arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

تدارک البغدادی برای روزهای بعد از نابودی فیزیکی داعش

هنگامی که سال گذشته میلادی ابوبکر البغدادی برخی دستیاران ارشد خود را به نشستی در شرق سوریه احضار کرد، خلافت خودخوانده او در حال نابودی بود. پایتخت این خلافت در عراق سقوط کرده و مقر اصلی آن در سوریه نیز تحت محاصره بود. با این حال این رهبر تروریست به دنبال ادامه فعالیت گروه خود در یک حوزه دیگر بود: بچه مدرسه‌ای‌ها!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

هنگامی که سال گذشته میلادی ابوبکر البغدادی برخی دستیاران ارشد خود را به نشستی در شرق سوریه احضار کرد، خلافت خودخوانده او در حال نابودی بود. پایتخت این به اصطلاح خلافت در عراق سقوط کرده و مقر اصلی آن در سوریه نیز تحت محاصره بود. با این حال این رهبر تروریست به دنبال ادامه فعالیت گروه خود در یک حوزه دیگر بود: بچه مدرسه‌ای‌ها!

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه واشنگتن پست، به گفته یک مقام داعش که در عملیات مشترک مقام‌های ترکیه و عراق اوایل سال جاری میلادی دستگیر شد، این نشست در نزدیکی شهر دیرالزور به درخواست خود ابوبکر البغدادی به منظور تمرکز و بحث درباره بازنویسی دستورکار آموزشی این گروه تروریستی برگزار شده بود.

البغدادی به رغم وضعیت ناگوار داعش خواهان بررسی موضوعی بود که ارتباطی به ادامه فوری حیات این گروه نداشت بلکه مربوط به حفظ هسته ایدئولوژیک این گروه بود.

این افسر بازداشت شده، مشهور به ابوزید العراقی که از ملازمان البغدادی بوده در بیاناتی ضبط شده در ویدئویی که در تلویزیون عراق منتشر شد گفت: چندین تن از رهبران ارشد داعش به همراه "کمیته سرفصل‌های آموزشی" که من رئیس آن بودم در آنجا حضور داشتیم.

این نشست که گفته شده اواسط 2017 انجام شد، سومین گردهمایی کمیته‌ای است که درواقع پروژه مقدماتی رهبر داعش بود و به گفته این افسر ابوبکر البغدادی آن را تشکیل داده بود.

این رخداد جوانبی از زندگی رهبر داعش که تنها یکبار در ژوئیه 2014 اجازه عکسبرداری از خود را داد، فاش می‌کند. غیبت‌های طولانی مدت او موجب مطرح شدن شایعات مکرر درباره کشته، زخمی و یا اسیر شدن او شده است.

به رغم این شایعات مقام‌های مبارزه با تروریسم آمریکا اطمینان دارند ابوبکر البغدادی هنوز زنده است و به هدایت راهبرد بلندمدت این گروه برای اعضای افول پیدا کرده داعش که از معدود مقرهایشان در شرق سوریه دفاع می‌کنند، می‌پردازد.

آمریکا دیدگاه خود درباره وضعیت البغدادی را با ردیابی‌های اطلاعاتی و بازجویی از بازداشتی‌ها داعش و همچنین نوشته‌ها و بیانیه‌های عوامل داخل شبکه این گروه تروریستی تایید می‌کند.

این شواهد که تاییدشان دشوار است رهبری را نشان می‌دهند که تصمیم گرفته خودش را حتی در داخل سازمانش نامرئی کند و این باعث شکایت‌هایی از جانب برخی پیروانش شده و به گفته کارشناسان امور تروریسم قابلیت او برای متحد کردن نیروهای زمین‌گیر شده‌اش را تضعیف کرده است.

اما رهگیری‌ها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که البغدادی توجهش را در ماه‌های اخیر به تشکیل چارچوب ایدئولوژیکی که بعد از نابودی فیزیکی خلافتش در عراق و سوریه زنده بماند، معطوف کرده است.

او علاوه بر تمرکز بر اصلاح دستورکارهای آموزشی اقدام به صدور نامه‌هایی در ماه‌های اخیر کرده به این هدف که اختلاف‌های ایدئولوژیک میان دستگاه‌های شبه‌نظامیان داعش را حل کند.

مقام‌های فعلی و سابق آمریکا می‌گویند: این اقدامات در کنار یکدیگر نشان می‌دهند که البغدادی در حال یک عقب‌نشینی منضبط و کمک به تدارک برای تغییر رویکرد از خلافتی روی زمین به سمت یک جنبش تروریستی بین‌المللی و فعالیت‌های شبه‌نظامی در زیر زمین است.

نیکولاس راسموسن، مدیر سابق مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا گفت: حتی بعد از از دست دادن موصل و رقه ما نشانه‌هایی دیدیم که آنها برنامه ریزی می‌کنند تا از نو به عنوان یک سازمان پنهان فعالیت داشته باشند.

این راهبرد از سوی یک عامل وابسته به داعش که با واشنگتن پست از طریق یک پیام‌رسان صحبت کرد، تایید شد.

این عامل گفت: البغدادی و دیگر مقام‌های داعش همان ابتدا تصمیم گرفتند اولویت شان را در آموزش بچه‌ها و به کارگیری نیروهای جدید هم در داخل عراق و هم در سوریه و هم در کشورهای خارجی از طریق اینترنت بگذارند.

این طرح فوریت یافت چون مشخص شد که سرزمین‌های تحت کنترل داعش دیگر دوام نخواهد آورد.

این عامل گفت: این رهبران متقاعد شدند حتی اگر دولت داعش ناپدید شود تا زمانی که آنها بتوانند در ذهن نسل‌های جدید از طریق آموزش تاثیر بگذارند، ایده خلافت دوام خواهد آورد.

نظرات بینندگان