arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارشناس دفتر امور معاینات بالینی پزشکی قانونی:

تالاسمی ماژور در فهرست سقط درمانی قانونی قرار دارد

تهران-ایرنا -کارشناس دفترامور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: تالاسمی ماژور در فهرست سقط درمانی قانونی قرار دارد. این بیماری در طرح غربالگری قبل از ازدواج است و زوجین برای تشخیص این وضعیت باید قبل از ازدواج در این طرح شرکت کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آسیه جعفری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: در این طرح ابتدا مرد از نظر تالاسمی نهفته ارزیابی می‌شود و چنانچه تالاسمی نهفته در او تشخیص داده شود زن نیز باید از این نظر مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی یادآوری کرد: چنانچه هر دو (زوج) به تالاسمی مینور مبتلا باشند قبل از تصمیم به ازدواج باید مورد مشاوره قرار گیرند زیرا احتمال ابتلای فرزندان آنها به تالاسمی ماژور وجود دارد، بنابراین بهتر است این دو نفر از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند.

جعفری با بیان اینکه گاهی زن و مرد با وجود آگاهی از این مساله تصمیم می‌گیرند که ازدواج کنند، تاکید کرد: این افراد باید توجه کنند که زن باید به محض حاملگی در طرح غربالگری تالاسمی ماژور قرار گیرد.

وی گفت: در صورتی که زوجین (هر دو) به تالاسمی مینور مبتلا باشند، با مراجعه به متخصص زنان در سن 11 تا 12 هفتگی حاملگی از «ویلوزیته های جفتی» نمونه گیری می شود و چنانچه جنین به تالاسمی ماژور مبتلا باشد در صورت رضایت مادر و مراجعه او به سازمان پزشکی قانونی تا قبل از 19 هفتگی بارداری، می تواند مجوز سقط جنین دریافت کند.

این متخصص پزشکی قانونی توصیه کرد: به منظور پیشگیری از سقط، زوج هایی که هر دو به تالاسمی مینور مبتلا هستند از ازدواج با یکدیگر خودداری کنند. اما در صورت ازدواج، لازم است مادر برای هر حاملگی آزمایش غربالگری را انجام دهد.



* در هر حاملگی احتمال ابتلای جنین به تالاسمی ماژور وجود دارد

جعفری اشاره کرد: در هر حاملگی احتمال ابتلای جنین به تالاسمی ماژور برای زوج هایی که در خطر هستند وجود دارد در واقع، در هر حاملگی 25 درصد احتمال ابتلای جنین به تالاسمی ماژور و 50 درصد احتمال وجود ژن نهفته وجود دارد و 25درصد نیز احتمال نبود ژن نهفته در جنین هست.

جعفری گفت: بیشترین مجوز سقط درمانی به دلیل تالاسمی ماژور در سال 1395 مربوط به استان فارس بود و بعد از آن به ترتیب استان های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، مازندران، گیلان،گلستان و اصفهان در رده های بعدی قرار دارند.

کارشناس دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: بعد از انقلاب سقط جنین ممنوع شد و قانونی در این خصوص وجود نداشت اما در سال 1376 امکان صدور مجوز سقط جنین برای موارد تالاسمی ماژور فراهم شد.

جعفری با اشاره به اینکه مجوز سقط جنین توسط پزشکی قانونی صادر می شود، ادامه داد: در سال 1381 با همکاری سازمان پزشکی قانونی و وزارت بهداشت، فهرست 49 ناهنجاری جنین و همچنین بیماری های مادر که امکان صدور مجوز سقط درمانی برای آنها وجود داشت، اعلام شد.



*مجوز سقط درمانی فقط در پزشکی قانونی مراکز استان ها صادر می‌شود

وی اضافه کرد: در سال 1384 ماده واحده سقط درمانی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مسئولیت صدور مجوز سقط جنین به عهده سازمان پزشکی قانونی گذاشته شد و بر این اساس مجوز سقط درمانی فقط در پزشکی قانونی مراکز استان ها صادر می‌شود.

این کارشناس دفتر امور بالینی سازمان پزشکی قانونی گفت: تالاسمی ماژور از سال 1376 جزو مصادیق سقط درمانی بوده است.

مجوز سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید سازمان پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب عسر و حرج مادر یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توام باشد قبل از ولوج روح ( چهارماهگی) با رضایت زن در سازمان پزشکی قانونی صادر می شود ولی انجام سقط در مراکز بیمارستانی صورت می گیرد.

صدور مجوز سقط درمانی با بررسی کامل پرونده پزشکی مادر، مدارک بارداری و نیز آزمایش های مادر و جنین امکانپذیر است، ارائه مدارکی که نشان دهنده سن دقیق بارداری و نیز وجود بیماری های مادر یا ناهنجاری جنین باشد، برای صدور مجوز قانونی سقط درمانی ضروری است.

اجتمام *2181 * 3063

برچسب ها: اجتماعی ، بهداشت
نظرات بینندگان