arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۲۵۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

عمیق تر شدن دریاچه ارومیه در دست بررسی است

تبریز- ایرنا - نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به بارش‌هایی که در فصل بهار اتفاق افتاد، تغییر چندانی در تراز این دریاچه اتفاق نیفتاده است و به نظر می رسد با توجه به ورود آب شیرین به دریاچه و حل شدن نمک، دریاچه عمیق تر شده که در دست بررسی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خلیل ساعی روز پنجشنبه در نشست شورای استانی فرهنگی، اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در روز 31 اردیبهشت امسال تراز دریاچه ارومیه 1270.83 سانتی متر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 سانتی‌متر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه به برکت نزولات آسمانی و گرم‌تر نشدن دمای هوا، در چند روز گذشته تراز دریاچه به‌ صورت ثابت باقی‌مانده ست، در آذربایجان‌شرقی به نسبت دیگر استان‌ها، میزان بارندگی بیشتر بوده و امید داریم در ادامه این بارش‌ها، در کنار اجرایی شدن طرح انتقال آب 'زاب' و تکمیل تصفیه‌خانه تبریز تراز آب دریاچه افزایش یابد.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه حدود 319 میلیون مترمکعب آب بیشتر از سال گذشته پشت سدهای حوضه وجود دارد، گفت: رهاسازی این میزان آب مورد درخواست ستاد احیای دریاچه ارومیه است اما با توجه به احتمال تبخیر آب در تابستان و کمبود آب شرب، وزارت نیرو از این موضوع استقبال نکرده است.

احیای دریاچه ارومیه از اولویت های دولت تدبیر و امید است و با اجرای طرح های احیا همچون انتقال آب، آزادسازی حریم رودخانه ها، اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی آب دریاچه به تراز اکولوژیک خود برسد.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274/10 متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد برآورد شده است.

3071/6120

نظرات بینندگان