arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

شورای امنیت احتمالا فردا قطعنامه کویت را بررسی می‌کند / عباس: جهان از فلسطین حمایت کند

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر لزوم حمایت بین المللی از مردم فلسطین در تحقق حقوق مشروعشان، تأکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر لزوم حمایت بین المللی از مردم فلسطین در تحقق حقوق مشروعشان، تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: باید حمایت بین المللی از فلسطینی‌هایی که در تظاهرات مسالمت‌آمیز برای گرفتن حقوق مشروع خود شرکت می‌کنند و اسرائیل به آن‌ها تیراندازی می‌کند، به عمل آید.

درخواست عباس درحالی مطرح شده که قرار است شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه کویت درباره محکومیت اعمال زور اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی را بررسی کند.

در این پیش‌نویس از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده طی ۳۰ روز گزارشی را درباره راه‌های تضمین امنیت و حمایت از غیرنظامیان فلسطینی ارائه کند. این پیش نویس بر اعزام هیئت حمایت بین المللی به اراضی اشغالی تأکید دارد.

دیپلمات‌ها احتمال دادند که آمریکا از حق وتو برای ممانعت از صدور این قطعنامه استفاده کند. صدور این قطعنامه به ۹ رأی موافق نیاز دارد و هیچ کشورعضو دائم شورای امنیت نباید علیه آن از حق وتو استفاده کند. آمریکا واکنشی به این پیش‌نویس نداشته است.

دیپلمات‌ها می‌گویند احتمالا این پیش‌نویس فردا(دوشنبه) مطرح شود.

عباس اسرائیلی‌ها را به قتل عمدی فلسطینی‌ها متهم کرده و متعهد شده که اقداماتی در واکنش به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اتخاذ کند اما اسرائیل مدعی است که به موجب دستورات مربوط به "حمایت از مرزها" اقدام کرده است.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل با پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت مخالفت کرده و گفت که این یک "پیشنهاد شرم‌آور" است که هدف آن حمایت از جنایت‌های جنگی حماس علیه اسرائیل و ساکنان غزه است.

اسرائیل حماس را به "تشویق مردم به شرکت در تظاهرات برای به دست آوردن منافع سیاسی" متهم می‌کند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز همین موضع اسرائیل را اتخاذ کرده و حماس را "مسئول تحریک به خشونت" می‌داند.

آمریکا هفته گذشته مانع صدور بیانیه کویت در شورای امنیت درباره تحقیقات شفاف درخصوص قتل فلسطینی‌ها شد.

احتمالا آمریکا درباره پیش‌نویس جدید نیز همین موضع را اتخاذ کند.

در همین راستا، تیسیر خالد، عضو کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) از آمادگی سازمان ملل برای تشکیل کمیته تحقیقات بین المللی درباره کشتار فلسطینی‌ها به دست اسرائیل استقبال کرد و گفت: اسرائیل از اقدام آمریکا درباره انتقال سفارت نه تنها برای گسترش یهودی‌سازی و پاکسازی نژادی در قدس استفاده کرد بلکه برای گسترش کشتار فلسطینی‌ها نیز از این اقدام بهره‌برداری کرد.

این تحولات درحالی رخ می‌دهد که قرار است آمریکا نیمه دوم ژوئن طرح صلحی را برای حل درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین ارائه کند.

نظرات بینندگان