arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

بازیچه هایی که با جان بازی می کنند

ایلام - ایرنا - 'چرخ فلک شهربازی ها می چرخانند اما به جایی نمی رسانند' این تعریض و طعنه مشهور همواره صادق نیست که کم نبوده مواردی که تجهیزات فاقد استاندارد و ایمنی سورتمه جرح و مرگ و انتقال عزیزترین عزیزان خانواده ها به مراکز درمانی یا ... شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به گزارش ایرنا، ناایمنی و بی توجهی به معیارها و استانداردهای ایمنی تجهیزات شهربازی و نحوه فعالیت امن و استاندارد انها انگاه که با فقدان احساس مسئولیت و عدم نظارت همراه شود این فضاهای تفریحی را به کانون خطر و فاجعه مبدل می کند به خصوص در روزها و شب های تابستانی و زمان تعطیلی مدارس که اغاز شده است.

شهرهای استان ایلام کم و بیش از شهربازی و بوستان های شهری دارای تجهیزات و فضای بازی و تفریح کودکان برخوردار است که نداشتن تنوع ، به روز نبودن و فقدان کیفیت مناسب مشخصه اصلی و مشهود انها است که البته این مشخصه ها موجب دفع مخاطبان و ازدحام و اشتیاق کودکان نشده است که وجود انها را غنیمت می داتنند..

اهمیت موضوع و موقعیت عاطفی مخاطبان و مراجعان شهر بازی ها که کیفیت تجهیزات تفریحی بوستان های شهری و انطباق پروسه فعالیت انها با معیارهای مدون استاندارد مورد اهتمام و اطمینان همه افراد و واحدهای مرتبط اعم از سرمایه گذار ،بهر ه بردار و ناظر و قرار گیرد کیفیت و اطمینانی که درحال حاضر بودن ان محل تردید است .

مسئولان استانی ایلام مکرر بر لزوم ارتقا کیفیت و افزایش نظارت بر وضعیت استاندارد و نیز شرایط نصب تجهیزات فنی شهربازی های استان برای پیشگیری از هر حادثه ای در فصل گرما تاکید کرده اند که باز بنا به گفته برخی مدیران مرتبط تا کنون نتیجه چشمگیری نداشته است.



** اکثر تجهیزات شهربازی های ایلام استاندارد نیستند

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایلام گفت: در بازرسی های بعمل آمده از 271 وسیله شهربازی استان 264 مورد فاقد استانداردهای لازم و اولیه کیفیت و ایمنی بوده اند.

مهناز همتی با بیان اینکه 15 درصد ازتجهیزات و وسایل شهربازی های استان باید تخریب و حذف شوند گفت: بیشتر تجهیزات و وسایل بازی شهر بازی ها و پارک های استان دارای گواهی استاندارد نیستند و ضوابط استاندارد در آنها رعایت و اجرا نشده است.



** شهرداری‌ها نسبت به استاندارد شهربازی ‌ها بی‌ تفاوت هستند

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایلام گفت: شهرداران بر اساس قانون متولی استانداردسازی وسایل شهر بازی‌ها هستند و این موضوع بارها در نشست های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است اما شهرداری‌های استان تاکنون در حد انتظار در این زمینه فعال نبوده‌اند.

همتی افزود: انتظار می رود با نظارت های بیشتر متولیان دولتی و دقت نظر بیشتر شهرداری ها برای اینکه تجهیزات شهربازی همواره استانداردهای لازم فعالیت کند، از اینگونه حوادث تلخ جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه در سه مرحله‌ ساخت، نصب و بهره‌برداری باید به استانداردسازی توجه کرد، گفت: از 264 وسیله شهربازی در استان 45 مورد قابل تعمیر و استانداردسازی نیستند و باید برداشته شوند.

همتی به غیراستاندارد بودن شهربازی‌های سرپوشیده شهر ایلام نیز اشاره کرد و یادآور شد: این مراکز تا 22 خرداد برای رعایت آیین ‌نامه‌ها مهلت دارند که با دستور استاندار مقرر شد نشستی با حضور معاون عمرانی در این خصوص برگزار شود.



** شهربازی های غیراستاندارد در ایلام تعطیل شوند

استاندار ایلام نیز در نشست اوایل هفته جاری با موضوع استاندارد سازی شهربازی های استان گفت: شهربازی ها و دستگاه های غیر استاندارد که قابلیت استانداردسازی ندارند ، تعطیل شوند.

سلیمانی دشتکی با تاکید بر استاندارد سازی شهربازی های سرپوشیده استان نیز اضافه کرد: در این خصوص نشستی با حضور معاونت هماهنگی امور عمرانی برگزار و نحوه فعالیت این شهربازی ها بررسی شود.

وی تاکید کرد: طبق تصمیم گیری ها، نظارت بر شهربازی های استان با جدیت و دقت عمل بیشتری دنبال شود تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

با توجه به تعطیلی مدارس و آغار فصل تابستان و حضور گسترده مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در این مکان ها برای بازی و تفریح، ضرورت توجه به اصل استانداردسازی و ارتقای سطح کیفی در این مراکز تفریحی را دو چندان کرده است چرا که بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی به عنوان یک تهدید می توانند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.

انتظار می رود که با توجه به لزوم ایمن سازی وسایل و تجهیزات تفریحی، روز به روز شاهد بهبود وضعیت شهرهای بازی، زمین ها و پارک های بازی در شهر ایلام و دیگر شهرهای استان باشیم.

ماده 3 کنوانسیون حقوق کودک تامین سلامت و امنیت کودکان را ارجح ترین مساله و نیاز جامعه و کودکان معرفی کرده است.

3032/۶۰۳۴

نظرات بینندگان