arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

فیصل مقداد: حضور یا خروج نیروهای ایران و حزب الله از سوریه غیر قابل گفت‌وگو است

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: «دولت جمهوری عربی سوریه از نیروهای همپیمان و دوست خود خواست که در جنگ علیه تروریسم به آن کمک کنند. نیروهای روسیه و ایران و کارشناسان ایرانی و برادران حزب الله از جمله این نیروها بودند. همه این طرفها به جنگ با تروریسم اهتمام داشتند، حاکمیت و احترام خاک جمهوری عربی سوریه را نقض نکردند و با هماهنگی کامل با دولت سوریه در جنگ با تروریسم فعالیت کردند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر خارجه سوریه تأکید کرد، اینکه نیروهای ایران و حزب الله در سوریه باقی بمانند یا خیر، مسئله‌ای است که مربوط به دولت سوریه است.

به گزارش فارس، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در خصوص حضور نیروهای ایران و حزب الله لبنان اظهاراتی را مطرح کرد.

مقداد در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تأکید کرد که خروج یا باقی ماندن نیروهای ایران یا حزب الله در سوریه یک مسئله غیر قابل گفت‌وگو است؛ زیرا این مسئله مربوط به دولت سوریه است.

وی با بیان این مطلب افزود: «دولت جمهوری عربی سوریه از نیروهای همپیمان و دوست خود خواست که در جنگ علیه تروریسم به آن کمک کنند. نیروهای روسیه و ایران و کارشناسان ایرانی و برادران حزب الله از جمله این نیروها بودند. همه این طرفها به جنگ با تروریسم اهتمام داشتند، حاکمیت و احترام خاک جمهوری عربی سوریه را نقض نکردند و با هماهنگی کامل با دولت سوریه در جنگ با تروریسم فعالیت کردند».

معاون وزیر خارجه سوریه با تأکید بر اینکه مسئولان سوریه به هیچ کس اجازه نخواهند داد که مسئله خروج نیروهای ایران و حزب الله از این کشور را مطرح کند، درباره درخواست روسیه برای خروج همه نیروهای خارجی از سوریه همزمان با آغاز روند سیاسی گفت: «من فکر نمیکنم که دوستان روس هرگز منظورشان نیروها یا ارتشهایی باشد که به صورت قانونی و با موافقت دولت جمهوری عربی سوریه وارد سوریه شده باشند... این یک مسئله منحصر به جمهوری عربی سوریه است».

مقداد ادامه داد: «نیروهایی که بدون اطلاع دولت سوریه وارد سوریه شده اند، نیروهای اشغالگر هستند و این نیروها مستقیما در سوریه از تروریسم حمایت میکنند».

آمریکا نیروهای خود را از سوریه خارج نمی‌کند و در پی باجخواهی از اعراب است

وی تصریح کرد که هدف از اظهارات واشنگتن در خصوص خارج کردن نیروهای خود از سوریه و جایگزین کردن نیروهای عربی این است که این نیروها را وادار به درگیری با دمشق کند و این یک مسئله بسیار خطرناک است.

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه آمریکا قصد خروح از سوریه را ندارد، اظهار داشت که هدف اصلی این کشور باجخواهی از کشورهای عربی است تا آنان را محبور کنند که مبالغ مالی بیشتری به خزانه داری آمریکا واریز کنند و از طرف دیگر کشورهای عربی «بار مداخله مستقیم در جنگی را به دوش بکشند که به نظر من علیه حکومت سوریه خواهد بود».

مقداد با تأکید بر اینکه کشورهای عربی نباید بیش از این برای کشتار مردم سوریه و نابودی این کشور مداخله کنند، تصریح کرد: «با چنین حضوری مانند [حضور] هر نیروی خارجی برخورد خواهیم کرد که با موافقت حکومت سوریه نبوده است».

کشورهای عربی نمی‌توانند حتی یک نظامی به سوریه اعزام کنند

وی در ادامه افزود: « برای ما عربها، اختلاف و مداخله در اوضاع داخلی خود به سود اسرائیل و کشورهای غربی کافی است. فکر نمیکنم برخی از کشورهای عربی که شایعه کرده بودند [به سوریه] نیرو اعزام خواهند کرد بتوانند حتی یک نظامی اعزام کنند؛ زیرا در درگیریهای یمن و سایر مناطق دخیل هستند. از این روی [این کشورها] باید حواسشان به اوضاع داخلی خود باشد».

اردوغان روابط دمشق و آنکارا را بر هم زد

معاون وزیر خارجه سوریه درباره ترکیه نیز اظهار داشت: «[رجب طیب] اردوغان [رئیس جمهور ترکیه] روابط میان دو کشور را نابود کرد و باید دست از حمایت تروریستها در سوریه بردارد و نیروهای خود را خارج کند... دمشق امیدوار است که روابط سوریه و ترکیه بار دیگر برقرار شود».

مقداد همچنین تأکید کرد که ائتلاف آمریکا -که به بهانه مبارزه با داعش تشکیل شد- چاههای نفت را در سوریه بمباران میکند تا حکومت نتواند از آن استفاده کند.

احتمال آغاز عملیات ارتش سوریه در شمال یا جنوب این کشور

وی درباره عملیاتهای آتی ارتش سوریه خاطر نشان کرد: «پس از پایان خطر تروریستی مستقیم بر دمشق، درها برای عملیات در شمال و جنوب سوریه باز است... در پی حل و فصل [مسالمت آمیز] و بدون خون ریزی هستیم ولی اگر گروههای تروریستی اصرار بر درگیری داشته باشند، گزینه دیگری باقی نخواهد ماند».

معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به تداوم حمایت واشنگتن از تروریستها در این کشور، تصریح کرد که «اکسیژن گروههای تروریستی مسلح از آمریکا می آید... هر گاه واشنگتن از توقف تأمین مالی و حمایت تسلیحاتی گروههای تروریستی خبر میدهد، پول و سلاحهای کشنده بیشتری» به دست این گروهها میرسد.

نظرات بینندگان