین تجربه می تواند کمک حال او در روسیه باشد.

* بازیکنان اصلی
با توجه به مصدومیت دژاگه؛ رضا قوچان نژاد می تواند با استفاده از شم بالای گلزنی خود هدایت خط حمله این تیم را بر عهده بگیرد. علاوه بر این، «پژمان منتظری» با فیزیک مناسب و استحکام مثال زدنی؛ غول مرکز خط دفاعی این تیم محسوب می شود.

* تاریخچه حضور در جام جهانی
با احتساب این دوره، تیم ملی ایران 5 بار در رقابت های جام جهانی حضور داشته و در کمال تعجب از جام جهانی 1998 فرانسه تاکنون تنها یک بازی را با برتری پشت سر گذاشته است.
این تیم در مجموع 12 بازی در چهار دوره قبل تنها 7 گل به ثمر رسانده و تاکنون موفق به صعود از مرحله گروهی نشده است.

* نظر عمومی
تعداد افرادی که نسبت به این تیم خوشبین هستند بسیار معدود است؛ در واقع با توجه به ضعف آنان در امر گلزنی حتی توقع یک پیروزی هم برای این تیم بسیار دور از انتظار می نماید اما با توجه به خط دفاعی مستحکم؛ تیم کی روش می تواند سایر تیم ها را از کوره به در برده و با بر هم زدن تمرکز آن ها نقشه های مورد نظر خود را پیاده سازد.

نظرات بینندگان