arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

توزیع ماهانه 80 هزار بسته غذایی

مناطقی محروم و دور افتاده که وضعیت معیشتی ساکنانش چندان مناسب نیست و مادران باردار و نوزادان تازه به دنیا آمده ای را در خود جای داده اند که عدم توجه به آنها سبب خواهد شد اصل کلی سلامت مادران باردار و شرایط مطلوب آینده جامعه ایرانی به طور کل زیر سئوال برود و دورنمای تیره و تاری برای ایشان و کل کشور رقم بزند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توزیع ماهانه سه میلیون بسته  غذایی

تغذیه مناسب و کافی اگرچه در هر سن و هر شرایطی برای انسان ها یک موضوع حیاتی و موثر در بهبود وضعیت جسمانی آنها به شمار می‌رود، اما این موضوع مهم برای مادرانی که در دوران بارداری به سر می‌برند و در انتظار تولد نوزاد خود هستند، به شدت حیاتی‌تر است.

به گزارش «انتخاب»، مادران باردار اگر در دوران بارداری امکان مناسبی برای تغذیه داشته باشند و با این روند وضعیت جسمانی خود را تقویت کنند، قطعاً در هنگام وضع حمل فرزندان سالم و بی‌نقصی را به دنیا خواهند آورد که سلامت آینده جامعه را تضمین می‌کند؛ موضوع مهم و بسیار حیاتی که برخی مادران باردار از آن محرومند.

با اینکه جامعه ایرانی اکنون و به برکت رسیدگی‌های فراوانی که از سوی مسئولان امر صورت گرفته در اکثر نقاط جغرافیایی کشور شاهد توزیع عدالت اقتصادی به میزان قابل ذکر بوده و به بیان مسئولان فقر مطلق در جامعه ریشه کن شده است، اما هنوز مناطقی در کشور وجود دارد که در آنجا مشکلات فراوانی در حوزه اقتصاد و معیشت وجود دارد.

مناطقی محروم و دور افتاده که وضعیت معیشتی ساکنانش چندان مناسب نیست و مادران باردار و نوزادان تازه به دنیا آمده ای را در خود جای داده اند که عدم توجه به آنها سبب خواهد شد اصل کلی سلامت مادران باردار و شرایط مطلوب آینده جامعه ایرانی به طور کل زیر سئوال برود و دورنمای تیره و تاری برای ایشان و کل کشور رقم بزند.

اهمیت رسیدگی به تغذیه مادران باردار و سلامت آنها موضوع مهمی است که سبب شده تا نهادهایی مثل بنیاد علوی به این مسئله ورود کنند و تلاش‌هایی را برای بهبود وضعیت تغذیه این افراد جامعه دنبال کنند.

این بنیاد در همین رابطه و از سال 1387، توزیع بسته‌هایی را در دستور کار قرار داده که هدف از آن، تغذیه مادران باردار محروم است. مادرانی که سلامت ایشان و نوزادانشان، به سلامت و آینده کشور گره خورده و ناگفته پیداست که بی توجهی به مسائل ایشان، خسارت‌های وسیعی به دنبال خواهد داشت.

درباره توزیع ماهانه نزدیک به 3 میلیون بسته غذایی سخن می‌گوییم که مشتمل بر 13 قلم کالای اساسی در بحث تغذیه است و در میان مادران باردار نیازمند حمایت در ۲۷ استان و ۳۲۹ شهرستان توزیع می‌شود. کالاهایی از قبیل برنج، ماکارونی، نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، پنیر، عدس، بلغور جو، سویا، خرما، روغن مایع، مرغ و لپه.

این اتفاق البته برای تمام مادران باردار نیازمندی که در شهر و روستاهای محروم کشور زندگی می‌کنند، کافی نیست و نیاز است که سایر گروه و نهادها و عموم مردم به یاری بنیاد علوی بیایند و بکوشند به نوبه خود دایره خدمات و وسعت ارائه آنها را افزایش دهند.

به عبارت بهتر، با پذیرش این واقعیت که سلامت مادران باردار می تواند سلامت آینده سرمایه‌های انسانی جامعه را فراهم کند، انتظار این است که توجه به این موضوع مهم بیش از این ها در دستور کار مردم، مسئولان و متولیان امر قرار گیرد و سرمنشا اتفاقات مثبت بزرگتری گردد. اقداماتی با هدف پیش‌گیری از بروز مشکلات عدیده‌ای که پیش روی مادران باردار محروم و فرزندانشان است.

مشکلاتی که برای درک گوشه ای از آنها کافی‌ست تولد نوزادان دارای سو تغذیه را تصویر کنیم و حتی بدتر، درباره مادران آسیب دیده بر اثر بارداری و کودکان آسیب دیده در بطن ایشان بیاندیشیم تا دریابیم چه هزینه هایی متوجه نظام سلامت کشور و نهادهای اجتماعی مرتبط با این دست پدیده ها خواهد شد؛ واقعیتی بسیار تلخ که برای پیش گیری از بروز و نمود آن، نیازمند فعالیت های وسیع در این عرصه هستیم.

اتفاقی که میسر نخواهد شد مگر با هم افزایی و همراهی عموم مردم و همکاری مجموعه‌های توانمند اجتماعی و انقلابی کشور که بارها ثابت شده توان فائق آمدن بر بسیاری از مشکلات اینچنینی را داشته و دارند.