arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی اصلاحات را از کابینه اش شروع کرد

ماهاتیر محمد گفت: مالزی اکنون 250 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که این رقم حدود 65 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.اعضای هیات دولت در نخستین جلسه توافق کردند با توجه به مشکلات مالی کشور، حقوق و دستمزد وزیران با وجودیکه از کارمندان عالی رتبه هم کمتر است، 10 درصد کاهش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ماهاتیر محمد پس از نخستین جلسه وزیران کابینه اش درمصاحبه با خبرنگاران در پوتراجایا پایتخت ستادی مالزی گفت: ما درمورد مسائل مالی کشور نگران هستیم.

وی اظهارداشت: مالزی اکنون 250 میلیارد دلار بدهی خارجی دارد که این رقم حدود 65 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد.

نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی این رقم را کمتر از سقف تعیین شده و 55 درصد اعلام کرده بود.

ماهاتیر محمد گفت: اعضای هیات دولت در نخستین جلسه توافق کردند با توجه به مشکلات مالی کشور، حقوق و دستمزد وزیران با وجودیکه از کارمندان عالی رتبه هم کمتر است، 10 درصد کاهش یابد.

وی افزود: درصدد هستیم دولت را کوچک نگه داریم و درعین حال نسبت به شناخت راهی که منجر به کاهش بدهی های کشورشود، اقدام کنیم.

ماهاتیر محمد گفت که سال1981 که نخست وزیر شد، نخستین اقدامش کاهش حقوق و دستمزد وزیران و کارمندان ارشد دولت بود و این مساله نشان می دهد که دولت به مشکلات مالی کشور توجه دارد.

وی تاکید کرد: دولت جدید بزودی در مورد برخی پروژه های اقتصادی نیز که دولت برای آن متعهد شده، مانند قرارداد راه آهن سریع السیر مالزی- سنگاپور تصمیم گیری و نتیجه را اعلام خواهد کرد.

نخست وزیرهفتم مالزی خاطرنشان کرد: براساس وعده ای که به مردم در دوران رقابت های انتخابات داده شده، مالیات بر ارزش افزوده ' جی اس تی ' بر روی کالا و خدمات از روز اول ژوئن( 11 خرداد) لغو خواهد شد.

وی همچنین گفت : دولت قرارداد با یک شرکت خصوصی برای جستجو و یافتن هواپیمای گمشده این کشورام اچ 370 را مورد بررسی قرارداده و در صورت لزوم آن را تعلیق خواهد کرد.

پرواز ام اچ 370 کوالالامپور- پکن در روز هشتم مارس 2014 مدت کمی بعد از پرواز، با 239 نفر مسافر که دو نفر از آنها تبعه ایران بودند، ناپدید شد تا یکی از بزرگترین رازهای تاریخ هوانوردی را درجهان رقم بزند.

حدود 2 سال پیش استرالیا، چین و مالزی پس از اقدامات گسترده اما ناموفق و صرف بیش از 159 میلیون دلار هزینه اعلام کردند که به عملیات جستجوی این هواپیما پایان دادند.

یک گروه مشترک جستجو از این سه کشور حدود 120 هزار کیلومتر مربع از اعماق اقیانوس هند را در ژانویه 2017 میلادی مورد جستجو قرار دادند.

این گروه اکتشاف از دولت مالزی خواست تا عملیات جستجو به 25 هزار کیلومتر مربع در آبهای این اقیانوس گسترش یابد.

دولت پیشین مالزی در اوایل سال 2018 نیز با پرداخت 70 میلیون دلار به شرکت آمریکایی 'ابدیت اقیانوس' برای یافتن هواپیمای گمشده ام اچ 370 به شرطی موافقت کرد که این شرکت بتواند اثری از این هواپیما ظرف مدت 90 روز پیدا کند اما این شرکت نیز موفق به یافتن نتایج جدیدی دراین پرونده نشد.

اعضای 13 نفری کابینه دولت جدید نخست وزیر جدید مالزی روز دوشنبه با حضور در 'ایستانا نگارا' و ادای سوگند در مقابل سلطان محمد پنجم فعالیت خود را رسما آغاز کردند.

ائتلاف تحت رهبری ماهاتیر محمد (ائتلاف امید) 12 روز پیش در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی با کسب اکثریت 122 کرسی از 222 صندلی مجلس نمایندگان به پیروزی رسید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان