arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۰۲۹۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

پمپئو: اروپا با شروط ما برای اصلاح برجام موافق نبود

وزیر خارجه آمریکا : ما یک سلسله کارهایی داریم که سخت می کوشیم، امیدواریم که دنیا با ما همراهی کنند، 12 کار ساده از ایران خواسته ایم که باید انجام دهند و اینها درخواست رئیس جمهوری از وزارت خارجه است که باید انجام دهیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پمپئو: اروپا با شروط ما برای اصلاح برجام موافق نبودمایک پمپئو روز پنج شنبه که برای بررسی بودجه وزارت خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا حضور یافته بود، این مطلب را در پاسخ به این سوال که آیا همچنان خواستار سه شرط ترامپ برای اصلاح برجام هستید، مطرح کرد.
وی افزود: سه هفته پیش از اعلام تصمیم رئیس جمهوری، با سه کشور اروپایی صحبت کردیم، چهار روز مانده به اعلام، به من آگاهی داده شد که هیچ شواهدی وجود ندارد اروپایی ها با سه مورد موافقت کنند.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما یک سلسله کارهایی داریم که سخت می کوشیم، امیدواریم که دنیا با ما همراهی کنند، 12 کار ساده از ایران خواسته ایم که باید انجام دهند و اینها درخواست رئیس جمهوری از وزارت خارجه است که باید انجام دهیم.
پمپئو اضافه کرد: تغییر رژیم ایران جزو هدف ما نیست اما می خواهیم توافقی درباره حمایت ایران از تروریسم داشته باشیم.
وی در پاسخ به این که چرا در این زمینه با اروپا قبل از خروج از برجام تعامل نکردید، گفت: اروپایی ها گفتند که آماده هستند در زمینه موشک ها وارد تعامل شوند اما در طول سه سال برجام هیچ کاری نکردند.
وزیر خارجه آمریکا افزود: درباره حمایت از تروریسم هم گفتند که کارهایی می کنند اما این قضاوت من است، ایرانی ها دیروز (چهارشنبه) گفتند که اگر اروپایی هرکاری در زمینه موشک ها انجام دهند از برجام خارج خواهند شد.
پمپئو اظهار کرد: ایرانی ها به برجام فقط به عنوان یک مساله هسته ای نگاه نمی کنند.
سناتور آمریکایی خطاب به پمپئو گفت: اروپایی ها داشتند به شما گوش می کردند، برای اینکه نمی خواستند امریکا از توافق خارج شود، حالا دیگر گوش نمی دهند، چون نگران تحریم شدن شرکت های خود هستند، نمی دانیم استراتژی شما برای موشک، حقوق بشر و تروریسم با ایران چگونه دنبال خواهد شد؟
وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: استراتژی این است که یک توافق جهانی داشته باشیم، ما از ایران دقیقا کارهای معمولی خواسته اند که از دیگران می خواهیم.

**کره شمالی
پمپئو با بیان اینکه مناسب نیست که این ملاقات را انجام دهیم، افزود: با این که برای هر دو طرف خوب است اما به ضرر دنیا است و انجام نخواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: قابلیت های هسته ای ما به قدری قدرتمند است که امیدوارم هرگز استفاده نشود، کره شمالی فرصت بزرگی را برای صلح جاودان و کامیابی بزرگ از دست داد.
پمپئو اضافه کرد: این فرصت از دست رفته یک لحظه تاریخی اندوهبار است.
در ابتدای این نشست، باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار کرد: صحبت های امروز ما درباره طالبان، داعش و این که امکان می دهد که دولت در این نبرد پیروز شود و با کنگره هماهنگ باشد و بالاخره به صورت سازنده ای پس از 17 سال به قضیه افغانستان برسیم.
وی افزود: با کارشناسان متعدد و وزیر خارجه پیشین صحبت کردیم و شما گفتید که توافقنامه با عراق را باید به روز کنیم. ضمنا امروز اینجا هستید تا درباره استراتژی جدیدتان درباره توافق ایران صحبت کنید. 
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ادامه داد: همانطور که می دانید اکثریت اعضای این کمیته مخالف برجام بودند، چون به ایران اجازه می داد پس از اتمام محدودیت های برجام، فعالیت خود را آغاز کند. 
کورکر اضافه کرد: از طرف دیگر، رسیدگی به فعالیت های منفی غیر اتمی ایران در منطقه با توجه به گروه های نیابتی تروریستی که در انتخابات عراق و لبنان دست داشتند، بسیار اهمیت دارد و اینکه با اروپایی ها چه کردید.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان