arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

نخستین موشک خصوصی چین ماه آینده به فضا پرتاب می شود / رقابت جدی «وان اسپیس» با «اسپیس ایکس»

نخستین موشک وابسته به بخش خصوصی چین ماه آینده به فضا پرتاب می شود.این موشک،نخستین راکت تجاری خود را نیز به زودی راه اندازی می کند. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین موشک وابسته به بخش خصوصی چین ماه آینده به فضا پرتاب می شود.این موشک،نخستین راکت تجاری خود را نیز به زودی راه اندازی می کند. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از ورج ، موشک خصوصی چین موسوم به OneSpace  که خارج از پکن قرار  دارد یکی از نخستین تلاش های بخش خصوصی برای رها شدن از برنامه های دولتی و تکیه بر بخش تجاری است.

تا کنون صنعت فضایی چین تحت تاثیر آژانس فضایی دولت و اداره فضای ملی چین (CNSA) قرار داشت. این سازمان تا کنون ماهواره ها، مأموریت های علمی و حتی مردم مختلف را به فضا فرستاده است. حتی سازمان ملی فضایی چین ربات ها را نیز به ماه فرستاده است. چین تا این لحظه 2 ایستگاه فضایی را در مدار ماه قرار داده و برنامه های متعددی برای دهه های آینده دارد.

چین پس از حدود نیم قرن از تلاش برای توسعه یک برنامه فضایی ملی، تصمیم گرفته که سرمایه گذاری  در بخش خصوصی را نیز جدی بگیرد. بر همین اساس رئیس جمهور این کشور، از سال  2012 این موضوع را به مثابه یک اولویت جدی تلقی کرده است. 

وی در آن زمان اعلام کرد که همه تلاش خود را خواهد کرد تا چین را تبدیل به یک ابرقدرت فضایی کند. در تهایت در سال 2014، دولت چین به طور رسمی اجازه شرکت های خصوصی را برای راه اندازی ماهواره ها داد.

در حال حاضر OneSpace نخستین شرکت خصوصی  چین است که موشک های خود را راه اندازی کرده و برنامه های زیادی دارد. مدیر عامل این شرکت در گفتگو با خبرگزاری "چینا دیلی" گفت که او امیدوار است OneSpace "یکی از بزرگترین پرتابگرهای ماهواره ای در جهان باشد" .

وی حتی پروژه خود را با پروژه اسپیس ایکس مشابه دانست و این مقایسه نیز به شدت در مطبوعات و رسانه ها بازتاب داشت.مدیرعامل این پروژه  می گوید که این شرکت قصد دارد در نهایت راکت هایی را تولید کند که می توانند ماهواره های بزرگتر (و به طور بالقوه انسان) را به فضا برسانند، موشک فعلی این شرکت تنها 30 فوت است و می تواند حدود 220 پوند را به مدار برساند.

وی در گفتگو با سی ان ان تاکید کرد که :  "این نخستین موشکی است که به طور کامل با فناوری های داخلی تولید و ساخته شده است"

با این حال، OneSpace با تقسیم فضای بین سرمایه گذاری خصوصی و دولتی،در حال تقلید کردن از اسپیس ایکس است. در حالی که شرکت فضانوردی ایلان ماسک کاملا خصوصی است، اما در طول سال های زیادی از قراردادهای خود با  ناسا بهره مند شده است، از جمله این که اساسا این شرکت با کمک های ناسا از فروپاشی اولیه در سال 2008 نجات پیدا کرد.

 

نظرات بینندگان