arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

پیونگ یانگ: آمریکا سوءاستفاده کند، دیدار ترامپ و اون لغو می‌شود / پمپئو: سرنوشت این دیدار به رهبر کره شمالی بستگی دارد

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه شب اعلام کرد که سرنوشت دیدار وی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی هفته آینده مشخص می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تهدید کرد چنانچه آمریکا با 'اقدامات غیرقانونی و ظالمانه' به دنبال ضربه زدن به پیونگ یانگ باشد این کشور در مورد نشست برنامه ریزی شده میان سران دو کشور تجدید نظر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کره شمالی، 'چوی سون هویی' امروز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اینکه نشست سران دو کشور روز 22 خرداد برگزار شود یا نه «به رفتار و تصمیم آمریکا در برابر کره شمالی» بستگی دارد.
او گفت: اینکه آمریکا قصد گفت و گو با ما را دارد یا به دنبال نبرد هسته ای با ماست کاملا به رفتار و کردار این کشور بستگی دارد.
معاون وزیر خارجه کره شمالی تاکید کرده است چنانچه آمریکا از حسن نیت ما سوء اسفتاده کند و از طریق خشونت و توسل به اعمال غیر قانونی و ظالمانه به خواسته ها ما پاسخ دهد پیشنهاد من به رهبر عالی مقام کشور، بازنگری در این نشست است.
وی همچنین تشبیه کره شمالی به لیبی از سوی 'مایک پنس' معاون رئیس جمهور آمریکا را محکوم کرد.
مایک پنس معاون رئیس جمهوری آمریکا در اظهاراتی گفته بود ممکن است داستان کره شمالی نیز مانند لیبی به پایان برسد، گزینه نظامی برای کره شمالی هرگز از روی میز خارج نشده است، ایالات متحده خواهان انحلال هسته ای کامل، قابل تایید و غیر قابل برگشت است.'
معاون وزیر خارجه کره شمالی در ادامه در این بیانیه آورده است: 'به عنوان یک شخص درگیر با مسایل ایالات متحده، از چنین سخنان احمقانه معاون رئیس جمهور ایالات متحده تعجب نمی کنم'.
این تهدید کره شمالی بعد از آن است که روز گذشته روسای جمهوری کره جنوبی و آمریکا در واشنگتن یکدیگر را ملاقات و بر ادامه فشارها بر کره شمالی تاکید کردند ترامپ در این دیدار گفته بود ممکن است نشست با رهبر کره شمالی را لغو کند.

پامپئو: برگزاری دیدار با ترامپ به کیم بستگی دارد

مایک پامپئو اعلام کرد،‌ به برگزاری نشست میان رهبران ایالات متحده و کره شمالی "امیدوار" است ولی انجام این دیدار به کیم جونگ اون بستگی دارد.

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد، گفت: "حصول یک توافقنامه بد در دستور کار نیست. مردم آمریکا روی ما حساب می‌کنند که این کار را درست انجام دهیم. اگر توافقنامه مورد نظرمان روی میز نباشد، با احترام مذاکرات را ترک خواهیم کرد."

این دیدار قرار است در دوازدهم ژوئن در سنگاپور برگزار شود ولی کره شمالی اعلام کرده است که در صورت پافشاری آمریکا برای خلع سلاح هسته‌ای یک‌جانبه این کشور، در گفت‌وگوها شرکت نخواهد کرد.

دونالد ترامپ نیز امروز به خبرنگاران گفت، سرنوشت این دیدار تا هفته دیگر مشخص خواهد شد.

ترامپ سه شنبه هم در دیدار با رئیس جمهوری کره جنوبی گفته بود که امکان دارد دیدارش با کیم جونگ اون در تاریخ مشخص شده، برگزار نشود.

به گفته ترامپ برای انجام این دیدار کره شمالی باید حتما شرایط آمریکا را برآورده کند.

به گفته پامپئو، کیم می‌داند که تا زمان خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی، رویکرد آمریکا به این کشور تغییر نخواهد کرد.

پامپئو همچنین گفت: کیم گفته است که می‌داند رشد اقتصادی کشورش و رفاه مردمش به یک تغییر موضع استراتژیک نیاز دارد.

دولت کره شمالی اعلام کرده است که یکی از مراکز آزمایش‌های هسته‌ای خود را این هفته تخریب می‌کند و از خبرنگاران خارجی برای تهیه گزارش در این بار دعوت کرده است.

با این حال، سخنان اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که خواستار تکرار الگوی خلع سلاح هسته‌ای لیبی در مورد کره شمالی شده بود، با نگرانی این کشور همراه شده است.

معمر قذافی، رهبر سابق لیبی چند سال پس از خلع سلاح هسته‌ای این کشور به وسیله شبه نظامیان مورد حمایت کشورهای غربی کشته شد.

ترامپ با رد این موضوع گفته است که آمریکا امنیت کیم جونگ اون را در صورت موفقیت گفت‌وگوها تضمین می‌کند.

نظرات بینندگان