arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷

زمزمه‌های توتال برای خروج از پارس جنوبی/ وزیر نفت: فعلا از پول خبری نیست

فرانسوی‌ها که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پای میز مذاکره با ایران نشستند و زیر قرارداد را امضا کردند، اکنون با گذشت کم‌تر از یک سال و درحالی که حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرده‌اند، روز گذشته در بیانیه ای اعلام کردند درصورتی پای این قرارداد می ایستند که شامل معافیت از تحریم‌ها شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

فرانسوی‌ها که برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پای میز مذاکره با ایران نشستند و زیر قرارداد را امضا کردند، اکنون با گذشت کم‌تر از یک سال و درحالی که حدود ۹۰ میلیون دلار در فاز ۱۱ هزینه کرده‌اند، روز گذشته در بیانیه ای اعلام کردند درصورتی پای این قرارداد می ایستند که شامل معافیت از تحریم‌ها شوند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات با شرکت توتال به منظور تهیه (توافقنامه نهایی) HOA جهت توسعه و بهره برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی در قالب قراردادهای جدید نفتی ایران از اوایل اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۹۵ آغاز و رئوس توافق در تاریخ ۱۸ آبان همان سال بین شرکت ملی نفت ایران و مشارکت توتال CNPCI و پتروپارس به امضاء رسید. در مشارکت مذکور، توتال رهبری مشارکت را عهده دار شد و قبول کرد که با سهم ۵۰.۱ درصدی، اپراتور فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی شود. شرکت نفت دولتی چین، سی‌ان‌پی‌سی و پتروپارس ایران نیز به عنوان شرکای توتال در این پروژه انتخاب شدند.

در مراسم امضای قرارداد، پاتریک پویان (مدیرعامل شرکت‌ توتال) حضور در این مراسم را مایه افتخار دانست و از طولانی بودن فعالیت توتال در ایران صحبت کرد.

به گفته وی توتال نخستین شرکت بین المللی بود که در سال ۱۹۹۵ میلادی به ایران آمد و برای توسعه میدان سیری قرارداد امضا کرد و همچنین با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی همکاری کرد.

پویان همچنین از حضور ۲۰ ساله خود در ایران ابراز خرسندی کرد.

پس از امضای قرارداد، توتال کار خود را در فاز ۱۱ آغاز و حتی مناقصه‌های مربوطه را برگزار کرد و به گفته مسئولان تا کنون حدود ۹۰ میلیون دلار نیز هزینه کرده است. این شرکت حتی تا روز قبل خروج ترامپ از برجام جزئی ترین مسائل را مورد بررسی قرار می‌داد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج از قرارداد دیده نمی‌شد؛ تا این‌که روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد اگر آمریکا معافیت ندهد از ایران خواهد رفت.

توتال اعلام کرد به علت تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، قادر به ادامه دادن پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی ایران نیست و تمام فعالیت‌های مرتبط خود را قبل از ۱۸ نوامبر لغو خواهد کرد، مگر این‌که تحت حمایت مقامات فرانسوی و اروپایی، به طور ویژه برای این پروژه، به توتال معافیت از تحریم‌ها اعطا شود.

توتال همچنین اعلام کرد فعلا هیچ تعهد و التزام دیگری در ارتباط با پروژه پارس جنوبی اضافه نخواهد کرد و با مقامات آمریکایی و فرانسوی، بر سر اعطای معافیت به این پروژه درحال مذاکره است.

طبق این گزارش اگر توتال نتواند معافیت از تحریم را از آمریکا دریافت کند، شرکت ملی نفت چین )سی‌ان‌پی‌سی) طبق قرارداد جایگزین این شرکت فرانسوی شده و سهامش به این شرکت چینی منتقل می‌شود .البته به گفته بیژن زنگنه - وزیر نفت، مقوله ای به نام جریمه مطرح نیست اما مبلغی که توتال تا کنون هزینه کرده تا پایان انجام پروژه به آنها عودت داده نمی‌شود.

اگر شرکت ملی چین هم از این قرارداد کنار بکشد، شرکت پتروپارس عهده دار این مسئولیت خواهد شد. در مورد بخش اول که تولید طبیعی گاز از مخزن است نگرانی وجود ندارد و شرکت پتروپارس قبلا این عملیات را در فازهای ١٩و١٢ انجام داده است اما فاز دوم کار، تقویت فشار است که قرار بود توسط توتال انجام و الگویی برای سایر فازها شود و نگرانی اصلی هم در این زمینه است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) بعد از سخنان خود در کاخ سفید و طرح ادعاهای واهی علیه ایران و بیان این موضوع که آمریکا از برجام خارج می‌شود، فرمان اجرایی خروج از برجام را امضا کرد.

نظرات بینندگان