arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

کنترل سلول های قلب از راه دور

تهران – ایرنا – محققان دانشگاه کالیفرنیا به روشی دست یافتند که سرعت رشد سلول های قلبی را در محیط آزمایشگاهی با استفاده از شدت باریکه نور تغییر می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این روش سلول های قلب روی بستر گرافین رشد می کنند. این ماده نور را به جریان الکتریسیته تبدیل می کند. محققان با تاباندن نور و تغییر شدت آن به سلول هایی که روی لایه گرافینی قرار دارند، می توانند سرعت رشد سلول ها را افزایش یا کاهش دهند.

این روش نسبت به بستر شیشه ای یا پلاستیکی ظروف آزمایشگاهی که در حال حاضر استفاده می شود، بسیار واقعی تر است؛ چراکه اندامی مانند قلب و مغز رسانای الکتریسیته هستند و گرافین شبیه سازی دقیقی با اندام طبیعی بدن دارد. این مطالعه همچنین نشان می دهد سلول های بدن روی گرافین رشد بهتری دارند.

محققان با استفاده از این روش فعالیت قلبی جنین ماهی زبرا را با استفاده از شدت باریکه نور کنترل کردند. از طرفی آنچه محققان را شگفت زده کرده است، سمی نبودن این ماده در محیط بدن موجودات زنده است.

این روش می تواند در برنامه های کاربردی بالینی و تحقیقاتی مختلفی از جمله آزمایش داروهای مختلف در سیستم های بیولوژیکی، ساخت داروهای دقیق تر با عوارض جانبی کمتر و ساخت تجهیزات پزشکی دقیق تر و مجهز به کنترل کننده نور مورد استفاده قرار گیرد.نتایج این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.

علمی (6) ** 9259**1440

نظرات بینندگان