arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۰۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
پس از انتشار نامه 6 وزیر و 2 نماینده مجلس در مورد رفع فیلتر توییتر

طرح تحقیق و تفحص جبهه پایداری از مذاکرات دولت با مدیر تلگرام کلید خورد

۳۶ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را تهیه و تدوین کردند. در عنوان تحقیق و تفحص آمده است «با توجه به اخبار منتشر شده اخیر درخصوص مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام، لطفا درخصوص صحت خبر و جزئیات توافقات احتمالی گزارش دهید» در بخشی از این تحقیق و تفحص پرسیده شده که «مدیر تلگرام پس از مهاجرت به آمریکا در سال 93 با سوابق مشخص و اقدامات غربگرایانه چطور در سال 94 برای فعالیت در ایران مورد اعتماد قرار می‌گیرد؟ »
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

۳۶ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را تهیه و تدوین کردند.

به گزارش انتخاب ، متن این تحقیق و تفحص به شرح ذیل است:

خواهشمند است در اجرای ماده (214) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، درخواست تحقیق و تفحص ذیل را جهت رسیدگی به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید. 

عنوان تحقیق و تفحص: 

با توجه به اخبار منتشر شده اخیر درخصوص مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام، لطفا درخصوص صحت خبر و جزئیات توافقات احتمالی گزارش دهید. 

شرح:

اخیرا در رسانه‌ها اخباری مبنی بر مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام منتشر شده است. مطابق این اخبار مدیر تلگرام سال 94 به تهران سفر می‌کند و با دولت بر سر چهار بند به توافق می‌رسد. جزئیات این توافق به شرح ذیل است و اگر مدیر تلگرام آن را رعایت می‌کرد ظاهرا با مسدودسازی در ایران مواجه نمی‌شد. 

1- تلگرام باید تضمین دهد اطلاعات کاربران ایرانی را به غیر که احتمالا در اینجا شرکت‌ها یا دولت‌های غربی است ندهد. 

2- تلگرام تضمین دهد مقررات ایران را در مسائل فرهنگی رعایت کند. 

3- تلگرام تضمین دهد منافع اقتصادی حاصل از ایران را با دولت تقسیم کند. 

4- تلگرام باید تعهد دهد که احکام دادگاه‌های ایران را به رسمیت می‌شناسد. 

توافقی که ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی نیز 20 فروردین در مجلس به آن اشاره کرد"وزارت ارتباطات با تلگرام توافقاتی داشت که در این راستا همکاری‌های خوبی تا دی ماه 96 انجام شد اما در ماجراهای دی ماه سال 96 تلگرام به توافقات عمل نکرد." و پس از آن حسام‌الدین آشنا در 6 اردیبهشت در توئیتر خود از آن خبر داد: "مجوز استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌‌رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق ارتباطات بین‌المللی کشور راه‌یابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود، حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند." 

هنوز هیچ مقام دولتی در رابطه با این خبر و واکنشی نشان نداده است و نحوه "همکاری تلگرام" را توضیح نداده است که ابهامات زیادی را نشان می‌دهد. همچنین به جای پاسخگویی و عذرخواهی از ملت به خاطر توافق پنهانی و ضعیف خود در همین ایام که آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را تشدید کرده است، شش وزیر دولت در نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی درخواست رفع مسدودیت برای شرکت‌های آمریکایی یوتیوپ و توئیتر را نیز مطرح کرده‌اند. معلوم نیست این بار چه توافق پنهانی با طرف غربی انجام شده است. 

اما در رابطه با توافقات سوالاتی مطرح است که می‌بایست به آن پاسخ داده شود چرا که مسائلی از قبیل حمله داعش به مجلس شورای اسلامی و اغتشاشات دی ماه سال قبل بر بستر تلگرام انجام شد و شخص مدیر تلگرام در ایام دی ماه سال قبل صراحتا در توئیتر خود از اغتشاش‌گران حمایت و پشتیبانی نمود. هزینه‌های مادی و معنوی که این توافق بر کشور تحمیل کرد. 

قابل کتمان نیست و تکرار این نوع توافقات به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود. 

از آنجایی که طبق فرمایش رهبر معظم تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌ها "حرام شرعی" است، مشخص نیست در این مذاکرات آیا حریم خصوصی مردم تضمین شده است یا خیر. 

اگر بخشی از سرورهای تلگرام به داخل کشور منتقل گردیده منافع و نحوه بهره‌برداری و فروش دولت از ترافیک سرورهای تلگرام چگونه بوده و رقم‌های هنگفت دریافتی از مردم بابت فروش و تبادل ترافیک تلگرام به جای اینترنت بین‌الملل به حساب کدام شخص یا مجموعه واریز شده است؟ 

در این توافق نامه ذکر شده که تلگرام می‌بایست تضمین دهد که منافع اقتصادی را با دولت ایران تقسیم کند. دراین خصوص مشخص نیست این درآمد دولت ذیل کدام یک از ردیف‌های بودجه دولت قرار گرفته، درآمد کسب شده به حساب کدام شخص یا نهاد واریز شده و چگونه خرج شده است. 

مطابق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مجلس شورای اسلامی می‌بایست متن این توافق نامه منتشر شود تا مشخص گردد چه تعهداتی و چگونه از طرف خارجی گرفته شده و چه میزان از آن باعث رعایت شده است. 

آقای پاول دوروف سال 2006 با حمایت مالی دوست یهودی اش اسحاق لاشویلی شبکه اجتماعیVK را در روسیه راه‌اندازی کرد و دوبار در سال‌های 2011 و 2014 علیه دولت روسیه اقداماتی انجام داد که با برخورد شدید دولت روسیه مواجه شد و این اقدامات سرانجام منجر به خروج این فرد از این کشور شد. سوال اینجاست که این فرد معلوم الحال پس از مهاجرت به آمریکا در سال 93 با سوابق مشخص و اقدامات غریبگرایانه چطور در سال 94 برای فعالیت در ایران مورد اعتماد قرار می‌گیرد. چه کسی دست وی را در دست شخص مذاکره کننده گذاشته است آیا هیچ تحقیقی در رابطه با سوابق این فرد نشده است و چرا سرنوشت بیش از 40 میلیون ایرانی را در اختیار یک فرد بیگانه قرار داده است. به نظر می‌رسد بررسی و رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در این توافق ضروری بوده و می‌تواند باعث جلوگیری از تکرار چنین توافقات ذلت‌بازی در حوزه فضای مجازی بشود. 

آیا در موضوع مورد درخواست از سایر ابزارهای نظارتی از جمله مذاکره، تذکر و سوال استفاده شده است؟ 

سوال اصلی تحقیق و تفحص: با توجه به اخبار منتشر شده اخیر درخصوص مذاکرات پنهانی در دولت با مدیر تلگرام، لطفا در خصوص صحت خبر و جزئیات توافقات احتمالی گزارش دهید. 

سوال فرعی تحقیق و تفحص: 

1- از آنجایی که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تعرض به امنیت و حریم مردم در پیام‌رسان‌ها "حرام شرعی" است. در این مذاکرات آیا حریم خصوصی مردم تضمین شده است یا خیر؟ 

2- اگر بخشی از سروروهای تلگرام به داخل کشور منتقل گردیده منافع و نحوه بهره‌برداری و فروش دولت از ترافیک سرورهای تلگرام چگونه بوده و رقم‌های هنگفت دریافتی از مردم بابت فروش و تبادل ترافیک تلگرام به جای اینترنت بین الملل به حساب کدام شخص یا مجموعه واریز شده است؟ 

مدیر تلگرام پس از مهاجرت به آمریکا در سال 93 با سوابق مشخص و اقدامات غربگرایانه چطور در سال 94 برای فعالیت در ایران مورد اعتماد قرار می‌گیرد؟ 

انتهای پیام/

 

نظرات بینندگان